Boj o talenty pokračuje: Jak ji vyhrát bez zlatých benefitů?

Boj o talenty pokračuje: Jak ji vyhrát bez zlatých benefitů?

6. 11. 2025 , foto: istockphoto.com/jacoblund
Ne každá firma si může dovolit drahé firemní benefity. To ovšem hned neznamená, že musí boj o talenty prohrát. Lidé dnes nehledají jen vyšší mzdu nebo luxusní bonusy – chtějí práci, ve které mají prostor pro život, rozvoj a férové zacházení. I bez velkého rozpočtu můžete vytvořit prostředí, kde se vaši zaměstnanci budou cítit dobře a zůstanou loajální. My víme, jak na to!

1. Work-life balance na prvním místě

Všichni zaměstnanci si přejí  mít možnost udržet si bohatý osobní život. Ať už se chtějí věnovat koníčkům nebo trávit čas s rodinou, rovnováha mezi osobním a pracovním životem je klíčem k dlouhodobé spokojenosti a dobrému pracovnímu výkonu zaměstnanců. Právě proto byste jim ji měli dopřát.

Přizpůsobte svá očekávání tak, aby zaměstnanci byli schopni splnit všechny důležité úkoly v rámci pracovní doby. Neočekávejte od nich pravidelné přesčasy či reagování na e-maily mimo pracovní dobu. Základem work-life balance je, aby byli zaměstnanci po pracovní době schopni vypnout a nestresovat se tím, že nestíhají plnit svou práci.

Stává se, že se přesčasům občas nelze vyhnout? V tom případě je zaměstnancům spravedlivě proplaťte nebo jim dopřejte den náhradního volna. Takové férové ​​jednání nepochybně ocení a vy zároveň nemusíte riskovat, že budou cítit křivdu nebo že v podobných situacích v budoucnu odmítnou v práci zůstat déle.

2. Talenty zůstanou tam, kde vidí kariérní příležitosti

Máte-li ve firmě talentované či mladé zaměstnance, nepochybně mají chuť dále se kariérně rozvíjet a postupně růst. Jak si tyto zaměstnance udržet, i když nenabízíte tak atraktivní firemní benefity? Uznejte jejich potenciál a dopřejte jim možnost kariérního růstu.

S možností kariérního postupu, vzdělávání a učení se nových věcí uvidí zaměstnanci ve své práci smysl, což často překoná sílu mnoha benefitů. Dostatečné a viditelné ocenění schopností zaměstnanců vám může zajistit stálé, spolehlivé a talentované kolegy.

3. Firemní kultura rozhoduje víc, než množství benefitů

Benefity nejsou všechno, obzvlášť ne, když zaměstnance trápí špatná firemní kultura. Micromanagement, pomluvy v kanceláři, nedostatek důvěry či špatné vztahy na pracovišti odradí každého zaměstnance, a to bez ohledu na to, zda mu k platu přihodíte stravenky nebo Multisportku.

Dbejte na to, aby mezi kolegy panovala pozitivní atmosféra a aby pracovní prostředí bylo harmonické. Organizujte pravidelné teambuildingy, na kterých budou mít kolegové šanci lépe se poznat i po osobní stránce. Zároveň se vyhýbejte nepříjemným manažerským praktikám, mezi které patří micromanagement či chaotické delegování povinností. Udržujte s kolegy otevřenou a férovou komunikaci.

4. Pocit uznání a síla efektivní komunikace

Důležitější než firemní benefity je pro mnohé zaměstnance pocit, že svou práci dělají dobře, což ocení jejich zaměstnavatel i kolegové. Vždy byste proto měli šikovné zaměstnance patřičně ocenit. I když se každá pochvala od šéfa cení, většinu zaměstnanců nejvíce potěšíte, když jim k výplatě přidáte kvartální nebo roční bonusy za dobře odvedenou práci. Díky nim udržíte své zaměstnance i dále motivované.

Klíčová je také dobře nastavená komunikace ve firmě. Nejedná se přitom jen o otevřenost mezi kolegy a možnost vyjádřit svůj názor, ale také o jasné delegování úkolů a povinností. Kvalitní komunikace je základem úspěchu a pomůže vám předejít zbytečně chaotickému pracovnímu prostředí. Dbejte proto na to, aby byly všechny informace vždy komunikovány co nejpřesněji.

5. Dopřejte lidem flexibilitu – odmění se loajalitou

Existují také firemní benefity, které nevyžadují velkou finanční investici, ale jen dávku důvěry vůči zaměstnancům. Mezi ně patří i flexibilní pracovní doba, prostřednictvím které umožníte zaměstnancům organizovat si pracovní dny dle vlastní potřeby. Tento benefit dnes mají v oblibě zaměstnanci téměř všech generací, protože umožňuje skloubit soukromý a pracovní život.

Další podobnou možností je částečný home office. Pokud to náplň práce zaměstnancům umožňuje, dejte jim možnost pracovat z domova aspoň pár dní v měsíci. Pomůže jim to trochu se zregenerovat, nabrat nové síly a neztratit tak chuť a motivaci do práce. Opět se přitom jedná o benefit, který vás nebude stát víc než jen  trochu důvěry.

Rádi byste svým zaměstnancům přece jen dopřáli benefity? Podívejte se na to, proč jsou personalizované benefity jedním z nejoblíbenějších současných trendů.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz

Také by vás mohlo zajímat:

Onboarding na dálku: Jak začlenit remote zaměstnance do týmu?
24. 11. 2025

Onboarding na dálku: Jak začlenit remote zaměstnance do týmu?

Máte sedavé zaměstnání? Naučte se správně sedět!
2. 10. 2023

Máte sedavé zaměstnání? Naučte se správně sedět!

Home office, hybrid nebo kancelář? Velké srovnání pracovních modelů a jejich výhod a nevýhod
4. 8. 2025

Home office, hybrid nebo kancelář? Velké srovnání pracovních modelů a jejich výhod a nevýhod