Boj o talenty pokračuje: Jak ji vyhrát bez zlatých benefitů?

Boj o talenty pokračuje: Jak ji vyhrát bez zlatých benefitů?

před 2 hodinami , foto: istockphoto.com/jacoblund
Ne každá firma si může dovolit drahé firemní benefity. To ovšem hned neznamená, že musí boj o talenty prohrát. Lidé dnes nehledají jen vyšší mzdu nebo luxusní bonusy – chtějí práci, ve které mají prostor pro život, rozvoj a férové zacházení. I bez velkého rozpočtu můžete vytvořit prostředí, kde se vaši zaměstnanci budou cítit dobře a zůstanou loajální. My víme, jak na to!

1. Work-life balance na prvním místě

Všichni zaměstnanci si přejí  mít možnost udržet si bohatý osobní život. Ať už se chtějí věnovat koníčkům nebo trávit čas s rodinou, rovnováha mezi osobním a pracovním životem je klíčem k dlouhodobé spokojenosti a dobrému pracovnímu výkonu zaměstnanců. Právě proto byste jim ji měli dopřát.

Přizpůsobte svá očekávání tak, aby zaměstnanci byli schopni splnit všechny důležité úkoly v rámci pracovní doby. Neočekávejte od nich pravidelné přesčasy či reagování na e-maily mimo pracovní dobu. Základem work-life balance je, aby byli zaměstnanci po pracovní době schopni vypnout a nestresovat se tím, že nestíhají plnit svou práci.

Stává se, že se přesčasům občas nelze vyhnout? V tom případě je zaměstnancům spravedlivě proplaťte nebo jim dopřejte den náhradního volna. Takové férové ​​jednání nepochybně ocení a vy zároveň nemusíte riskovat, že budou cítit křivdu nebo že v podobných situacích v budoucnu odmítnou v práci zůstat déle.

2. Talenty zůstanou tam, kde vidí kariérní příležitosti

Máte-li ve firmě talentované či mladé zaměstnance, nepochybně mají chuť dále se kariérně rozvíjet a postupně růst. Jak si tyto zaměstnance udržet, i když nenabízíte tak atraktivní firemní benefity? Uznejte jejich potenciál a dopřejte jim možnost kariérního růstu.

S možností kariérního postupu, vzdělávání a učení se nových věcí uvidí zaměstnanci ve své práci smysl, což často překoná sílu mnoha benefitů. Dostatečné a viditelné ocenění schopností zaměstnanců vám může zajistit stálé, spolehlivé a talentované kolegy.

3. Firemní kultura rozhoduje víc, než množství benefitů

Benefity nejsou všechno, obzvlášť ne, když zaměstnance trápí špatná firemní kultura. Micromanagement, pomluvy v kanceláři, nedostatek důvěry či špatné vztahy na pracovišti odradí každého zaměstnance, a to bez ohledu na to, zda mu k platu přihodíte stravenky nebo Multisportku.

Dbejte na to, aby mezi kolegy panovala pozitivní atmosféra a aby pracovní prostředí bylo harmonické. Organizujte pravidelné teambuildingy, na kterých budou mít kolegové šanci lépe se poznat i po osobní stránce. Zároveň se vyhýbejte nepříjemným manažerským praktikám, mezi které patří micromanagement či chaotické delegování povinností. Udržujte s kolegy otevřenou a férovou komunikaci.

4. Pocit uznání a síla efektivní komunikace

Důležitější než firemní benefity je pro mnohé zaměstnance pocit, že svou práci dělají dobře, což ocení jejich zaměstnavatel i kolegové. Vždy byste proto měli šikovné zaměstnance patřičně ocenit. I když se každá pochvala od šéfa cení, většinu zaměstnanců nejvíce potěšíte, když jim k výplatě přidáte kvartální nebo roční bonusy za dobře odvedenou práci. Díky nim udržíte své zaměstnance i dále motivované.

Klíčová je také dobře nastavená komunikace ve firmě. Nejedná se přitom jen o otevřenost mezi kolegy a možnost vyjádřit svůj názor, ale také o jasné delegování úkolů a povinností. Kvalitní komunikace je základem úspěchu a pomůže vám předejít zbytečně chaotickému pracovnímu prostředí. Dbejte proto na to, aby byly všechny informace vždy komunikovány co nejpřesněji.

5. Dopřejte lidem flexibilitu – odmění se loajalitou

Existují také firemní benefity, které nevyžadují velkou finanční investici, ale jen dávku důvěry vůči zaměstnancům. Mezi ně patří i flexibilní pracovní doba, prostřednictvím které umožníte zaměstnancům organizovat si pracovní dny dle vlastní potřeby. Tento benefit dnes mají v oblibě zaměstnanci téměř všech generací, protože umožňuje skloubit soukromý a pracovní život.

Další podobnou možností je částečný home office. Pokud to náplň práce zaměstnancům umožňuje, dejte jim možnost pracovat z domova aspoň pár dní v měsíci. Pomůže jim to trochu se zregenerovat, nabrat nové síly a neztratit tak chuť a motivaci do práce. Opět se přitom jedná o benefit, který vás nebude stát víc než jen  trochu důvěry.

Rádi byste svým zaměstnancům přece jen dopřáli benefity? Podívejte se na to, proč jsou personalizované benefity jedním z nejoblíbenějších současných trendů.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz

Také by vás mohlo zajímat:

Přišel jsem o práci: Co teď?
5. 10. 2023

Přišel jsem o práci: Co teď?

Co je micromanagement a jak ho řešit?
15. 4. 2024

Co je micromanagement a jak ho řešit?

Pracovití studenti: Jak zvládat práci při studiu?
11. 4. 2024

Pracovití studenti: Jak zvládat práci při studiu?