Vztahy na pracovišti a jak je budovat

Vztahy na pracovišti a jak je budovat

20. 11. 2023 , foto: iStock.com/ChayTee
Možná jste právě změnili práci, úspěšně zvládli zkušební dobu a teď přemýšlíte nad tím, jak do nového kolektivu co nejlépe zapadnout. Vztahy na pracovišti mohou být složité, jelikož se každé pracovní prostředí vyznačuje jinou dynamikou a všude se setkáváme s určitou hierarchií, na jejímž základě jsou jednotlivé pracovní pozice uspořádány. Vztahy na pracovišti je však možné budovat a postupně na nich pracovat. Máme pro vás několik univerzálních tipů, které vám pomohou zlepšit vaše komunikační dovednosti a formovat mezilidské vztahy na pracovišti.

Uvědomte si své slabé a silné stránky

Klíčem k budování dobrých vztahů a efektivní komunikace je uvědomění si svých vlastních komunikačních schopností a nedostatků. Zkuste si sami pro sebe zhodnotit, jaké jsou pozitivní vlastnosti, které přinášíte do mezilidských vztahů obecně a v čem spočívají vaše slabé stránky. Následně se pokuste postupně pracovat na svých nedostatcích, stejně jako na rozvoji empatie, emoční inteligence a spolu s tím i celkové sociální interakce.

Věnujte budování vztahů čas

Neočekávejte, že si dokážete vybudovat pevný vztah se svými kolegy ze dne na den. Budování kvalitního vztahu vyžaduje čas nejen v soukromém, ale také v pracovním prostředí. Je třeba však myslet i na to, že se lidé v práci věnují především svým povinnostem, kvůli čemuž jim už příliš mnoho času na osobní konverzace nezbude. Zkuste si proto v práci vyhradit pravidelný čas, který budete věnovat mimopracovní konverzaci s kolegy. Vhodným časem může být například společná ranní káva těsně po příchodu do práce nebo obědová pauza. Můžete si být jisti, že tyto malé pauzy věnované neformální konverzaci zpříjemní vašim kolegům pracovní den.

Buďte dobrým posluchačem

K budování mezilidských vztahů na pracovišti značně přispívá produktivní konverzace, které dosáhnete mimo jiné tím, že budete aktivním posluchačem. Ptejte se svých kolegů dotazy ohledně jejich života, projevte zájem o jejich koníčky či preference a vnímejte, co vám odpovídají. Snažte se pamatovat si jejich odpovědi, případně na ně navázat v následujících konverzacích. Pokud budou mít vaši kolegové pocit, že je skutečně posloucháte a zajímáte se o ně, hned se stanete v kolektivu oblíbenějším.

Buďte spolehlivým kolegou

Buďme upřímní, lidi v pracovním prostředí zajímají především jejich pracovní úkoly a povinnosti. Pokud chcete být opravdu dobrým kolegou a udržet si dobré vztahy na pracovišti, měli byste začít hlavně vaším pracovním výkonem. To znamená, že byste měli vykonávat svou práci co nejlépe dokážete, pomáhat ostatním kolegům, pokud vás o to požádají, případně jim svou pomoc nabídnout, pokud vidíte, že jsou v nouzi. Měli byste chodit do práce vždy včas, být přítomni a vyhýbat se drbům týkajícím se pracovního výkonu ostatních kolegů.

Mějte úctu ke všem zaměstnancům

O vašem skutečném charakteru nevypovídá jen to, jak se chováte k nadřízeným či ke kolegům, jejichž přátelství vám může do pracovního života přinést určité výhody. To, zda jste skutečně dobrým kolegou, lze posoudit na základě toho, jak se chováte ke všem zaměstnancům. Ať už se jedná o kolegy na stejné pracovní pozici, nováčky, stážisty nebo paní uklízečku, pokud vám záleží na dobrých vztazích na pracovišti, měli byste se chovat ke všem lidem se stejnou úctou, pokorou a pochopením.

S těmito tipy byste měli zvládnout budování vztahů s kolegy levou zadní, i když je každý kolega jiný a někteří nám prací více stěžují, než usnadňují. Jaké jsou nejčastější typy kolegů a který z nich jste vy? Pobavte se spolu s námi na článku 10 typů kolegů: Ve kterém se najdeš?

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

V kterých státech světa se pracuje nejlépe a čím to je?
2. 5. 2024

V kterých státech světa se pracuje nejlépe a čím to je?

Jak pracovat na dálku a nezbláznit se
13. 6. 2024

Jak pracovat na dálku a nezbláznit se

Pracovní pohovor: Jak správně použít řeč těla?
24. 8. 2023

Pracovní pohovor: Jak správně použít řeč těla?