Personalizované benefity: Přehled nejoblíbenějších trendů roku 2025

Personalizované benefity: Přehled nejoblíbenějších trendů roku 2025

před 20 hodinami , foto: iStockphoto.com/ParradeeKietsirikul
Jaké benefity by vám v práci udělaly největší radost? Láká vás delší dovolená, možnost home office nebo třeba příspěvek na vzdělávání? Každý zaměstnanec má jiné priority a univerzální balíček už dnes nestačí. Proto se do popředí dostávají personalizované benefity, které dokážou zohlednit věk, životní styl i aktuální potřeby zaměstnanců. V dnešním článku se podíváme na to, jaké benefity jsou v roce 2025 nejoblíbenější a proč se vyplatí přizpůsobovat je jednotlivým generacím v týmu.

Co jsou personalizované zaměstnanecké benefity?

Personalizované zaměstnanecké benefity označují zaměstnanecké výhody, které firma nenabízí plošně všem zaměstnancům ve stejné podobě, ale přizpůsobuje je individuálním potřebám, preferencím a životní situaci každého z nich.

Hlavní rozdíl oproti klasickým benefitům (mezi které patří např. stravenky, MultiSport karta nebo 5 týdnů dovolené) je v tom, že personalizované benefity umožňují zaměstnancům vybírat si předpřipravených možností nebo jim zaměstnavatel přímo nabízí benefity podle jejich profilu a zájmů.

Jak mohou vypadat personalizované benefity v praxi?

  • Možnost volby: zaměstnanec má možnost si sám vybrat, zda chce raději příspěvek na sport, dovolenou nebo vzdělávání.
  • Životní situace: rodiče malých dětí nejčastěji ocení flexibilní pracovní dobu, možnost práce z domova či příspěvek na školku, mladší kolegové spíš více dnů dovolené, sportovní či cestovní benefity.
  • Generační rozdíly: zatímco mladší generace upřednostňují spíše flexibilitu a smysluplnou práci, starší generace obvykle zajímá jistota a dlouhodobé spoření.
  • Well-being balíčky na míru: někdo raději využije psychologickou podporu, jiný preferuje vzdělávací kurzy nebo relaxační programy.

Proč se firmám vyplatí personalizovat benefity pro zaměstnance?         

Personalizace benefitů už není jen trendem typickým pro moderní firmy na trhu práce, ale reálným nástrojem, díky kterému si firmy mohou udržet spokojené a loajální zaměstnance. Pokud totiž každý zaměstnanec dostane možnost vybrat si ty benefity, které mu dávají největší smysl, bude ve firmě cítit pocit pochopení a spokojenosti, díky čemuž vzroste jeho motivace a chuť ve firmě zůstat.

Jaké jsou hlavní důvody pro zavedení personalizovaných benefitů?

  • Vyšší spokojenost a motivace – Zaměstnanci, kteří mají benefity přizpůsobené svým potřebám, pociťují větší péči ze strany zaměstnavatele. Cítí se respektováni a oceněni.
  • Lepší udržení talentů – Personalizované benefity jsou jedním z důvodů, proč lidé zůstávají ve firmě déle. Snižuje se tak fluktuace, což firmám šetří náklady na nábor a zaučování nových lidí.
  • Zvýšená produktivita – Pokud má zaměstnanec možnost zvolit si benefity, které podporují jeho zdraví, vzdělávání nebo work-life balance, promítá se to i do jeho výkonu.
  • Konkurenční výhoda na trhu práce – V roce 2025 už mnoho kandidátů neřeší jen výši mzdy, ale i kvalitu a pestrost benefitů. Možnost personalizace tak může rozhodnout o tom, zda si vyberou právě vaši firmu.
  • Flexibilita pro různé životní situace – Rodiče, absolventi, zaměstnanci v předdůchodovém věku, každý z nich potřebuje něco jiného. Personalizace vám umožňuje reagovat na měnící se potřeby napříč generacemi zaměstnanců.

Nejoblíbenější zaměstnanecké benefity v roce 2025

Nedávný průzkum společnosti Edenred ukazuje, že se zaměstnanci, bez ohledu na jejich věk a zkušenosti, shodnou v 5 základních benefitech, které jsou pro ně nejdůležitější. Mezi pětku nejoblíbenějších benefitů patří:

  • příspěvek na stravování,
  • příspěvek na penzijní a životní pojištění,
  • příspěvek na kulturu, sport a rekreaci,
  • sick days,
  • dovolená nad rámec zákona.

Ačkoliv se zaměstnanci v základních benefitech shodnou, při detailnějším pohledu se preference různých generací začínají lišit. Zatímco příspěvek na stravování, dovolená navíc nebo sick days patří k nejčastěji oceňovaným napříč všemi věkovými skupinami a za důležité je označilo průměrně až 80 % zaměstnanců, u dalších benefitů už rozhoduje životní etapa, v níž se zaměstnanci nacházejí.

Jak se preference benefitů liší mezi generacemi zaměstnanců?

Oblíbenost jednotlivých benefitů záleží i na tom, do jaké generace vaši zaměstnanci spadají. Mladší generace mají jiný životní styl a preference než jejich starší kolegové. Jak tedy cílit personalizované benefity na jednotlivé generace tak, aby byli všichni zaměstnanci co nejvíce spokojeni?

Nejmladší a v současnosti nejdiskutovanější generací na pracovním trhu je generace Z (1997-2014). Jde o mladé zaměstnance, z nichž mnozí mají vysokoškolské vzdělání. V nejednom směru otřásají tradičním pracovním trhem, protože kromě uvolněné pracovní atmosféry, osobního naplnění a rovnosti vyhledávají převážně možnost flexibility.

Zaměstnanci generace Z mívají zpravidla největší zájem o benefity, jako jsou flexibilní pracovní doba, možnost práce na home office (56,4 %) a služební vozidlo (48,6 %). Jelikož se však stále jedná o mladou a ambiciózní generaci, populární jsou i vzdělávací kurzy a příspěvky na vzdělávání (40-50 %). Nechybí ani možnost špičkové firemní techniky a možnost vybrat si volno pro dobrovolnické aktivity, jelikož se jedná o generaci, která se aktivně zajímá o mnoho společenských a environmentálních otázek.

O něco starší je generace mileniálů (1980-1996), která má na současném pracovním trhu nejvyšší zastoupení. Je složena převážně z mladých lidí žijících v páru, kteří zakládají rodiny, případně žijí bez dětí a aktivně pracují na budování vlastního majetku.

Jelikož se často jedná o mladé rodiče, pracovní benefity v podobě flexibilní pracovní doby, občasného home officu či sick dayů převažují až u 59 % dotazovaných v průzkumu společnosti Edenred. Často se k nim však přidávají i benefity na podporu rodičů (mateřská dovolená nad rámec zákonné, příspěvky na kroužky pro děti aj.).

Méně flexibility od vás zřejmě budou vyžadovat zaměstnanci generace X (1966-1979), kteří už mají starší a osamostatněné děti. Co však členové této generace ocení je férové platové ohodnocení, penzijní připojištění a příspěvek na péči o zdraví.

Poslední pořád pracující generací jsou Baby Boomers (1946-1965), z nichž polovina je již v důchodu. Flexibilitu či sick daye od vás očekávat nebudou. Co je zajímá nejvíce je stabilní, co nejméně stresující práce, která je zároveň baví. Pokud mají k dispozici dobrý plat či penzijní připojištění, vnímají to jako výhodu.

Úspěch benefitů na míru ukazuje, že univerzální recept na spokojeného zaměstnance neexistuje. Díky personalizaci mohou lidé získat přesně to, co potřebují, a firmy si na oplátku udrží motivované a loajální týmy. Trend roku 2025 je proto jasný – benefity už nejsou jen o výhodách, ale hlavně o pochopení osobních i životních potřeb zaměstnanců.

Zajímá vás, jaké práce jsou v současnosti nejlépe placené na českém trhu? Podívejte se na žebříček TOP 5 nejlépe placených prací.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Osobní rozvoj v práci: Tipy na nejlepší knihy o seberozvoji
25. 1. 2024

Osobní rozvoj v práci: Tipy na nejlepší knihy o seberozvoji

Pracovní cesta je tady – jak se na ni připravit?
3. 10. 2024

Pracovní cesta je tady – jak se na ni připravit?

Tipy pro úspěšný návrat do práce po rodičovské dovolené
5. 9. 2024

Tipy pro úspěšný návrat do práce po rodičovské dovolené