Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPersonalizované zaměstnanecké benefity označují zaměstnanecké výhody, které firma nenabízí plošně všem zaměstnancům ve stejné podobě, ale přizpůsobuje je individuálním potřebám, preferencím a životní situaci každého z nich.
Hlavní rozdíl oproti klasickým benefitům (mezi které patří např. stravenky, MultiSport karta nebo 5 týdnů dovolené) je v tom, že personalizované benefity umožňují zaměstnancům vybírat si předpřipravených možností nebo jim zaměstnavatel přímo nabízí benefity podle jejich profilu a zájmů.
Personalizace benefitů už není jen trendem typickým pro moderní firmy na trhu práce, ale reálným nástrojem, díky kterému si firmy mohou udržet spokojené a loajální zaměstnance. Pokud totiž každý zaměstnanec dostane možnost vybrat si ty benefity, které mu dávají největší smysl, bude ve firmě cítit pocit pochopení a spokojenosti, díky čemuž vzroste jeho motivace a chuť ve firmě zůstat.
Nedávný průzkum společnosti Edenred ukazuje, že se zaměstnanci, bez ohledu na jejich věk a zkušenosti, shodnou v 5 základních benefitech, které jsou pro ně nejdůležitější. Mezi pětku nejoblíbenějších benefitů patří:
Ačkoliv se zaměstnanci v základních benefitech shodnou, při detailnějším pohledu se preference různých generací začínají lišit. Zatímco příspěvek na stravování, dovolená navíc nebo sick days patří k nejčastěji oceňovaným napříč všemi věkovými skupinami a za důležité je označilo průměrně až 80 % zaměstnanců, u dalších benefitů už rozhoduje životní etapa, v níž se zaměstnanci nacházejí.
Oblíbenost jednotlivých benefitů záleží i na tom, do jaké generace vaši zaměstnanci spadají. Mladší generace mají jiný životní styl a preference než jejich starší kolegové. Jak tedy cílit personalizované benefity na jednotlivé generace tak, aby byli všichni zaměstnanci co nejvíce spokojeni?
Nejmladší a v současnosti nejdiskutovanější generací na pracovním trhu je generace Z (1997-2014). Jde o mladé zaměstnance, z nichž mnozí mají vysokoškolské vzdělání. V nejednom směru otřásají tradičním pracovním trhem, protože kromě uvolněné pracovní atmosféry, osobního naplnění a rovnosti vyhledávají převážně možnost flexibility.
Zaměstnanci generace Z mívají zpravidla největší zájem o benefity, jako jsou flexibilní pracovní doba, možnost práce na home office (56,4 %) a služební vozidlo (48,6 %). Jelikož se však stále jedná o mladou a ambiciózní generaci, populární jsou i vzdělávací kurzy a příspěvky na vzdělávání (40-50 %). Nechybí ani možnost špičkové firemní techniky a možnost vybrat si volno pro dobrovolnické aktivity, jelikož se jedná o generaci, která se aktivně zajímá o mnoho společenských a environmentálních otázek.
O něco starší je generace mileniálů (1980-1996), která má na současném pracovním trhu nejvyšší zastoupení. Je složena převážně z mladých lidí žijících v páru, kteří zakládají rodiny, případně žijí bez dětí a aktivně pracují na budování vlastního majetku.
Jelikož se často jedná o mladé rodiče, pracovní benefity v podobě flexibilní pracovní doby, občasného home officu či sick dayů převažují až u 59 % dotazovaných v průzkumu společnosti Edenred. Často se k nim však přidávají i benefity na podporu rodičů (mateřská dovolená nad rámec zákonné, příspěvky na kroužky pro děti aj.).
Méně flexibility od vás zřejmě budou vyžadovat zaměstnanci generace X (1966-1979), kteří už mají starší a osamostatněné děti. Co však členové této generace ocení je férové platové ohodnocení, penzijní připojištění a příspěvek na péči o zdraví.
Poslední pořád pracující generací jsou Baby Boomers (1946-1965), z nichž polovina je již v důchodu. Flexibilitu či sick daye od vás očekávat nebudou. Co je zajímá nejvíce je stabilní, co nejméně stresující práce, která je zároveň baví. Pokud mají k dispozici dobrý plat či penzijní připojištění, vnímají to jako výhodu.
Úspěch benefitů na míru ukazuje, že univerzální recept na spokojeného zaměstnance neexistuje. Díky personalizaci mohou lidé získat přesně to, co potřebují, a firmy si na oplátku udrží motivované a loajální týmy. Trend roku 2025 je proto jasný – benefity už nejsou jen o výhodách, ale hlavně o pochopení osobních i životních potřeb zaměstnanců.
Zajímá vás, jaké práce jsou v současnosti nejlépe placené na českém trhu? Podívejte se na žebříček TOP 5 nejlépe placených prací.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.