Jak se vyrovnat s drby v práci a kdy je to problém?

Jak se vyrovnat s drby v práci a kdy je to problém?

10. 6. 2024 , foto: istockphoto.com/Wavebreakmedia
Drby jsou neodmyslitelnou součástí pracovního kolektivu. Když ovšem překročí určité hranice, mohou se stát zdrojem napětí a nepříjemných situací v týmu. Proč vznikají a jak se s nimi vyrovnat? Poznejte spolu s námi, kdy se pomluvy stávají vážným problémem, který je třeba řešit. Poradíme vám také užitečné tipy, jak se s drby vypořádat efektivně a profesionálně, aniž byste narušili pracovní prostředí.

Proč vznikají drby v práci?

Stejně jako každý kolektiv, ani ten pracovní se drbům nevyhne. Stačí jedna zajímavá informace z osobního či pracovního života některého z kolegů a rázem se čerstvé “novinky” šíří rychlostí světla. Zatímco v každodenním životě drby vznikají především z nudy nebo závisti, v pracovním prostředí je to o něco složitější. V práci spolu totiž obvykle denně tráví čas lidé, kteří jsou mnohdy povahově odlišní a spojuje je především spolupráce na pracovních záležitostech. Pokud se k tomu přidají faktory jako soutěživé prostředí, neshody v pracovních názorech či slabé vedení týmu, pracovní prostředí se hned stává náchylnějším na drby a toxické chování. Pracujete-li v prostředí, kde je nadměrně rozšířena tato forma chování, je důležité si uvědomit, co je její zdroj, abyste měli možnost se s ní lépe vyrovnat a bojovat s ní.

Kdy jsou drby v práci problémem? 

Drby v práci jsou poměrně běžnou záležitostí. Zatímco kritika nového účesu kolegyně nebo zapomenuté jídlo ve společné chladničce řadíme mezi nevinné poznámky, ani drby v práci nesmí překročit určité hranice. Pokud jste se stali svědkem nebo obětí pomluvy, která vážně poškozuje něčí pověst, kariérní postavení, případně je spojena s jakoukoli formou diskriminace, jedná se o problém, jež je vhodné nahlásit a řešit s vedením. Pokud se při prošetření totiž prokáže jakákoliv forma šikany na pracovišti, jejímu iniciátorovi hrozí i propuštění.

 Jak se s nimi vyrovnat?

1. Nevěnujte jim zbytečnou pozornost

Není ničím neznámým, že se drby šíří především proto, že jim lidé věnují pozornost. Pokud by negativnímu pomlouvání kolegů ostatní členové týmu nevěnovali dostatek pozornosti, šířící se drb by rychle upadl v zapomnění. Chcete-li se v práci drbům vyhnout, pokuste se řídit tímto pravidlem a jednoduše se drbání s kolegy nezúčastňujte. Nevyjadřujte se o ostatních kolezích negativně za jejich zády a v případě problému je raději konfrontujte férově a otevřeně.

2. Stanovte si jasné hranice

Pokud jste se ocitli v kolektivu, ve kterém je zvykem šířit drby, musíte si stanovit jasné hranice. Dejte pomlouvačům jasně najevo, že nemáte zájem se této části firemní kultury účastnit. Pokud za vámi někdo přijde s pomluvou jiného kolegy, sdělte mu, že se raději soustředíte na pozitivní věci a že vám není příjemné mluvit o jiných negativně za jejich zády. Pokud v pracovním kolektivu dlouhodobě vnímáte tyto tendence, snažte se zároveň nesvěřovat kolegům se svými osobními záležitostmi či problémy. Nikdy totiž nevíte, jakým způsobem se to může obrátit proti vám.

3. Snažte se šířit pozitivní zprávy

Pokud vás trápí drby v práci a rádi byste proti nim bojovali aktivně, snažte se bojovat šířením pozitivity. Vyjádřete svým kolegům kompliment za jejich dobře odvedenou práci či trefný postřeh na týmové poradě. Pokud máte pocit, že výsledky práce vašeho kolegy mají výrazně pozitivní vliv na chod firmy, nebojte se o tom ostatním kolegům říct a vyzdvihnout ho i v jeho nepřítomnosti. Tímto způsobem můžete s negativními drby v práci zatočit tou nejlepší možnou formou, a to pozitivitou a laskavostí.

4. Konfrontujte zdroj drbů

Pokud jste se vy sami stali předmětem drbů, o kterých víte, že jsou nepravdivé a znáte i člověka, který je jejich zdrojem, konfrontuje ho otevřeně. V podobných situacích je totiž nejlepším řešením postavit se za sebe a uvést věci na pravou míru. Promluvte si s daným kolegou v soukromí a zjistěte, z jakého důvodu o vás daný drb roznesl. Zároveň mu vysvětlete, že tyto nepravdivé informace vám ubližují nejen osobně, ale i kariérně, a proto by se tato situace měla vysvětlit a víckrát neopakovat.

5. Informujte vedení

Pokud se vám drby v práci nepodaří vyřešit žádným z výše uvedených způsobů a především pokud jste se ocitli v situaci, kdy jste jejich obětí, kontaktujte nadřízené a informujte je o celé situaci. Vedení do problému angažujte především v případě, když máte pocit, že celá situace přerostla do formy šikany, přičemž je vaší pověsti ubližováno z osobního i kariérního hlediska. Pokud jsou drby natolik vážné, že ovlivňují váš pracovní výkon a znemožňují vám provádět každodenní pracovní činnosti, zásah vedení je nezbytný.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Potřebujete motivovat zaměstnance? Víme jak na to!
6. 6. 2024

Potřebujete motivovat zaměstnance? Víme jak na to!

Odmítli mě: Mám jim odepsat?
8. 4. 2024

Odmítli mě: Mám jim odepsat?

Návod, jak být produktivní, ale ne přepracovaný
2. 11. 2023

Návod, jak být produktivní, ale ne přepracovaný