Není to vždy růžové: Jak se nenechat pohltit špatnou atmosférou v práci?

Není to vždy růžové: Jak se nenechat pohltit špatnou atmosférou v práci?

před 13 hodinami , foto: istockphoto.com/Prostock-Studio
Každý z nás tráví v práci velkou část svých všedních dnů. Co však dělat v případě, že v práci panuje špatná atmosféra? Tato okolnost může mít vážné dopady na naši psychiku i celkovou pohodu, zvláště když přetrvává dlouhodobě. Jak poznáte, že pracujete v toxickém prostředí? A hlavně – co s tím můžete dělat? V tomto článku se dozvíte, jak rozpoznat varovné signály a najít způsoby, jak si udržet duševní pohodu i v náročném pracovním kolektivu.

Jak poznám toxické pracovní prostředí?

Špatná atmosféra na pracovišti může být krátkodobou záležitostí, která je spojena s náročným projektem, dočasným nedostatkem zaměstnanců, nepovedeným plněním plánů či neshodami s kolegy. Tyto okolnosti obvykle trvají několik týdnů, po kterých se nálada v kolektivu znovu stabilizuje.

Co ovšem v případě, že tento nepříjemný stav trvá již několik měsíců a vy máte pocit, že se negativita stala nedílnou součástí vaší práce, kanceláře i kolektivu? V tom případě jste se zřejmě dostali do toxického pracovního prostředí.

Největším problémem toxického pracovního prostředí je, že není úplně snadné ho identifikovat. Možná si říkáte, že kdybyste se v podobné situaci ocitli, bylo by vám to na první pohled jasné. Opak však bývá často pravdou, a proto mnozí zaměstnanci dokáží pracovat v toxickém prostředí i po dobu několika let.

Ve snaze udržet si stabilní práci máme totiž tendenci přehlížet detaily, které přispívají k naší psychické nepohodě. Jako toxické prostředí však definujeme každé pracovní prostředí, ve kterém dlouhodobě zažíváte jakoukoli formu psychického stresu, který přetrvává i po skončení pracovní doby.

Podle odborné studie publikované v magazínu International Journal of Environmental Research and Public Health se toxické pracovní prostředí vyznačuje některými z následujících znaků, případně jejich kombinací:

  • útočné či agresivní vedení,
  • obtěžování na pracovišti,
  • šikana zaměstnanců,
  • výhružné chování ze strany manažerů a kolegů,
  • vylučování jedince z kolektivu.

Přijdou vám výše uvedené znaky extrémní? Podle zmíněné studie byste měli zpozornět i v případě, že spatříte některá zdánlivě méně jednoznačná znamení, mezi která patří:

  • micromanagement,
  • přehnané pomlouvání,
  • zdraví ohrožující pracovní podmínky,
  • nerealistická očekávání a objem práce,
  • nedostatek příležitostí ke kariérnímu rozvoji,
  • nepředvídatelné rozvržení práce a pracovních hodin,
  • nekonstruktivní kritika,
  • dlouhodobě nízký plat,
  • přetrvávající negativní atmosféra v kolektivu.  

Proč je špatná atmosféra na pracovišti škodlivá?

Špatná atmosféra na pracovišti může mít vážné dopady nejen na psychickou pohodu zaměstnanců, ale i na celkovou produktivitu a úspěšnost firmy. Pokud se dlouhodobě potýkáte s negativními vztahy mezi kolegy, nespravedlivým vedením nebo neustálým stresem, může to vést k poklesu motivace a snížení pracovního nasazení

Odborníci také upozorňují na fakt, že zaměstnanci vystavení toxickému pracovnímu prostředí často zápasí s úzkostí, vyčerpáním a ztrátou sebedůvěry, což se může projevit i na jejich pracovním výkonu.

Kromě dopadu toxického prostředí na jednotlivce může špatná atmosféra ovlivnit dokonce i celý pracovní kolektiv. To se projeví častými konflikty mezi kolegy, pomluvami a v horším případě i nedostatkem týmové spolupráce. Všechny tyto faktory pak vedou ke ztrátě důvěry mezi zaměstnanci a narušují firemní kulturu

Firmy, ve kterých panuje dlouhodobě negativní pracovní prostředí, se zároveň často potýkají s vysokou fluktuací zaměstnanců a horšími výsledky. Mnozí schopní zaměstnanci totiž raději odejdou tam, kde se budou cítit lépe, což může vést k destabilizaci celého týmu.

Tipy, jak se nenechat pohltit špatnou atmosférou v práci

Přinášíme vám několik tipů, které vám mohou dočasně pomoci odosobnit se od špatné atmosféry v kanceláři: 

1. Najděte mezi kolegy spojence

Pokud vás dlouhodobě trápí špatná atmosféra na pracovišti, můžete si být jisti, že v tom nejste sami. Promluvte si s kolegy a zjistěte, jak se v práci cítí. Pokud zjistíte, že máte s některými z kolegů podobné pocity, otevřeně si o tom popovídejte a zkuste najít společné řešení. Kromě vzájemné podpory se můžete zkusit společně obrátit na vyšší vedení.

2. Vymezte si osobní hranice

Zvláště v toxickém pracovním prostředí je nezbytné, abyste si jasně vymezili své osobní hranice. Můžete například začít tím, že si vypnete firemní mobilní telefon po pracovní době a nebudete odpovídat na pracovní e-maily. Čas po práci byste totiž měli věnovat odpočinku a psychohygieně.

Hranice si můžete vymezit i přímo na pracovišti. V případě nevhodného chování ze strany kolegů či nadřízených jim slušně vysvětlete, že se vám jejich způsob komunikace nelíbí a rádi byste problém vyřešili se vzájemným respektem. Vyhýbejte se také nepovinným popracovním aktivitám, jakými jsou například teambuildingy, pokud máte pocit, že do kolektivu vnášejí zbytečnou nepohodu.

3. Dbejte na svou duševní pohodu

Přestože jste si vědomi negativní pracovní atmosféry, je důležité, abyste si zachovali dobré duševní zdraví a psychickou pohodu. Snažte se proto neúčastnit nesmyslných konfliktů a pomluv v kanceláři. Pokud budete mít pocit, že se na svoji práci nedokážete kvůli nepříjemné atmosféře soustředit, pusťte si k práci dobrý pracovní playlist.

Po práci si zase vyhraďte čas na sebe a své blízké. Najděte si hobby, buďte se svou rodinou a přáteli. Upřednostňujte koníčky, které vám pomohou uvolnit mysl a odosobnit se od myšlenek na práci a pracovní problémy.

4. Soustřeďte se na plnění svých cílů

I přes špatné pracovní prostředí se snažte soustředit na aspekty své práce, které vás naplňují. Která pracovní činnost vás baví nejvíc? Rádi byste se ve svém kariérním odvětví dále rozvíjeli? Přehodnoťte své pracovní cíle a zaměřte se na jejich postupné plnění.

I když soustředěnost na práci nezmění negativní prostředí, ve kterém se nacházíte, pomůže vám věnovat svoji energii do činností, díky kterým máte možnost profesně růst a rozšiřovat si své obzory. Buďte proto vděční za každou činnost, která vám přináší radost.

5. Zvažte změnu zaměstnání

I když se vám podaří od špatné atmosféry v práci odosobnit, doporučujeme vám zvážit změnu zaměstnání, pokud tento problém přetrvává dlouhodobě. Dlouhodobý psychický tlak a stres mohou vážně narušit vaši duševní i fyzickou pohodu.

Jakékoli rozhodnutí o změně zaměstnání si však dobře rozmyslete. Zvažte svou finanční i kariérní situaci a podnikněte postupné kroky k nalezení ideálního zaměstnání právě pro vás.

Se změnou zaměstnání vám pomůže portál Personálka.cz, kde naleznete ty nejnovější pracovní nabídky.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Osobní rozvoj v práci: Tipy na nejlepší knihy o seberozvoji
25. 1. 2024

Osobní rozvoj v práci: Tipy na nejlepší knihy o seberozvoji

Vánoční checklist: Tyto pracovní povinnosti udělejte včas!
19. 12. 2024

Vánoční checklist: Tyto pracovní povinnosti udělejte včas!