Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czŠpatná atmosféra na pracovišti může být krátkodobou záležitostí, která je spojena s náročným projektem, dočasným nedostatkem zaměstnanců, nepovedeným plněním plánů či neshodami s kolegy. Tyto okolnosti obvykle trvají několik týdnů, po kterých se nálada v kolektivu znovu stabilizuje.
Co ovšem v případě, že tento nepříjemný stav trvá již několik měsíců a vy máte pocit, že se negativita stala nedílnou součástí vaší práce, kanceláře i kolektivu? V tom případě jste se zřejmě dostali do toxického pracovního prostředí.
Největším problémem toxického pracovního prostředí je, že není úplně snadné ho identifikovat. Možná si říkáte, že kdybyste se v podobné situaci ocitli, bylo by vám to na první pohled jasné. Opak však bývá často pravdou, a proto mnozí zaměstnanci dokáží pracovat v toxickém prostředí i po dobu několika let.
Ve snaze udržet si stabilní práci máme totiž tendenci přehlížet detaily, které přispívají k naší psychické nepohodě. Jako toxické prostředí však definujeme každé pracovní prostředí, ve kterém dlouhodobě zažíváte jakoukoli formu psychického stresu, který přetrvává i po skončení pracovní doby.
Podle odborné studie publikované v magazínu International Journal of Environmental Research and Public Health se toxické pracovní prostředí vyznačuje některými z následujících znaků, případně jejich kombinací:
Přijdou vám výše uvedené znaky extrémní? Podle zmíněné studie byste měli zpozornět i v případě, že spatříte některá zdánlivě méně jednoznačná znamení, mezi která patří:
Špatná atmosféra na pracovišti může mít vážné dopady nejen na psychickou pohodu zaměstnanců, ale i na celkovou produktivitu a úspěšnost firmy. Pokud se dlouhodobě potýkáte s negativními vztahy mezi kolegy, nespravedlivým vedením nebo neustálým stresem, může to vést k poklesu motivace a snížení pracovního nasazení.
Odborníci také upozorňují na fakt, že zaměstnanci vystavení toxickému pracovnímu prostředí často zápasí s úzkostí, vyčerpáním a ztrátou sebedůvěry, což se může projevit i na jejich pracovním výkonu.
Kromě dopadu toxického prostředí na jednotlivce může špatná atmosféra ovlivnit dokonce i celý pracovní kolektiv. To se projeví častými konflikty mezi kolegy, pomluvami a v horším případě i nedostatkem týmové spolupráce. Všechny tyto faktory pak vedou ke ztrátě důvěry mezi zaměstnanci a narušují firemní kulturu
Firmy, ve kterých panuje dlouhodobě negativní pracovní prostředí, se zároveň často potýkají s vysokou fluktuací zaměstnanců a horšími výsledky. Mnozí schopní zaměstnanci totiž raději odejdou tam, kde se budou cítit lépe, což může vést k destabilizaci celého týmu.
Přinášíme vám několik tipů, které vám mohou dočasně pomoci odosobnit se od špatné atmosféry v kanceláři:
Pokud vás dlouhodobě trápí špatná atmosféra na pracovišti, můžete si být jisti, že v tom nejste sami. Promluvte si s kolegy a zjistěte, jak se v práci cítí. Pokud zjistíte, že máte s některými z kolegů podobné pocity, otevřeně si o tom popovídejte a zkuste najít společné řešení. Kromě vzájemné podpory se můžete zkusit společně obrátit na vyšší vedení.
Zvláště v toxickém pracovním prostředí je nezbytné, abyste si jasně vymezili své osobní hranice. Můžete například začít tím, že si vypnete firemní mobilní telefon po pracovní době a nebudete odpovídat na pracovní e-maily. Čas po práci byste totiž měli věnovat odpočinku a psychohygieně.
Hranice si můžete vymezit i přímo na pracovišti. V případě nevhodného chování ze strany kolegů či nadřízených jim slušně vysvětlete, že se vám jejich způsob komunikace nelíbí a rádi byste problém vyřešili se vzájemným respektem. Vyhýbejte se také nepovinným popracovním aktivitám, jakými jsou například teambuildingy, pokud máte pocit, že do kolektivu vnášejí zbytečnou nepohodu.
Přestože jste si vědomi negativní pracovní atmosféry, je důležité, abyste si zachovali dobré duševní zdraví a psychickou pohodu. Snažte se proto neúčastnit nesmyslných konfliktů a pomluv v kanceláři. Pokud budete mít pocit, že se na svoji práci nedokážete kvůli nepříjemné atmosféře soustředit, pusťte si k práci dobrý pracovní playlist.
Po práci si zase vyhraďte čas na sebe a své blízké. Najděte si hobby, buďte se svou rodinou a přáteli. Upřednostňujte koníčky, které vám pomohou uvolnit mysl a odosobnit se od myšlenek na práci a pracovní problémy.
I přes špatné pracovní prostředí se snažte soustředit na aspekty své práce, které vás naplňují. Která pracovní činnost vás baví nejvíc? Rádi byste se ve svém kariérním odvětví dále rozvíjeli? Přehodnoťte své pracovní cíle a zaměřte se na jejich postupné plnění.
I když soustředěnost na práci nezmění negativní prostředí, ve kterém se nacházíte, pomůže vám věnovat svoji energii do činností, díky kterým máte možnost profesně růst a rozšiřovat si své obzory. Buďte proto vděční za každou činnost, která vám přináší radost.
I když se vám podaří od špatné atmosféry v práci odosobnit, doporučujeme vám zvážit změnu zaměstnání, pokud tento problém přetrvává dlouhodobě. Dlouhodobý psychický tlak a stres mohou vážně narušit vaši duševní i fyzickou pohodu.
Jakékoli rozhodnutí o změně zaměstnání si však dobře rozmyslete. Zvažte svou finanční i kariérní situaci a podnikněte postupné kroky k nalezení ideálního zaměstnání právě pro vás.
Se změnou zaměstnání vám pomůže portál Personálka.cz, kde naleznete ty nejnovější pracovní nabídky.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.