Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPružná pracovní doba nebo flexibilní pracovní doba označuje pracovní režim, ve kterém mají zaměstnanci možnost sami si zvolit, kdy začnou a skončí svou práci, pokud v daném období dodrží jasně stanovený počet hodin. Nejčastěji k pružné pracovní době určuje i takzvanou „základní pracovní dobu“, což je rozmezí hodin, během něhož musí být zaměstnanec vždy k dispozici. Pružná pracovní doba se vyznačuje tím, že umožňuje zaměstnancům větší volnost a flexibilitu, protože nejsou vázáni přesně vymezeným začátkem a koncem pracovní doby.
Pružná pracovní doba dle zákoníku práce zaměstnancům umožňuje začít a skončit práci v rámci určitého časového rozmezí (tzv. pružné části pracovní doby). Jak už jsme ale zmiňovali výše, zaměstnavatel obvykle pro své zaměstnance určí i pevné časové úseky pracovní doby, kdy je nutné být na pracovišti (tzv. základní pracovní doba). Flexibilní pracovní doba funguje na principu, že zaměstnanec musí splnit stanovenou týdenní nebo měsíční pracovní dobu, ale má možnost si pracovní dobu rozvrhnout podle svých potřeb, pokud to nepřekáží provozním potřebám zaměstnavatele.
Pružná pracovní doba zároveň nesmí omezovat právo zaměstnance na přestávku na jídlo a oddech, která musí být poskytnuta vždy nejpozději po 6 hodinách práce. Zaměstnanec musí mít dle zákona také nárok na minimálně 11 hodin nepřetržitého odpočinku mezi dvěma směnami a nejméně 35 hodin odpočinku týdně.
Pokud zaměstnanec během pružné pracovní doby odpracuje více hodin, než je stanoveno, tyto hodiny mohou být považovány za práci přesčas za předpokladu, že se na tom zaměstnanec a zaměstnavatel předem domluví.
Zákoník práce umožňuje v souvislostí s pružnou pracovní dobou také nastavení vyrovnávacího období, ve kterém se počítá odpracovaná doba. To může být například týden nebo měsíc, během kterého musí být odpracována smluvně stanovená pracovní doba.
Přemýšlíte nad tím, že byste ve své firmě zavedli pružnou pracovní dobu? Přečtěte si, jaké výhody s sebou flexibilní pracovní doba přináší na základě průzkumů mezi firmami, které se pro tento pracovní režim rozhodly.
Pružná pracovní doba umožňuje zaměstnancům především udržovat lepší rovnováhu mezi osobním a pracovním životem. Flexibilní pracovní doba totiž umožňuje zaměstnancům vyřešit si každodenní osobní záležitosti, jako je návštěva lékaře či odvezení dětí do školy, aniž by byli nuceni čerpat dovolenou. Právě tyto možnosti přispívají k celkové spokojenosti zaměstnanců.
Jak může pružná pracovní doba zlepšit produktivitu zaměstnanců? Každý člověk je jiný a každému z nás proto vyhovuje jiný pracovní režim. Zatímco někteří lidé upřednostňují ranní vstávání a volná odpoledne, jiní si raději přispí a pracují až do pozdních večerních hodin. Flexibilní pracovní doba tak umožňuje zaměstnancům zvolit si takový režim, ve kterém jsou nejproduktivnější, a právě proto dochází v jejich pracovním výkonu ke zvýšení produktivity.
Pružná pracovní doba dává zaměstnancům nepochybně větší kontrolu nad jejich osobním životem, díky čemuž dochází i k zvýšení jejich celkové spokojenosti. Pokud mají zaměstnanci dostatek času vyřešit si své osobní záležitosti právě tehdy, když to potřebují, nemusí nad nimi přemýšlet během pracovní doby, jsou tak v menším stresu a mohou se lépe soustředit na svou práci. To přináší výhody nejen pro ně, ale i pro zaměstnavatele, kteří často zaznamenávají nižší míru fluktuace a absence.
Flexibilní pracovní doba umožňuje zaměstnancům pracovat v úsecích dne, kdy jsou nejméně vyrušovaní. Díky tomu se mohou lépe zaměřit na své úkoly a jejich práce je nejen efektivnější, ale také kvalitnější. Zvláště při pracovních činnostech, které vyžadují kreativitu nebo vysokou soustředěnost, umožňuje pružná pracovní doba zaměstnancům vybrat si k práci tu část dne, kdy se cítí být na danou činnost nejvíce připraveni.
Jak už bývá zvykem, všechno má svá negativa a ta se najdou i v případě flexibilní pracovní doby. Jaká rizika byste měli zvážit před tím, než se ji rozhodnete zavést?
Flexibilní pracovní doba může i přes veškeré své výhody představovat výzvu pro manažery, kteří musí i přes rozličné pracovní doby zaměstnanců zajistit plynulý chod pracovních procesů. Mnozí zaměstnavatelé právě proto zavádějí k pružné pracovní době i základní pracovní dobu, aby zajistili, že v určitých hodinách každého pracovního dne nebo týdne budou všichni zaměstnanci k dispozici. Koordinace týmů, kde každý pracuje v jinou dobu, je proto náročná, vyžaduje pečlivé plánování a efektivní komunikační nástroje.
Při flexibilní pracovní době může dojít ke komplikovanější komunikaci v týmu, a to obzvlášť tehdy, když nemají zaměstnanci pevně stanovený čas, ve kterém mají být všichni k dispozici. To může vést ke zpoždění v rozhodovacích procesech nebo k nedorozuměním, zejména pokud tým pracuje na společných projektech.
Pružná pracovní doba může u mnoha zaměstnanců vést k narušení hranic mezi osobním a pracovním životem. Jelikož zaměstnanci nepracují ve fixně vymezeném úseku dne, může se stát, že budou někteří zaměstnanci pracovat déle, což může vést k vyčerpání a negativním dopadům na jejich osobní život.
Pokud si zaměstnanci špatně zorganizují svůj čas, může pružná pracovní doba vést k přepracování a spolu s tím i ke zvýšenému riziku vyhoření. Bez pevně stanovených hodin je někdy obtížné vyhradit si čas k odpočinku, což může mít negativní dopad na duševní zdraví zaměstnanců. Pokud se obáváte vyhoření z práce, nebo máte pocit, že si vyhořením právě procházíte, doporučujeme vám přečíst si náš článek Syndrom vyhoření: Co o něm vědět?
I když pružná pracovní doba nabízí mnoho výhod, přináší sebou i určité výzvy, které je nutné předem dostatečně dobře zvážit. Pokud chcete ve firmě úspěšně zavést pružnou pracovní dobu, je důležité již na začátku nastavit potřebná pravidla a zajistit efektivní komunikaci v týmu. Přes všechny své nevýhody se však pružná pracovní doba stává stále populárnější volbou pracovního režimu, a to jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.cz