Ovládněte HR slovník: Co znamenají nejčastější cizí pojmy v nabídkách práce?

Ovládněte HR slovník: Co znamenají nejčastější cizí pojmy v nabídkách práce?

před 2 dny , foto: istockphoto.com/Melpomenem
Rozumíte všem cizím pojmům, které se objevují v pracovních inzerátech? Pokud ne, nezoufejte. Připravili jsme pro vás přehled nejčastějších výrazů, se kterými se můžete při hledání práce setkat. Zjistěte, co znamenají, a buďte připraveni udělat dojem na svého budoucího zaměstnavatele!

1. Remote/On-site/Hybrid

Začněme s rozdělením typů pracovních úvazků. I když se jedná o pojmy, které naleznete v úvodu každého pracovního inzerátu, ne každý v nich má jasno. S neustále se měnícími trendy totiž přibývají také nové způsoby výkonu práce.

Remote práce označuje typ práce na dálku. To znamená, že pokud pracujete remote, pracujete z domova a nechodíte do žádné kanceláře. Výjimkou mohou být ojedinělé příležitosti jako byrokracie či významnější setkání celého týmu.

Práce On-site je opakem remote práce. Jednoduše řečeno, jedná se o standardní práci v kanceláři, případně na jiném místě výkonu práce, které máte uvedeno v pracovní smlouvě. Pracujete-li on-site, je od vás očekávaná každodenní přítomnost na pracovišti v pevně dané pracovní době.

Hybridní pracovní model se stává stále populárnějším a jeho flexibilitu si pochvaluje většina zaměstnanců. Jedná se o kombinovaný pracovní model, v jehož rámci chodí zaměstnanci některé dny v týdnu do kanceláře, zatímco v jiné mají možnost pracovat z domova. Tento model na jedná straně pomáhá zaměstnancům udržovat jejich work-life balance a na druhé straně šetří zaměstnavatelům náklady na energie a každodenní provoz.

2. Hard skills/Soft skills

Při popisu požadovaných dovedností kandidáta v jednom inzerátu narazíte na pojmy hard skills a soft skills. Co toto rozdělení pracovních schopností ve skutečnosti znamená?

Hard skills, v překladu tvrdé dovednosti, označují skupinu schopností a znalostí potřebných k výkonu samotné práce. Může se jednat například o jazykové znalosti, technické dovednosti, zkušenosti s ovládáním různých programů, systémů či pracovních postupů.

Soft skills je naopak označením pro takzvané měkké dovednosti, což je skupina osobnostních rysů, které určují, zda se člověk na danou pozici hodí. Může se jednat o komunikační schopnosti, řídící dovednosti, schopnost zvládat stres, pracovat pod tlakem, být empatický nebo se umět rychle rozhodovat.

Většina pracovních nabídek hledá kandidáty se správnou kombinací hard a soft skills, proto byste neměli žádnou z těchto skupin podceňovat.

3. Start-up

Určitě jste už narazili na několik inzerátů začínajících větou: „Jsme inovativní start-up...“ Co ale start-up ve skutečnosti je? Jedná se o poměrně nově založenou či začínající společnost, která se dynamicky vyvíjí a má potenciál rychle růst. Mnohé start-upy mívají technologické pozadí, není to ovšem pravidlem.

Proč HR specialisté pokládají za důležité uvést tento fakt do inzerátu? Jde převážně o otázku firemní kultury. Oproti tradičním korporátům se start-upy vyznačují hlavně dynamickými pracovními procesy a méně formálním pracovním prostředím. Pokud vás zajímá, jaké jsou rozdíly mezi start-upem a korporátem, přečtěte si náš článek Start-up vs korporát: Jaký je rozdíl?

4. Sick day

Dostáváme se k firemním benefitům. Určitě jste v pracovních inzerátech vedle počtu dnů dovolené a “multisportky” nejednou zaznamenali také takzvané sick-days. Sick-day je velmi oblíbený zaměstnanecký benefit, který umožňuje vybrat si několikrát v roce placené volno nad rámec dní spadajících pod standardní dovolenou, a to ze zdravotních důvodů. Pokud vás tedy chytí sezónní rýma či nečekaná nevolnost, můžete použít sick day k zotavení a stále přitom dostat náhradu mzdy.

5. My day

Sick day je jasný, co ovšem v případě, že narazíte na My day? My day je den volna nad rámec, který funguje na naprosto stejném principu jako sick day. Jediným rozdílem je, že my day si můžete vybrat jako den pro sebe, bez udání specifického důvodu. Mnohé firmy s moderní firemní kulturou tento trend zavádějí ve snaze podpořit mentální zdraví a work-life balance zaměstnanců.

6. Mentoring

V inzerátu vám nabízí intenzivní mentoring v prvních měsících. Co byste měli očekávat? Mentoring je proces, jehož prostřednictvím zkušenější, obvykle seniorní zaměstnanec vede nového, juniornějšího zaměstnance. Mentor nováčkovi vysvětluje jednotlivé pracovní procesy, radí mu se zadanými úkoly, předává mu své znalosti a snaží se ho navést tím správným směrem.

Mentoring je skvělý způsob zaškolení juniorních zaměstnanců, který je prospěšný nejen pro jejich budoucí kariéru, ale také pro firmu samotnou. Při tomto procesu totiž dochází nejen k aktivnímu předávání cenných zkušeností mezi zaměstnanci, ale také k utužování vztahů na pracovišti.

7. Cafeterie

U slova Cafeterie vás možná jako první napadne vstup do oblíbené kavárny. Ve světě firemních benefitů je to však systém, jehož prostřednictvím získává zaměstnanec každý měsíc určitý počet bodů, které může následně uplatnit na širokou nabídku  firemních benefitů dle svého výběru.

I když má každá firma vlastní nabídku benefitů, mezi ty nejznámější patří například stravenky, příspěvky na dovolenou, vzdělávací kurzy či kulturní akce.

Některé firmy využívají Cafeterii i jako způsob motivace zaměstnance. Body vám totiž mohou být zaměstnavatelem přiděleny i jako odměna za nadstandardní pracovní výkon či dobře splněný  pracovní úkol.

8. Open-space

"Pracujeme v open-space kanceláři." Jak si takovou kancelář máte představit? Pod tímto pojmem se skrývá prostorná kancelář, ve které pracují všichni zaměstnanci pohromadě. Je to velká sdílená kancelář, ve které má každý zaměstnanec vyhrazený vlastní pracovní prostor, přičemž ale vidí své kolegy a může s nimi aktivně komunikovat, protože je vzájemně nedělí žádné zdi a dveře.

Mnohé společnosti využívají open-space kanceláře kvůli efektivitě pracovních procesů a usnadnění komunikace mezi jednotlivými členy týmu. Díky tomuto prostoru k sobě mají všichni kolegové okamžitý přístup, a tedy i příležitost řešit aktuální problémy hned.

Nejčastější HR pojmy z pracovních nabídek jsme vám již ujasnili. Natrefili jste na něco, na co jsme zapomněli? Podívejte se na náš HR slovník, který vám se složitými pojmy z pracovního prostředí vždy rychle poradí.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Jak si najít práci bez zkušeností?
26. 9. 2024

Jak si najít práci bez zkušeností?

Nový rok, nová kariérní předsevzetí: Najděte ta svá!
1. 1. 2024

Nový rok, nová kariérní předsevzetí: Najděte ta svá!

Které online kurzy a certifikace vám mohou v kariéře opravdu pomoci?
27. 1. 2025

Které online kurzy a certifikace vám mohou v kariéře opravdu pomoci?