Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czNěkdy se stává, že firmy urgentně potřebují obsadit pracovní pozici, aby byly všechny projekty a úkoly dotaženy do konce co nejdříve. Kvůli tomu se rozhodnou vybrat prvního uchazeče, který alespoň přibližně splňuje požadavky a hlavně může nastoupit ihned. Právě za těchto okolností však mohou nastat během zkušební doby problémy.
Pokud si totiž zaměstnavatelé nedají pozor na detaily, může se stát, že najmou zaměstnance, který pro danou pozici nemá dostatečné zkušenosti, předpoklady, nerozumí prodávanému produktu či nesdílí firemní hodnoty. To vede k nespokojenosti a trápení na obou stranách, což pak nejčastěji vyústí v ukončení spolupráce ještě ve zkušební době.
Jak se tomu vyhnout? I když jste pod časovým tlakem, měli byste s najmutím nového zaměstnance raději počkat, pokud cítíte, že se nejedná o správnou volbu. Nesprávně vybraný zaměstnanec totiž vezme pracovní příležitost někomu, kdo by se pro danou pozici skutečně hodil, a zároveň vám přinese více problémů než dobře odvedené práce. Neignorujte detaily a vždy se při pracovním pohovoru zaměřte na to, aby byl uchazeč v souladu s danou pozicí a firemními hodnotami.
I když se nejedná zrovna o etickou praktiku, dochází k ní častěji, než by si mnozí zaměstnavatelé chtěli připustit. Už při pohovoru zatají, že se do uvedené pracovní náplně může občas zařadit i pár úkolů navíc, které v kanceláři nemá kdo dělat, případně je jiní kolegové nezvládnou.
Někdy se zas za velmi všeobecným a jednoduchým popisem skrývá tak velké množství povinností, že by je stěží zvládli dva lidé. Nováčci se tak už během zkušební doby cítí zavaleni povinnostmi, ze kterých se nedokážou vyhrabat, a proto raději odejdou včas.
Jak se tomu vyhnout? Jednoduše uchazečům sdělte pravdu a informujte je o kompletní pracovní náplni a o tom, co je na dané pozici skutečně čeká. Pokud máte pocit, že je objem práce příliš velký, zvažte výpomoc v podobě brigádníka na DPP nebo DPČ, který by mohl množství práce zredukovat.
Myslíte si, že i když je práce mnoho, dokáže ji zvládnout jedna osoba? V tom případě ale myslete na vhodné finanční ohodnocení. S tím vám poradíme na PrůměrnéPlaty.cz, kde snadno zjistíte, jak se aktuálně pohybuje průměr platů napříč obory a pozicemi.
Mít ve zkušební době mentora je výhoda, kterou ocení nejeden nový zaměstnanec, obzvlášť pokud je na juniorní pozici. Mentor nejenom pomáhá pochopit každodenní pracovní procesy, ale také předává své znalosti a zkušenosti, díky kterým má nový člen týmu příležitost dále se rozvíjet.
Co ovšem dělat v případě, že mu to s mentorem úplně neklape? Někdy je mentor méně zkušený, než by se od něj očekávalo. Jindy má zase hromadu svých povinností a na svěřeného nováčka si nedokáže najít čas. Pokud je nový zaměstnanec ve firmě obrazně ztracen a nemá se na koho obrátit, je pravděpodobné, že firmu opustí ještě ve zkušební době.
Jak se tomu vyhnout? Při výběru mentora dobře zvažte, jaké jsou vaše možnosti. Který z vašich zaměstnanců má dostatečné znalosti, je empatický a dokáže si své úkoly zorganizovat tak, aby zvládl mentorovat nováčka? Důkladně zhodnoťte všechny tyto okolnosti dřív, než mentora vyberete.
Ne vždy musí být na vině zaměstnavatel, někdy se stává, že své schopnosti uchazeč zcela neodhadne. Důkladně se připraví na pohovor, kde zaměstnavatele okouzlí, a je úspěšně vybrán. Po nástupu však velmi rychle zjistí, že jeho praktické znalosti na danou pozici nestačí, ocitne se pod tlakem a jednoduše ví, že to ani důkladné proškolení jen tak nezachrání. Právě proto se raději rozhodne včas odejít a víc nestresovat sebe, ani kolegy.
Jak se tomu vyhnout? Kromě podrobného popisu pracovní náplně je důležité uchazeči objasnit, jakou úroveň znalostí daná pracovní pozice skutečně vyžaduje. To, že zaměstnanec ovládá konkrétní pracovní postupy či programy, ještě neznamená, že s nimi má dostatečné zkušenosti pro to, aby na vybrané pozici zvládl pracovat.
Pokud si chcete ověřit reálné znalosti uchazeče, můžete ho na pohovoru nechat vypracovat krátký a jednoduchý úkol, se kterým se zřejmě bude denně setkávat, abyste viděli, jak se s ním dokáže popasovat.
Během zkušební doby se nový zaměstnanec seznamuje nejen s pracovními úkoly, ale i se zajetými pracovními postupy a hierarchií. Právě to je ta chvíle, kdy zjišťuje, jaké možnosti kariérního postupu mu budoucnost nabízí. Co když však zjistí, že žádné nejsou? Tato skutečnost dokáže odradit mnohé zaměstnance, zejména členy generace Z, která ve své práci ráda hledá hlubší smysl a prostor na seberealizaci.
Jak se tomu vyhnout? Je důležité, abyste si průběžně všímali kvality zaměstnanců ve svém týmu a nabídli jim možnosti kariérního růstu. Tento krok nejen motivuje zaměstnance a posiluje jejich sebedůvěru, ale zaměstnavateli také pomáhá budovat silnější a výkonnější tým.
Co když nabízená pracovní pozice opravdu neumožňuje kariérní růst? Promluvte si o tom s uchazeči na pohovoru otevřeně. Informujte se, zda by jim tato skutečnost vadila. Můžete jim také v případě uspokojivých výsledků nabídnout alternativy, jako jsou přesuny do jiných oddělení s možností kariérního postupu.
Pohovor proběhl hladce, nový zaměstnanec má chuť do práce a zkušenosti, které dané pozici přesně odpovídají. Každý den se však v kanceláři potýká s kolegy, se kterými to tak nějak drhne. Interní humor, pracovní doba, vedení meetingů či společné chvíle s kolegy mu tak nějak nesedí. Stejně tak nový zaměstnanec, tak i kolegové cítí, že si k sobě nedokážou najít cestu, a tak se nováček rozhodne tým opustit ještě ve zkušební době.
Jak se tomu vyhnout? I v případě, že se na to uchazeč během pohovoru nezeptá sám, je dobré, když mu firemní kulturu popíšete. Vysvětlete mu, na jakém principu funguje pracovní režim, týmová spolupráce, zažité zvyky - jednoduše mu podejte věrný obrázek toho, jak to mezi kolegy chodí. Díky tomu dáte uchazeči prostor zvážit, zda má do podobného týmu šanci zapadnout, nebo vaše pracovní prostředí není nic pro něj.
Nový zaměstnanec nastoupí a snaží se pochopit všechny pracovní postupy a úkoly... až na to, že nedokáže pochopit, k čemu váš produkt či služba vlastně je. Bez ohledu na to, kolikrát a jak detailně mu to vysvětlíte, nedokáže v tom najít hlubší smysl a nerozumí, proč by se jím měl zabývat. I takové situace se občas dějí a vždy je lepší, pokud se zaměstnanec s těmito pocity rozhodne vás opustit ještě ve zkušební době.
Jak se tomu vyhnout? Na pohovoru uchazečům vždy dobře a jasně vysvětlete, čemu se vaše firma věnuje. Ujistěte se, že tomu dobře rozumějí, a zároveň se jich neobávejte zeptat, jestli si myslí, že by je práce s vaším produktem/službou zajímala a bavila. Pokud už na pohovoru uvidíte zmatek či nezájem ze strany uchazeče, bude lepší, pokud upřednostníte jiného.
Další tipy, jak úspěšně najít do týmu toho pravého kolegu, vám přinášíme v článku Pracovní pohovor: Jak objevit vhodného kandidáta?
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.cz