Jiný kraj, jiný mrav: Rozdíly mezi pracovními kulturami ve světě

Jiný kraj, jiný mrav: Rozdíly mezi pracovními kulturami ve světě

3. 3. 2025 , foto: istockphoto.com/DisobeyArt
Přemýšleli jste někdy nad tím, jak vypadá pracovní kultura v různých zemích, co je v jiných státech pravidlem a kterým zvykům je lepší se raději vyhnout? Přinášíme vám náhled do pracovních kultur 6 vybraných zemí, jejichž kultura a prostředí Čechy často láká. Ponořte se do našich postřehů a objevte, jaká země má pro vás tu pravou pracovní kulturu.

Nedávno jsme si pro vás připravili článek o tom, co všechno s sebou přináší práce v zahraničí a jaké faktory je třeba si rozhodně rozmyslet dřív, než se touto cestou vydáte. Jedním z nejdůležitějších rozhodnutí je právě výběr země, ve které budete pracovat, a právě proto vám následující tipy mohou posloužit jako inspirace.

Spojené státy

Tvrdá práce se v Americe vyplácí, což se nejvíce odráží právě v jejich pracovní kultuře. Ta je zaměřena na plnění plánů, dosahování výsledků a šplhání po kariérním žebříčku. I když je vize amerického snu lákavá, jeho negativní důsledky jsou nejčastěji patrné ve snaze udržet si work-life balance.

I když se v současnosti již mnoho firem snaží aplikovat work-life balance kulturu, stále platí, že v Americe mnoho zaměstnanců pracuje přesčasy, a tak jejich pracovní týden často přesahuje standardních 40 hodin. Běžné bývají také telefonáty po pracovní době či během dovolené. Pokud se totiž něco děje, řeší se to v americkém pracovním prostředí co nejrychleji.

Nárok na dovolenou záleží na jednotlivých firmách, zvykem však bývá, že mají zaměstnanci v začátcích kariéry nárok pouze na 2 týdny dovolené ročně. Také platí, že čerství rodiče nemají placenou rodičovskou dovolenou, a proto je běžné, že se maminky hrnou do práce mnohem dříve, než je běžné v Evropě.

I přes tvrdou pracovní morálku však Američané dbají na přátelskou atmosféru, otevřenou komunikaci v týmu a inkluzivní přístup. Bývá teda zvykem, že si mezi sebou kolegové vybudují i mimopracovní vztahy. Důraz bývá ve firmách kladen i na zaměstnanecké benefity, mezi kterými nechybí například příspěvek na zdravotní péči, stravu či fitko.

Francie

Značně odlišný přístup k rovnováze mezi pracovním a osobním životem najdeme ve Francii. Francouzskou pracovní kulturu definuje především 35hodinový pracovní týden, nejméně 5 týdnů placené dovolené a pracovní zákon, který chrání zaměstnance před povinností odpovídat na pracovní e-maily či telefonáty mimo pracovní dobu.

Oproti Američanům jsou však Francouzi v pracovním světě o něco formálnější. Pracovní prostředí bývá ve francouzských firmách o něco více hierarchicky rozděleno, přičemž je běžné používat oslovení Monsieur či Madame.

I přes jasně definovanou hierarchii si však Francouzi váží kreativity a svobody názoru, proto bývají otevření pracovní diskuzi, kde má každý možnost vyjádřit své myšlenky a nápady.

Itálie

Podobnou pracovní kulturu té francouzské upřednostňují i Italové. V italských firmách se často klade důraz na kvalitní, dobře udělanou práci a přátelské, místy až familiární vztahy.

Pokud hledáte work-life balance, v Itálii jej nepochybně najdete. Standardní pracovní týden má 40 hodin a zaměstnanci mají ze zákona nárok minimálně na 4 týdny placené dovolené.

Zajímavostí je i riposo, což je odpolední přestávka trvající od 13:00 do 16:00. Riposo slouží k tomu, aby si lidé odpočinuli během horkých dnů a dali si oběd, který si Italové užívají klidně i 2 hodiny. Zatímco ve službách a rodinných podnicích bývá riposo samozřejmostí, ve větších korporátech se s ním už tak často nesetkáte.

Hierarchické rozdělení pracovních pozic bývá v Itálii standardem a seniorní pracovníci jsou vysoce ceněni a respektováni. To ovšem neznamená, že s nimi nemůžete vést přátelskou konverzaci, klidně i o mimopracovních tématech.

Španělsko

Uvolněné pracovní prostředí, podobné tomu italskému, najdete také ve Španělsku. Pokud si navíc ráno rádi trochu přispíte, potěší vás, že ve většině případů začíná španělský pracovní den až v 9:00. Počítejte však s tím, že se vám pak pracovní den o něco protáhne.

Tak, jak mají Italové své riposo, mají totiž Španělé siestu. V důsledku siesty se často stává, že trvá pracovní den přerušený pauzou uprostřed až do 20:00. Tento zvyk se však v moderních firmách a větších korporátech postupně vytrácí, takže máte šanci setkat se s podobným pracovním rozvrhem jako v Česku.

Pracovní vztahy jsou ve Španělsku uvolněné a přátelské, stejně jako španělská nátura. Je tedy časté, že spolu kolegové zajdou na drink i po pracovní době. Je však třeba dodržovat hierarchickou pracovní strukturu a respekt vůči nadřízeným a seniorním pracovníkům. Ti bývají otevření a přátelští, takže s nimi společnou řeč určitě najdete.

I když dbají Španělé na firemní benefity a příjemnou firemní kulturu, dávejte si pozor na smlouvy. Zvláště juniorním zaměstnancům se často stává, že dostávají krátkodobé smlouvy a malé mzdy, což vede k nestabilitě a strachu ze ztráty zaměstnání.

Německo

Organizovaná, dobře strukturovaná a profesionální je německá pracovní kultura. Němci se vyznačují přesností a efektivitou, mimopracovní přátelství však neočekávejte.

Němci bývají přímí a upřednostňují efektivní a jasnou komunikaci. Zároveň však dbají na slušnost a profesionalitu, proto se často setkáte s firemní hierarchií a faktem, že mají všechna rozhodnutí v rukou pouze ti nejvyšší.

V německém pracovním prostředí je typické dodržování deadlinů, plánování prostřednictvím kalendářů a plnění cílů podle stanovených očekávání. I přes poměrně tvrdou pracovní morálku si však Němci váží work-life balance, a proto mívá standardní pracovní týden 40 hodin. Zaměstnanci mají obvykle nárok na 25-30 dní placené dovolené ročně a hybridní forma práce bývá v mnoha firmách již standardem.

Mezi výhody práce v Německu patří rozhodně i stabilita, jelikož německý zákoník práce se skládá z mnoha zákonů, které chrání zaměstnance například před hromadnou výpovědí, která má jasně dané limity.

Finsko

Věděli jste, že jsou Finové průkopníci work-life balance? Finové si svého volného času stráveného s rodinou a přáteli velmi váží a rádi ho oddělují od pracovních povinností. Právě kolem této mantry je zorganizována jejich pracovní kultura.

Správnou rovnováhu mezi osobním a pracovním životem Finové dosahují díky své přesnosti. Mají tendenci držet se přesných plánů, ze kterých nevybočují. Díky dobré časové organizaci jim tak vždy zůstává dostatek času na odpočinek po práci.

I když je práce v týmu důležitá, Finové upřednostňují individualitu a samostatnost. To neznamená, že se dobré týmové spolupráce nedočkáte. Finové však spoléhají na kvalitní samostatnou práci, kterou každý člen přispěje k dosahování společných cílů.

Hierarchie ve finském pracovním prostředí záleží na typu firmy. V sektorech jako finančnictví se zřejmě setkáte s výraznější hierarchickou strukturou než v IT nebo komunikačních sektorech. Přesto si Finové váží otevřené komunikace a vzájemného sdílení myšlenek a názorů v rámci týmu. Typická je také kultura saunování, takže jsou mnohé moderní kanceláře nějakou tou saunou přímo vybaveny. 

Rádi byste pracovali v jiné zemi, máte však problém s učením se jazyků? Přečtěte si náš článek o tom, zda je možná práce v zahraničí bez znalosti jazyka.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Osobní rozvoj v práci: Tipy na nejlepší knihy o seberozvoji
25. 1. 2024

Osobní rozvoj v práci: Tipy na nejlepší knihy o seberozvoji

Proč ne já? Nejčastější důvody odmítnutí kandidáta
26. 2. 2024

Proč ne já? Nejčastější důvody odmítnutí kandidáta

Filozofie Ikigai: Může být práce koníčkem?
14. 3. 2024

Filozofie Ikigai: Může být práce koníčkem?