5 tipů: Jak zvládnout pracovní pohovor?

5 tipů: Jak zvládnout pracovní pohovor?

10. 8. 2023 , foto: iStock.com/BartekSzewczyk
Úspěšně jste prošli prvním kolem výběrového řízení a byli jste pozváni k pracovnímu pohovoru. To je skvělá zpráva! Jak ho ale úspěšně zvládnout? Co všechno je třeba vědět a na co se připravit? V dnešním článku vám přinášíme několik tipů, které vám poradí jak na pracovní pohovor.

1. Zjistěte si informace o zaměstnavateli

Jedním z klíčů k úspěšnému pracovnímu pohovoru je mít dostatek informací o společnosti nabízející pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Znát nadcházející projekty a také hodnoty, které váš potenciální zaměstnavatel zastává, vám může nejen pomoci připravit se na možný průběh pracovního pohovoru, ale také udělat ten správný dojem.

Ke zjištění těchto informací můžete použít webové stránky společnosti nebo její sociální sítě. Zatímco na webových stránkách mívají společnosti podrobnější informace o vzniku,  základních hodnotách a hlavním cíli, na sociálních sítích máte větší šanci nalézt novinky o aktuálních projektech.

2. Znovu si přečtěte popis pracovní pozice

Častokrát se při hledání práce ucházíme ne o jednu, ale hned o několik pozic současně, abychom zvýšili naše šance nechat se úspěšně zaměstnat. Pokud jsou jednotlivé pozice v podobném odvětví, může se stát, že se nám jejich pracovní náplně začnou tak trochu slévat.

Je proto důležité si od začátku udržovat přehled o pozicích, o které se ucházíte. Můžete si například vytvořit jeden dokument s okopírovanými inzeráty, na něž jste reagovali. Před pracovním pohovorem si následně znovu podrobně projděte požadovanou pracovní náplň. Naučte se reagovat na jednotlivé body tím, že je propojíte s vašimi zkušenostmi a schopnostmi. Tímto způsobem máte šanci ukázat, v čem konkrétně můžete být na dané pozici pro zaměstnavatele přínosem.

3. Nacvičte si možné otázky a odpovědi

Nejlepším tipem na to, jak na pracovní pohovor, je předem si jej nacvičit. I když nemůžete předvídat průběh konkrétního pohovoru, některé otázky personalistů jsou standardem, který se opakuje téměř pravidelně. Rozhodně byste například měli umět v krátkosti představit sebe, své zkušenosti a důvod, proč se o danou pozici ucházíte.

Máte-li možnost, zkuste si pracovní pohovor procvičit s vaším známým. Nejenže si tím vyzkoušíte odpovědět na otázky v momentu, kdy vám je někdo položí, můžete navíc nabýt více sebevědomí ve formulování jednotlivých odpovědí a zároveň získat zpětnou vazbu na to, jak vaše odpovědi celkově působí.

4. Nezapomeňte na potřebné dokumenty

I když v dnešní době již nebývají vyžadovány kopie dokumentů na pracovních pohovorech tak jako kdysi, vždy se hodí mít s sebou alespoň 2-3 kopie vašeho strukturovaného životopisu. Je to vhodné minimálně pro případ, že by si ho personalisté zapomněli mezi probíhajícími pohovory vytisknout sami nebo zapomněli na některé detaily z vašeho životopisu. Pokud se ucházíte o tvůrčí typ práce, rozhodně si s sebou nezapomeňte vzít ukázky své dosavadní práce, na které pak můžete na pohovoru přímo navázat.

5. Zanechte dobrý dojem 

Jednou z nejdůležitějších částí každého pracovního pohovoru je vaše vystupování, a proto se ujistěte, že zanecháte na personalisty dobrý dojem. Dbejte na to, abyste byli vhodně upraveni a oblečeni. Přijďte na pohovor o 10 minut dřív, abyste dali najevo vaši dochvilnost a spolehlivost. Chovejte se s úctou a respektem vůči všem lidem, jež cestou na pracovní pohovor potkáte - nikdy totiž nevíte, v jakém vztahu jsou tito lidé k vedení společnosti a jak velké mohou mít rozhodující slovo. Zároveň jsou to vaši potenciální budoucí kolegové, a proto je důležité nepokazit si to hned ze začátku. Úsměv a potřesení rukou jsou zase kombinací, kterou rozhodně nesmíte vynechat na začátku ani na konci žádného pohovoru.

*Bonusový tip: Děkovný e-mail

Tato praktika není příliš běžná, ale může to být bonus, který vás odliší od ostatních kandidátů a vyzvedne váš přístup. Několik hodin po skončení pracovního pohovoru, ovšem pořád ve stejný den, můžete napsat personalistům krátký a stručný e-mail, ve kterém poděkujete za jejich čas a pozvání na pracovní pohovor. Rozhodně se nejedná o nutnost, ale právě toto malé připomenutí může personalistům zlepšit den a ovlivnit náročný proces rozhodování se mezi kandidáty ve váš prospěch.

V závěru bychom vám ještě doporučili zachovat si svou autenticitu a pozitivní přístup. Buďte upřímní, buďte sami sebou a věřte tomu, že vaši vysněnou práci máte na dosah ruky. Hodně štěstí!

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Quiet firing aneb jak se nenechat nahradit
4. 4. 2024

Quiet firing aneb jak se nenechat nahradit

Pracovní cesta je tady – jak se na ni připravit?
před 2 dny

Pracovní cesta je tady – jak se na ni připravit?

7 tipů: Techniky pro zlepšení produktivity práce
22. 8. 2024

7 tipů: Techniky pro zlepšení produktivity práce