Mise: Nová práce. Jak zdrhnout z práce na pohovor bez odhalení?

Mise: Nová práce. Jak zdrhnout z práce na pohovor bez odhalení?

26. 6. 2025 , foto: istockphoto.com/МихаилРуденко
Hledání nové práce je často tajná mise. Šéf o tom ještě neví, ale vy potřebujete během dne nenápadně zmizet na pracovní pohovor. Najít volnou chvilku mezi poradami, deadliny a kolegy není vůbec snadné. Nejlepší je proto mít po ruce chytré výmluvy, které vás podrží. V našem dnešním článku najdete několik tipů na výmluvy, které vám v této situaci mohou pomoci. Berte je ovšem s nadsázkou a opatrností. Není třeba riskovat, stačí být kreativní a dobře připravený. Článek berte s nadsázkou – ať už zvažujete pravdu, nebo malou lež, vždy myslete na profesionalitu i následky.

1. Začněte s vyjednáváním: i personalisté znají pojem „obědová pauza“

Než se začnete v práci vymlouvat, měli byste se pokusit přesunout termín pohovoru na čas, který se neshoduje s vaší pracovní dobou. I když je zvláště při osmihodinových směnách náročné vhodný čas najít, můžete svou situaci potenciálnímu budoucímu zaměstnavateli objasnit.

Vysvětlete, že se v tuto chvíli rozhlížíte po nových pracovních příležitostech, ale zatím jste nepodali oficiální výpověď. Ať už se jedná o osobní nebo finanční důvody, tato situace je častější, než si myslíte, proto máte vysokou šanci s upřímností u personalisty uspět.

Pokud se vám vhodný čas před či po pracovní době nepodaří najít, můžete ještě zkusit domluvit se na pracovním pohovoru během obědové pauzy v práci. Tato možnost však s sebou nese mnoho rizik, jelikož bývá standardem, že má polední pauza trvání jen 30 minut. Pořádně si proto ověřte, zda byste se v této době dokázali dopravit na pohovor, absolvovat ho a vrátit se včas zpátky.

2. Když už máte flexibilitu, využijte ji strategicky

Umožňuje vám zaměstnavatel práci na home office, případně máte možnost flexibilní pracovní doby? Zkuste tyto možnosti využít tak, abyste měli možnost účastnit se během pracovní doby pohovoru.

Máte-li flexibilní pracovní dobu, naplánujte si pohovor na včasné dopolední nebo pozdější odpolední hodiny. Následně si svůj pracovní den zorganizujte podle potřeby tak, abyste si všechny potřebné hodiny odpracovali v jiných úsecích dne. Do plánování nezapomeňte zahrnout i dostatečný čas na přesun mezi pracovišti.

Chcete-li k pracovnímu pohovoru využít home office, situace je o něco složitější. To, že vás zaměstnavatel nevidí, ještě neznamená, že nepočítá s tím, že pilně pracujete. Může se proto stát, že vám šéf či vaši kolegové zavolají s novým úkolem i během pohovoru.

Doporučujeme vám proto naplánovat si pohovor až ke konci pracovní doby, kdy je méně pravděpodobné, že vás překvapí náhlá nová pracovní povinnost. Pro jistotu si však připravte kvalitní výmluvy.

3. Volno je od slova volnost – ta zahrnuje i nové začátky

Víte, že by vám ani jeden z výše uvedených triků v práci neprošel? Vždy si na pohovor můžete vybrat den nebo půlden osobního volna. Pokud nechcete čerpat dovolenou a firma vám to umožňuje, můžete zkusit také sick day nebo my day.

V případě osobního volna nemusíte riskovat, že by se někdo v nevhodnou chvíli dotazoval na vaši přítomnost. To vám umožní absolvovat pracovní pohovor bez zbytečného stresu navíc.

4. Zdraví je priorita a někdy i vstupenka k lepší práci

Představa, že čerpáte dovolenou či osobní volno jen kvůli pohovoru, vás děsí? Pokud patříte mezi odvážlivce a nebojíte se malých milosrdných lží, můžete svou nepřítomnost omluvit nutnou návštěvou lékaře v pracovní době.

Tím, že v práci sdělíte lékařskou prohlídku, ovšem problémy nekončí. Zaměstnavatel si od vás totiž vždy může vyžádat lékařem podepsanou propustku, která vaši lékařskou prohlídku potvrdí. Je proto na vás, jestli si troufáte riskovat případně následky jen kvůli pracovnímu pohovoru.

5. Když doma teče voda, nebudete sedět v open-space

Méně riskantní a těžko prokazatelná milosrdná lež může být spojena s naléhavou situací v domácnosti. Vytopili vás sousedi? Uniká vám plyn? Váš domácí mazlíček snědl něco zkaženého? Můžete se zeptat šéfa, zda by vás v případě nouzové situace uvolnil z práce dřív. Vy se následně můžete klidně zúčastnit pohovoru.

Háček je ovšem v tom, že vaše uvolnění na pracovní pohovor záleží jen na dobré vůli vašeho nadřízeného. Není totiž jeho povinností, aby vás z práce pustil dřív. Pokud se rozhodne jinak, riskujete, že se na pohovor nedostavíte. V případě, že vás přece jen z práce pustí, mějte připravený důvěryhodný příběh o tom, jak celá situace probíhala, jinak riskujete, že se do vlastních lží zamotáte.

6. Když se blíží termín odevzdání daňového přiznání, nikdo se vás neptá, kam jdete

Patříte mezi zaměstnance, kteří si zpracovávají daňové přiznání sami? Shoduje se termín vašeho pohovoru s blížícím se termínem podání daňového přiznání? Můžete tuto situaci využít ve svůj prospěch.

Byrokracii nemá nikdo rád. Problémy, které se s ní spojují, často vyžadují naši fyzickou přítomnost na úřadech, kde si musíme vystát dlouhé fronty a dost často narazíme na to, že nemáme správně vyplněné všechny údaje. Je proto pravděpodobné, že pro vás šéf v této situaci bude mít pochopení a včasnou propustku z práce vám dopřeje.

7. Jedna pokuta, jeden podpis, jedno dopoledne „mimo kancelář“ navíc

Často se nechtěně ocitáte mezi silničními piráty a máte pocit, že by pro to váš šéf měl pochopení? Můžete se zkusit vymluvit na pokutu, kvůli které musíte nutně přeparkovat auto, případně ji jít co nejdříve zaplatit. Administrativa a pokuty všechny obtěžují, je proto pravděpodobné, že by vás šéf s pochopením uvolnil. Pravděpodobnost je však 50 na 50 a podobně jako v dřívějších případech nemáte jistotu, že by vám tato výmluva skutečně zafungovala.

Chystáte se na pracovní pohovor a rádi byste se připravili co nejlíp? Všechny užitečné tipy pro vás máme v sekci Pracovní pohovor.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Konstruktivní zpětná vazba: proč je důležitá a jak na ni?
29. 7. 2024

Konstruktivní zpětná vazba: proč je důležitá a jak na ni?

Nejlepší tipy na zaměstnanecké benefity
8. 8. 2024

Nejlepší tipy na zaměstnanecké benefity

Jak efektivně vést pracovní poradu?
22. 7. 2024

Jak efektivně vést pracovní poradu?