Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czGenerace Z označuje skupinu lidi narozenou v letech 1997–2012. I když má každá z generací svá specifika, gen Z se od svých předchůdců značně liší hned v několika ohledech. Především se jedná o první generaci, která vyrostla v plně digitálním světě. To znamená, že sociální sítě, rychlá komunikace a neustálý přístup k informacím jsou pro ně naprostou samozřejmostí.
Tato generace ovšem umí obsah nejen konzumovat, ale také s ním perfektně pracovat. Členové generace Z rychle vyhodnotí, co stojí za jejich pozornost a co naopak vůbec. Na rozdíl od jejich mileniálních předchůdců od nich však nečekejte hromadu filtrů a příspěvky o zdánlivě dokonalém životě. Přetvářka a umělost je neosloví, autentičnost je pro ně klíčová. To platí jak pro lidi, se kterými se baví, tak pro značky, kterým věnují pozornost, ale i pro zaměstnavatele, pro které chtějí pracovat.
Gen Z bývá často hodně angažovaná v otázkách aktuálních společenských a environmentálních témat. Klimatická změna, duševní zdraví nebo rovnost příležitostí jsou pro ně důležitá témata, o kterých nejen diskutují, ale často se aktivně zapojují do různých iniciativ. Díky svým digitálním schopnostem přesně vědí, jak využít sílu sociálních sítí k šíření myšlenek, a nebojí se vyjádřit svůj názor. Jejich rozhodování bývá rychlé a intuitivní – pokud něco neodpovídá jejich hodnotám, mají tendenci to jednoduše odmítnout.
Jaké jsou teda typické znaky generace Z?
Životní přístup generace Z se odráží i v jejich přístupu k práci. Jejich technické schopnosti, v kombinaci s autentičností a důrazem na mentální zdraví či rovnost příležitostí v posledních letech výrazně otřásly pracovním trhem. Generace Z totiž nemá ve zvyku slepě se přizpůsobovat ustáleným normám a nebojí se vytvářet nové, modernější a flexibilnější pracovní prostředí. Dle reportu společnosti LRN Corp. z roku 2024 je až 63 % generace Z otevřených možnosti prodiskutovat se svým zaměstnavatelem organizační pravidla týkající se etického kódexu.
Od zaměstnanců spadajících do generace Z neočekávejte, že budou za každou cenu šplhat po kariérním žebříčku. Pro tuto generaci je důležité především osobní naplnění, které hledají jak v práci, tak v soukromém životě. Upřednostňují proto smysluplnou práci, ve které se dokáží osobně realizovat a která jim poskytne dostatek času na jejich hobby a mimopracovní aktivity. Hybridní pracovní režim či flexibilní pracovní doba jsou pro ně proto samozřejmostí.
Nemyslete si však, že je generace Z líná. Pokud se zaměstnanci generace Z nacházejí v pozitivním a přátelském prostředí, kde jsou jednotliví členové otevřeni vzájemné spolupráci a komunikaci, přičemž mají možnost seberealizace a vlastní časové organizace, jedná se o vysoce výkonné a spolehlivé zaměstnance. Jejich technické dovednosti a neustálá přítomnost uprostřed aktuálního dění vám zároveň dokáží nabídnout nové nápady, které vaši firmu posunou vpřed a představí ji i podobně smýšlející mladé generaci.
Jakými znaky se vyznačuje generace Z v pracovním prostředí?
Generace Z se narodila v době, kdy začala technologie postupně pronikat do každodenního života lidí. Většina z nich si proto život bez technologie dnes už představit nedokáže. V pracovním prostředí rádi využívají sdílené kalendáře, aplikace umožňující online komunikaci a stále více také umělou inteligenci.
Umožněte jim pracovat s těmito nástroji a nebojte se vyslechnout si jejich názor na nejnovější technologie. Možná se vám právě díky tomu podaří zrychlit a zefektivnit týmovou komunikaci, a to bez ohledu na to, zda pracujete z kanceláře nebo upřednostňujete hybridní režim.
Jak jsme již zmínili, zástupci generace Z nepatří mezi ty, kteří by považovali svou práci za součást své osobní identity. I když vyhledávají zaměstnání, která je naplňují, stejný důraz kladou na své koníčky, přátele, rodinu a zážitky.
Chcete-li, aby byli vaši gen Z zaměstnanci v práci spokojeni, dopřejte jim flexibilní pracovní dobu či hybridní formu zaměstnání. Důležitá je také pravidelná konstruktivní zpětná vazba a prostředí, ve kterém jim dovolíte vyjádřit svůj názor, aniž by cítili zbytečný nátlak či odsuzování.
Umožněte jim také pracovat samostatně a následně sdílet dosažené výsledky se zbytkem týmu. Tento model spolupráce generace Z preferuje především proto, že ji umožňuje v klidu si zadané úkoly promyslet a necítit přitom nátlak, který bývá běžný například u mikromanagerů.
Zaměstnanci patřící do generace Z mají rádi pocit, že má jejich práce skutečný smysl. Otevřeně s nimi proto komunikujte o tom, jak svou prací přispěli k dosažení firemních cílů. Nebojte se s nimi sdílet širší obrázek a dát jim najevo, že by bez nich firma nefungovala tak, jak má. Nepochybně to ocení a odvděčí se vám nejen zápalem do práce, ale také kvalitním pracovním výkonem.
Soutěživé pracovní prostředí přispívá k intrikám mezi kolegy, osobnímu tlaku, neupřímné komunikaci a neharmonickému pracovnímu prostředí. To vše je přesným opakem toho, co generace Z ve skutečnosti vyhledává. Chcete-li do své firmy získat zaměstnance z této generace, vyhýbejte se soutěživému prostředí a podporujte přátelské vztahy, spolupráci a otevřenou komunikaci mezi zaměstnanci.
Inkluzivita patří mezi základní hodnoty, které sdílí téměř všichni členové generace Z, protože věří v rovnost příležitostí. Nebojte se proto svůj pracovní tým trochu diverzifikovat. Dejte šanci všem zaměstnancům s potenciálem k dobrému pracovnímu výkonu, a to bez ohledu na věk, pohlaví, národnost či předchozí zkušenosti. Nebojte se ani uvolněného dress codu v kanceláři, případně několika tetování – mít možnost vyjádřit svou individualitu je něčím, co generaci Z potěší a vám může přinést nový pohled na vaši firmu i firemní kulturu.
Jak dát zaměstnancům z generace Z najevo, že vám nejsou lhostejné globální problémy? Kromě toho, že budete dodržovat etické firemní praktiky, můžete přinést do kanceláře malé změny, díky nimž přispějete k vyššímu dobru.
Můžete například v kanceláři vyhradit prostor pro recyklaci odpadu. Skvělým tipem je také zorganizovat teambuilding, který bude spojen s charitativní či dobročinnou aktivitou. Existuje i možnost zorganizovat vánoční sbírku, jejímž prostřednictvím pomůžete lidem v nouzi. Kreativitě se meze nekladou a každý dobročinný krok vám pomůže získat si důvěru a podporu zaměstnanců z generace Z.
Rádi byste svým zaměstnancům umožnili hybridní pracovní prostředí, máte však obavy z toho, jak by spolupráce na dálku probíhala? Poradíme vám v našem článku Virtuální týmy: Pracujte efektivně i online!
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.cz