6 typů výpovědi, co zvednou HR ze židle. Který z nich znáte?

6 typů výpovědi, co zvednou HR ze židle. Který z nich znáte?

před 2 dny , foto: istockphoto.com/BrianAJackson
Někdo odchází v tichosti, jiný za sebou práskne dveřmi. A někdy ani nevíte, že už vám kolega dává sbohem. Výpověď už dávno není jen formální proces s podpisem a podáním ruky. Dnešní doba si žádá nové způsoby – kreativní, pasivně-agresivní, dramatické i úplně zmatené. Tento článek vám ukáže, že i odchod z práce může mít svůj styl. Některé z nich vás pobaví, jiné zneklidní - Všechny však zvednou HR ze židle. Který quitting jste již měli možnost zažít na vlastní kůži?

1. Quiet quitting

Překlad: tichá výpověď.

Nejrozšířenější quitting fenomén, o kterém jste zřejmě již slyšeli, je quiet quitting nebo takzvaná tichá výpověď. I přes název tohoto fenoménu se o výpověď ve skutečnosti nejedná. Quiet quitting označuje situaci, ve které se zaměstnanec rozhodl, že své práci bude věnovat jen to nejnutnější minimum, které se od něj očekává. Inovace, nápady, přesčasy či pomoc ostatním kolegům od takového zaměstnance proto zbytečně neočekávejte.

Snaha o work-life balance, nesouhlas s vedením nebo jeho pracovními praktikami  či nespokojenost se svou prací. Důvodů, proč tento fenomén vzniká, může být hned několik. Na rozšířenost tohoto fenoménu poukazuje i průzkum společnosti Gallup, dle kterého klesla pracovní snaha zaměstnanců v roce 2024 globálně až o 21 %. Pokud u některého svého zaměstnance pozorujete aktivní nezájem o jeho práci, snahu se zlepšovat či nezájem o týmové aktivity, můžete předpokládat, že se již vydal cestou quiet quittingu.

Co dělat, když zpozorujete podobné chování u svého zaměstnance? Doporučení, jak si poradit, pro vás máme v článku věnovanému fenoménu quiet quitting, kde toto téma rozebíráme detailněji.

2. Loud quitting

Překlad: hlasitá výpověď.

Opakem quiet quittingu je loud quitting neboli hlasitá výpověď. Zaměstnanec, který se rozhodne podat hlasitou výpověď, je jako výbuch bomby. O své nespokojenosti s firmou a jejím stavem či praktikami totiž informuje úplně každého – od kolegů, přes přátele až po všechny uživatele sociálních sítí.

Zejména v době sociálních sítí, včetně těch profesních jako LinkedIn, je loud quitting nebezpečnou hrozbou pro všechny zaměstnavatele. Snadno totiž dokáže firmě poškodit její reputaci a odradit případné spolupráce a uchazeče.

Zničit pověst si touto praktikou může i samotný zaměstnanec. Veřejné pomluvy a poukazování na firemní nedostatky totiž vzbuzuje u potenciálních zaměstnavatelů neprofesionální a nedůvěryhodný dojem.

Jak předejít loud quittingu? Věnujte se svým zaměstnancům a dejte jim dostatek prostoru k vyjádření jejich názoru. Pozorně poslouchejte připomínky či návrhy na změnu a snažte se je adresovat co nejdříve přímo v kanceláři. Dlouhodobá ignorace stížností zaměstnanců totiž může vést k hromadění negativity, které může vyústit právě k takovému výbuchu.

Pokud jste se stali obětí loud quittingu online, řešte všechny zmíněné problémy a kauzy včas, ale promyšleně a taktně. Nepodléhejte afektu, lžím či osočování zaměstnance, který tuto lavinu spustil.

3. Conscious quitting

Překlad: uvědomělá výpověď.

Tento nový trend se šíří především mezi členy generace Z a některými mladšími mileniály. Conscious quitting je označením pro výpověď, kterou se zaměstnanec rozhodne podat, protože nesouhlasí s etickými, environmentálními či sociálními praktikami zaměstnavatele.

Vznik tohoto fenoménu je spojen především s hodnotami, které gen Z zastává. Většina členů této generace upřednostňuje v práci hlubší smysl a osobní naplnění před budováním kariéry. To, zda se firemní hodnoty, přístup k lidem či životnímu prostředí shodují s jejich vlastními, proto hraje klíčovou roli v jejich spokojenosti.

Chcete-li se do své firmy přilákat mladé talenty a vyhnout se tomu, aby podali uvědomělou výpověď, ochrana životního prostředí, společenská rovnost a férové ​​zacházení by pro vás neměly být jen prázdnými slovy. Ukažte svou iniciativu recyklací odpadu, používáním EKO materiálů, šetřením energie a férovému přístupu vůči zaměstnancům.

4. Ghost quitting

Překlad: tichý odchod, zmizení z práce nebo zaměstnanecký ghosting.

Určitě jste se již setkali s pojmem ghosting, který označuje náhlou ignoraci či „vypaření se“ druhé osoby. Pokud vás někdo ghostne, znamená to, že o něm bez varování přestanete mít ze dne na den informace a už se vám neozve. Tento fenomén se ze sociálních sítí rozšířil až do pracovního prostředí. Nejčastěji je spojován se zaměstnavateli či náboráři, kteří se uchazečům po pohovoru už nikdy neozvou.

U zaměstnanců se ghosting začal projevovat v podobě ghost quittingu. Ten pojmenovává situaci, kdy se zaměstnanec ze dne na den zkrátka vypaří a nikdo netuší proč. Místo oficiálně podané výpovědi se rozhodne v práci už neukázat a nechat tak šéfa i kolegy napospas osudu.

Takové zmizení beze stopy však může způsobit zaměstnanci nemálo problémů. V případě, že zaměstnanec nepodá výpověď řádným způsobem a rozhodne se v práci prostě jen neukázat, zaměstnavatel s ním může okamžitě zrušit pracovní poměr za hrubé porušení pracovní kázně, nebo mu může oficiálně doručit výpověď za porušení pracovní kázně. V druhém případě je zaměstnanec povinen nadále vykonávat pracovní činnost, dokud běží výpovědní lhůta. Neučiní-li tak, hrozí mu náhrada škody nebo zaplacení mzdy za neodpracované směny.

Je obtížné zjistit přesnou příčinu tohoto fenoménu. Každý ghostující zaměstnanec může mít individuální důvody, přičemž jej k tomuto činu vedou strach z otevřené komunikace, snaha vyhnout se byrokracii nebo jednoduchá bezohlednost. Pokud však chcete ghost quittingu předcházet, komunikujte se všemi zaměstnanci včetně nováčků otevřeně a klidně. Nepodporujte konflikty či nepřiměřené reakce. Snažte se zachovat uváženě a racionálně i v náročných situacích.

5. Fake quitting

Překlad: falešná výpověď. 

S tímto trendem se máte příležitost setkat ve chvíli, kdy se zaměstnanec rozhodne vyjednávat o výši svého platu. Jako vyjednávací strategii použije takzvanou falešnou výpověď, tedy informaci, že dává výpověď a odchází do firmy, kde mu nabídli vyšší odměnu. Žádný záložní plán však ve skutečnosti nemá a jen tajně doufá, že mu zvýšíte plat ve snaze si ho udržet.

Ne vždy je snadné fake quitting rozpoznat. V mnoha případech totiž zaměstnanci opravdu sdělují svou výpověď a od šéfa už nic neočekávají. Neexistuje proto návod na to, jak se nenechat nachytat.

Tato praktika je však poněkud riskantní – pokud zaměstnavatel odhalí, že zaměstnanec výpověď jen předstírá ve snaze vyjednávat nečistým způsobem, jeho důvěryhodnost zůstane již dlouhodobě narušena, což může poškodit potenciál jeho kariérního růstu.

Pokud byste se fake quittingu zaměstnanců rádi vyhnuli, dopřejte jim možnost kariérního růstu. Pravidelně s nimi komunikujte o možnostech vzdělávat se a růst, přičemž je informujte o tom, jakým způsobem mají možnost získat vyšší plat. Otevřenou komunikací máte šanci zabránit pochybným praktikám.

6. Rage applying

Překlad: impulzivní hledání práce, vzteklé rozesílání životopisů

Určitě jste již zažili situaci, kdy jste se v práci naštvali, řekli si, že to nemá cenu a dostali chuť okamžitě skončit. V návalu zlosti, amoku a nejistoty se někdy stane, že se zaměstnanci rozhodnou zaslat svůj životopis na všechny pracovní nabídky, co na ně vyskočí na internetu. Bez přemýšlení, bez snahy a se zájmem, který vyprchá ve chvíli, kdy se opět uklidní. Přesně tento fenomén nese název rage applying.

I když se tato praktika zdá být jen neškodným ventilováním hněvu, může způsobit nepříjemnosti zaměstnancům i zaměstnavatelům. Frustrovaný zaměstnanec se v takovém případě může přihlásit  na hromadu pozic, pro které nemá vhodné kvalifikace, dostane velký počet odmítnutí, což může ještě více prohloubit jeho frustraci a vzbudit u něj nejistotu.

Firmy a personalisté zase mohou cítit zátěž, pokud dostanou velké množství životopisů od uchazečů, kteří se na vybranou pracovní pozici vůbec nehodí ani o ni nemají skutečný zájem.

Jste-li v pozici zaměstnance a chcete se rage applyingu vyhnout, předtím než životopisy agresivně rozešlete, zamyslete se nejdříve nad tím, zda je váš pracovní problém dlouhodobý a skutečně závažný, nebo se jedná o krizovou situaci, která rychle přehřmí.

Jako zaměstnavatel se pokuste vyžádat si v inzerátech něco navíc, co vyžaduje extra snahuprůvodní dopis, motivační dopis nebo portfolio s ukázkou práce. Máte tak větší šanci, že vám na nabídku zareagují hlavně uchazeči, kteří mají o práci skutečný zájem.

Rádi byste dali výpověď a nevíte, jak na to? Než se pustíte do hledání „toho správného quittingu“, raději se inspirujte naším článkem Jak podat výpověď krok po kroku.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz

Také by vás mohlo zajímat:

Online prezentace aneb jak na úspěšné online setkání
9. 9. 2024

Online prezentace aneb jak na úspěšné online setkání

Práce na směny: 6 tipů, jak mít energii, čas i klid
3. 7. 2025

Práce na směny: 6 tipů, jak mít energii, čas i klid

Ne kariéra, ale smysl: Češi přehodnocují, co od práce chtějí
14. 7. 2025

Ne kariéra, ale smysl: Češi přehodnocují, co od práce chtějí