Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czLinkedIn je profesní sociální síť, která uživatelům umožňuje vytvořit si a spravovat svůj online profesní profil, navazovat kontakty s kolegy, zaměstnavateli, obchodními partnery nebo odborníky v různých oborech. Tato sociální síť vznikla již v roce 2002 a od té doby se vyvinula v největší platformu pro profesní networking s více než 700 miliony registrovaných uživatelů po celém světě.
LinkedIn ovšem slouží nejen k propojování lidí, ale i k hledání pracovních příležitostí, náboru zaměstnanců a sdílení zajímavých článků, postřehů a znalostí z různých profesních oborů. To z něj dělá moderní a efektivní nástroj pro kariérní růst.
LinkedIn funguje jako sociální síť, kde si uživatelé vytvářejí profily, které se svým vzhledem nápadně podobají strukturovaným životopisům. Do svých profilů si přidávají pracovní zkušenosti, jazykové znalosti, dovednosti a vzdělání. Následně pak navazují kontakty (tzv. spojení) se svými kolegy, personalisty či jinými zajímavými lidmi z oboru.
Na základě profilu a uživatelské aktivity pak LinkedIn uživatelům automaticky doporučuje vhodné pracovní nabídky, vzdělávací kurzy, relevantní kontakty nebo příspěvky. Uživatelé na síti mohou sdílet svůj vlastní obsah, reagovat na příspěvky ostatních, přidávat komentáře nebo psát články. Firmy často využívají LinkedIn k budování značky, náboru zaměstnanců a propagaci služeb.
Začínáte s LinkedInem a chcete, aby byl váš profil nejen profesionální, ale i zajímavý? Dáme vám několik tipů, které vás navedou na správnou cestu.
Stejně jako na každé sociální síti i na LinkedInu je profilová fotka něčím, co lidi zaujme na první pohled. Zatímco na Facebooku a Instagramu rádi propagujeme ty nejlepší momenty našich životů, profilová fotka na LinkedInu má o něco jiný účel.
Na profilové fotce na LinkedIn byste měli působit profesionálně, ale přístupně zároveň. Fotka, kterou zvolíte, nemusí být zcela formální. Stačí, že na ní budete mít neutrální pozadí, outfit i pózu. Mělo by se jednat o stejný typ fotky, jakou byste si zvolili pro životopis. Pokud si nejste jisti, jak by taková fotka měla vypadat, poradíme vám v článku Je fotka na životopisu důležitá?
Nezapomeňte si také aktualizovat úvodní banner. V tomto případě se kreativitě meze nekladou a můžete si s ním trochu vyhrát. Jednou z možností je zvolit si jako obrázek banneru logo firmy, kterou reprezentujete. Pokud však patříte mezi kreativce, máte skvělou příležitost ukázat prostřednictvím banneru své schopnosti. Bonusové body nepochybně získáte, pokud se vám podaří banner barevně sladit s vaší profilovou fotkou.
Dalším důležitým krokem je vyplnění správného headlinu k vašemu profilu. Pokud to neuděláte, LinkedIn vám jako headline automatický zvolí název vaší pracovní pozice.
Hlavní funkcí headlinu je správně váš profil kategorizovat ve vyhledávači. Doporučujeme vám proto se trochu zamyslet a zvolit na tomto místě vhodná klíčová slova, pod kterými chcete být k nalezení. Kromě vašeho povolání můžete zahrnout například i odvětví služeb či obor, ve kterém se pohybujete.
Stejně jako v životopisu i na LinkedInu vyplňujete své dosavadní pracovní pozice a období, ve kterém jste na nich pracovali. I když váš pracovní titul napovídá mnoho o vašem odvětví, druhu práce a úrovni seniority, nedá se z něj úplně vyčíst, co přesně jste na dané pozici dělali.
Vždy se proto ujistěte, že ke každé pracovní pozici napíšete alespoň 3 body, které budou vystihovat náplň vaší práce. Nemusíte uvést sloh, který bude obsahovat všechny detaily. Úplně stačí, pokud zmíníte klíčové činnosti, které ostatním uživatelům pomohou vytvořit si lepší obrázek.
Náš pracovní život netvoří jen činnosti, které každý den vykonáváme v kanceláři. Je to také soubor schopností, které na naší kariérní cestě postupně získáváme. Ať už se jedná o dodatečné vzdělání, ovládání různých programů nebo řídící či komunikační schopnosti, všechno jsou to údaje, které by ve vašem profesním LinkedIn profilu rozhodně neměly chybět.
Věnujete se ve volném čase dobrovolnické činnosti? Organizujete vzdělávací workshopy, konference nebo spolupracujete s neziskovými organizacemi? Nebojte se všechny tyto aktivity uvést do kategorie Dobrovolná činnost. Uděláte tak svůj profil zajímavějším a ukážete, že jste všestrannou a aktivní osobností.
Máte-li šéfa, kolegy či klienty, se kterými dlouhodobě spolupracujete, přičemž jste se vzájemnou spoluprací oboustranně spokojeni, nebojte se požádat o referenci! Doporučení jsou nejvíce autentickým hodnocením vašeho pracovního výkonu a přidávají k vaší důvěryhodnosti.
Na oplátku věnujte i vy pozitivní a profesní referenci vašim kolegům či klientům. Vzájemně si tak pomůžete budovat dobrou reputaci a rozšiřovat síť kontaktů.
Když už máte dokonale vyšperkovaný profil, nezapomeňte, že je LinkedIn především sociální síť. Buďte proto online! Reagujte na příspěvky, které vás zajmou. Nebojte se vyjádřit svůj názor prostřednictvím komentáře či sdílení. Patříte k odvážlivcům? Napište článek! Dejte uživatelům LinkedInu vědět, kdo jste, jaké jsou vaše profesní kvality, a budujte si svoji osobní značku – a to klidně z pohodlí domova.
Některým věcem je na LinkedInu lepší se raději vyhnout. Víte, které to jsou?
Mít bohaté pracovní zkušenosti je k nezaplacení. To ovšem neznamená, že byste si do profilu měli uvést, že jste v rámci letní brigády před 10 lety rozváželi noviny. Nemusíte do svého profilu uvádět každou práci, kterou jste kdy dělali. Důležité je uvést ty pozice, které byly klíčové k vašemu kariérnímu rozvoji a pomohly vám dostat se na pracovní místo, na kterém právě jste.
Mít pozitivní vztah k firmě, ve které pracujete, je důležité. Nejen že vám to dodává motivaci a chuť pracovat, zřejmě vás také baví firmu propagovat a šířit její dobré jméno. To ovšem neznamená, že by měly být všechny příspěvky na vašem LinkedInu jen o novinkách, které vaše firma právě plánuje.
Pokud zrovna nespravujete firemní LinkedIn stránku a jedná se o váš soukromý profil, měli byste se soustředit hlavně na své myšlenky a profesní kvality. LinekdIn by měl sloužit jako prostor, který vás dokáže představit dalším profesionálům a pomůže vám navázat nová spojení a spolupráce. I když není nic špatného na tom, že se pochlubíte úspěchem vaší firmy, na němž zřejmě máte svůj podíl, věnujte svůj LinkedIn především sebepropagaci.
Občas se v práci setkáme s křivdou, neférovým přístupem či neprofesionálním chováním. Je přirozené, že vás podobné situace rozzlobí. Snažte se však neventilovat si svoji frustraci příspěvky na LinkedInu. Nejen že to působí neprofesionálně, dává to potenciálním zaměstnavatelům či partnerům najevo, že nedokážete k interním konfliktům přistupovat diskrétně. Podobné chování může vážně narušit vaši důvěryhodnost a překazit vám případné spolupráce.
I když je online aktivita k networkingu na LinkedInu nezbytná, neznamená to, že byste měli automaticky požádat o spojení každého. Může to působit dojmem, že se cíleně snažíte získat co nejvíce spojení ve snaze působit populárně.
Zaměřte se především na zasílání žádostí aktuálním a bývalým kolegům, obchodním partnerům, případně uživatelům, kteří jsou ve stejném oboru a se kterými máte něco společného. Můžete poslat žádost i profesionálům, kteří vás inspirují. Vyhněte se však slepému odesílání žádostí všem profilům, které se zjeví ve vašich doporučeních.
Už jste si vyzkoušeli LinkedIn? Baví vás networking online z pohodlí domova? Pokud patříte mezi introverty, které láká nejen networking ale i práce na dálku, doporučíme vám ty nejlepší práce pro introverty.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.