Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czUrčitě jste se již někdy setkali s pojmem ghosting v kontextu vztahů. Prakticky se jedná o situaci, kdy chce jeden z partnerů ukončit vztah, ale rád by se vyhnul nepříjemné a těžké konverzaci, kterou to partnerovi sdělí. Místo toho se tedy rozhodne druhou osobu odstřihnout bez jakéhokoliv vysvětlení a už nikdy se jí neozvat, nereagovat na žádné zprávy či telefonáty.
Ghosting v pracovním vztahu je naprosto stejná situace, avšak mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. S ghostingem ze strany zaměstnavatele se většina z nás nejednou setkala po absolvování pracovního pohovoru, kdy jsme netrpělivě čekali na odpověď, která nikdy nepřišla. Tato praktika je mezi zaměstnavateli bohužel poměrně běžná a mnohé uchazeče v posledních letech již nepřekvapí. Tomuto fenoménu se blíže věnujeme v článku Proč je důležité odpovědět i neúspěšným kandidátům?
Co však v případě, kdy zaměstnanec nebo uchazeč ghostne zaměstnavatele? I když se na první pohled zdá, že se jedná o značně ojedinělý případ, opak je pravdou. V posledních letech zaznamenávají personální agentury rostoucí počet zaměstnanců, kteří se ze dne na den vypaří. Zatímco někteří odborníci připisují tento fenomén celkové změně v komunikaci, kterou zaznamenáváme především s nárůstem popularity sociálních sítí, jiní zastávají názor, že má tento jev souvislost s nízkou nezaměstnaností a širokým výběrem možností, jež před sebou běžný kandidát má. Ghosting zaměstnanců může být zároveň spojen se změnou v přístupu zaměstnanců, kteří v posledních letech více dbají na faktory, jakými jsou pracovní prostředí, kolektiv, firemní benefity či work-life balance.
Mezi nejčastější příklady ghostingu zaměstnanců patří následující:
Důvodů může být hned několik. Někdy se dokonce jedná o impulzivní jednání zaměstnance, které zdánlivě nemá jasné vysvětlení. Mezi nejčastější příčiny ghostingu zaměstnanců však patří následující:
Většina zaměstnanců nastupuje do nové práce s očekáváním, nadšením, ale i obavami. Snažte se proto skutečně zaměřit na kvalitní zaškolení nového zaměstnance bez ohledu na počet let zkušeností, které má v oboru. Věnujte se mu po pracovní i kolegiální stránce, buďte mu k dispozici a odpovídejte na otázky. Když se totiž zaměstnanci v nové práci dlouhodobě cítí ztraceni a nejsou jim dostatečně dobře vysvětleny pracovní úkony, je pravděpodobné, že se rozhodnou odejít.
Mnoho zaměstnavatelů láká uchazeče na firemní benefity, velké projekty či týmové akce. Pokud však nedokážete dodržet to, co slíbíte, zaměstnanec se bude cítit podvedený a nespokojený, čímž se zvýší šance, že se rozhodne odejít.
Ne vždy lze varovné signály zpozorovat již v začátcích. Pokud však uvidíte, že je váš zaměstnanec neproduktivní, roztržitý a vypadá nespokojeně, otevřeně se ho zeptejte, co se děje. Možná se vám díky otevřené konverzaci podaří předejít tomu, abyste o něj přišli.
I přes všechna opatření neexistuje zaručená prevence proti ghostingu. Mějte proto během zkušební doby vždy v záloze možnost rychle a efektivně se vrátit k výběrovému řízení. Pokud je to ve vaší situaci možné, můžete počítat i s náhradním kandidátem, pokud tuto dohodu akceptuje.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.cz