Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPředtím, než učiníte rozhodnutí podat výpověď v práci, se zamyslete nad tím, zda jste si svým rozhodnutím skutečně jisti. Uvědomte si všechny benefity, které vám vaše práce přináší, a pořádně si promyslete, zda jste i přesto ochotni pracovní poměr ukončit. Zároveň si dejte pozor na to, abyste měli vždy záložní plán, věděli, kam ve své kariéře směřujete, a abyste měli v pořádku veškerou potřebnou byrokracii, kterou nutně potřebujete k tomu, abyste se mohli nechat znovu bez problémů zaměstnat.
I když je rozhovor s šéfem o vaší výpovědi z práce naprosto na místě, myslete na to, že výpověď je vždy nutné podat písemnou formou. V případě, že by měl zaměstnavatel problém vaši výpověď respektovat, budete mít v ruce důkaz, který vám může později ušetřit spoustu problémů. Standardní výpověď má dvouměsíční výpovědní lhůtu, přičemž začíná běžet první den v měsíci následujícím po obdržení výpovědi. Chcete-li mít jistotu, můžete si nechat kopii výpovědi podepsat zaměstnavatelem a uchovat. Na ukončení pracovního poměru se můžete i dohodnout, díky čemuž lze zkrátit výpovědní lhůtu. Dohoda však musí být odsouhlasena oběma stranami. Tato dohoda je proto dobrovolná a nikdo nemá právo vás k ní nutit.
Je dost pravděpodobné, že budete muset k podání výpovědi uvést i důvod, jelikož se jedná o základní slušnost vůči zaměstnavateli. Ať už je důvod vaší výpovědi jakýkoli, buďte k svému šéfovi upřímní a celou situaci mu důkladně vysvětlete. Buďte přitom slušní a přímočaří zároveň, abyste se vyhnuli zbytečným nedorozuměním. I přes snahu objasnit a co nejlépe vysvětlit důvod podání výpovědi bude však vhodné, pokud si některé detaily necháte pro sebe. Pokud se vám například naskytla lepší pracovní nabídka, nemusíte všem hned rozhlásit, kam a za jakých podmínek vás přijali. Pro zachování profesionality je lepší některé soukromé informace nesdělovat.
I v případě, že se vaše cesty s firmou rozcházejí v negativním duchu, je důležité, abyste si zachovali profesionální přístup. Podání výpovědi v práci je dost křehkou záležitostí, která dokáže zamávat s nejedním manažerem. Zvláště pokud patříte mezi špičkové zaměstnance, může se stát, že s vaším šéfem zamávají emoce a bude se vás snažit přesvědčit, abyste zůstali, případně vám může hrát na city v duchu toho, že jste nenahraditelní. V takových situacích se snažte nepodlehnout návalu emocí a zachovat si racionální přístup. Poděkujte šéfovi za to, jak pozitivně vás vnímá, vyjádřete mu vděk za vše, co vám firma v průběhu let dala, a s čistým štítem se posuňte dál.
Podání výpovědi není nikdy příjemnou záležitostí. To ale neznamená, že tento rozhovor nemůžete vést v pozitivním duchu. Od vyjádření vděčnosti za to, co všechno jste se ve firmě naučili a jak jste se díky tomu kariérně rozvinuli, až po zmínku příjemné firemní kultury, nezapomeňte zmínit pozitiva, která vám firma přinesla. V případě, že se s firmou rozcházíte opravdu v dobrém a přátelském duchu, můžete šéfovi v rámci dobré vůle nabídnout i zaškolení nového zaměstnance.
Pokud jste měli v práci kolegy, se kterými jste si byli blízcí, bude lepší, pokud se o vašem podání výpovědi dozví přímo od vás. Kolegy byste o svém odchodu měli informovat samozřejmě až poté, co o tom už bude vědět váš šéf. Využijte tohoto rozhovoru k tomu, abyste jim vyjádřili vděčnost za spolupráci a příjemnou atmosféru ve firmě, případně abyste si vzájemně vyměnili kontakt a zůstali ve spojení i po vašem odchodu, ať už soukromě nebo pracovně.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.