Když spolupráce drhne: Nejčastější konflikty v práci a tipy, jak je urovnat

Když spolupráce drhne: Nejčastější konflikty v práci a tipy, jak je urovnat

24. 7. 2025 , foto: istockphoto.com/grinvalds
Napětí v týmu, dusno mezi kolegy a spolupráce, která místo výsledků přináší jen frustraci. Konflikty na pracovišti nejsou ničím výjimečným — dřív nebo později se s nimi setká téměř každý. Někdy jsou nenápadné a rychle vyšumí, jindy propuknou naplno a již není cesty zpět. Jak ale poznat varovné signály a předejít tomu, aby napětí narušilo atmosféru v týmu? Přečtěte si, co vše může stát za konflikty v práci a proč má smysl je řešit včas.

1. Když si lidi nesednou

Není překvapivé, že mezi nejčastější konflikty na pracovišti patří právě ty mezilidské. To, že je tým složen z několika profesionálů skvělých ve svém oboru ještě neznamená, že se jejich osobnosti občas nesrazí.

Zatímco u některých kolegů můžeme pozorovat konfliktnost, velké ego či arogantní chování, častějším problémem bývají spíše rozdílné komunikační styly a osobnosti. Od nepochopení sarkasmu, přes hluk v kanceláři až po nepořádek v kuchyňce, situací, kdy to mezi kolegy zaskřípe, se najde v každém pracovním prostředí víc než dost.

Jak tento konflikt vyřešit? Nejlepší bude, když si s kolegou sednete o samotě a mezi čtyřma očima si problém vyříkáte. Udržujte klidný a racionální tón konverzace, ve které oba vyjádříte své pocity a poukážete na to, kde vidíte problém. Tímto způsobem byste se měli pokusit dojít ke vzájemnému kompromisu.

Pokud jste ve vedoucí pozici a pozorujete konflikty mezi kolegy během meetingů či spolupráce na pracovních úkolech, pokuste se vnést do týmu více pravidel. Udělte každému stejný časový prostor k vyjádření svých postřehů a názorů. Zároveň rozdělujte pracovní úkoly tak, aby byly jednotlivé úkoly všemi členy týmu jasně chápány.

2. Rozdílné pracovní styly

Tento typ konfliktů vzniká, když spolupracují zaměstnanci s odlišným pracovním stylem a rozdílnými cíli. 

Zaměstnanec, který se snaží mít všechno co nejrychleji z krku a splnit deadline předčasně zřejmě nebude mít pochopení pro perfekcionistu, který dolaďuje každý detail do poslední chvíle a projekt odevzdává těsně před deadlinem. Analytik zaměřený na přesnou statistiku a čísla zas těžko najde společnou řeč s kreativcem, kterého více zajímá vizuál a estetický dojem.

Jak tento konflikt vyřešit? Pokud vás čeká spolupráce s kolegou, který má jiný pracovní styl než vy, domluvte si meeting ještě před začátkem spolupráce. V rámci meetingu každý vyjádřete své představy o tom, jaké jsou vaše cíle a jak si představujete proces spolupráce. Najděte společné kompromisy, stanovte si pravidla a jasně si rozdělte úkoly tak, aby se každý věnoval tomu, co je mu přirozenější.

3. Přehnaná soutěživost

Trochu soutěživosti v týmu nikdy neuškodí. Přirozená soutěživost často probouzí v zaměstnancích motivaci podávat co nejlepší pracovní výsledky, učit se novým věcem a neustále na sobě pracovat.

Problém však nastává, pokud se situace vymkne kontrole a mezi zaměstnanci se objevuje rivalita, závist a nevraživost. Tento konflikt často vytváří toxické pracovní prostředí, ve kterém jsou zaměstnanci pod neustálým tlakem a stresem.

Jak tento konflikt vyřešit? Podobně jako v předchozích případech, i zde je otevřená komunikace nejlepší cestou k řešení konfliktu. Otevřeně si s kolegy promluvte a najděte důvody, které ve vás podněcují vzájemnou soutěživost. Snažte se je racionalizovat a nalézt řešení. Následně můžete posílit týmového ducha pomocí teambuildingu.

4. Chybějící uznání

Není tajemstvím, že mnoho zaměstnanců ve svém zaměstnání nepociťuje dostatečný pocit uznání. Projev vděčnosti je stále něčím, co mnozí zaměstnavatelé podceňují a nevyjadřují tehdy, kdy by to bylo na místě.   

Horší situace ale nastává, pokud má zaměstnanec dojem, že jsou jeho kolegové za svou práci oceňováni víc než on sám. I v případě, že se jedná o individuální pocit, není dobré ho podceňovat, protože může vést k rozbrojům a konfliktům v kanceláři.

Jak tento konflikt vyřešit? Pokud jste šéfem a máte pocit, že svým zaměstnancům nevyjadřujete vděčnost pravidelně, můžete zavést každé čtvrtletí individuální sezení, při kterých si s každým zaměstnancem osobně promluvíte o jeho pracovním výkonu, pracovních postřezích ale i úspěších.

Co v případě, že se cítíte jako nedoceněný zaměstnanec? Vyjádřete své pocity alespoň nejbližším kolegům. Upřímně si s nimi popovídejte a zjistěte, zda se cítí stejně. Můžete se navzájem podporovat, díky čemuž se vám dostane nejen pocit uznání, ale také posílíte týmového ducha.

5. Nerovnoměrné rozdělení práce

Konflikty spojené s objemem práce jednotlivých zaměstnanců bývají častější, než by se na první pohled mohlo zdát. Stačí, že je jeden z kolegů zavalen prací a přitom vidí ostatní, kteří se právě baví v rámci přestávky na kafe. V takovou chvíli je konflikt na obzoru dřív, než dopijete kafe.

Někdy se může jednat jen o krátkodobý stav spojený s náročností zadaného úkolu. Je-li však běžné, že mají někteří kolegové značně více práce než ti jiní, konfliktům v týmu a jeho nesoudržnosti je téměř nemožné se vyhnout.

Jak tento konflikt vyřešit? Pokud jste na vedoucí pozici, dejte si záležet na tom, abyste měli pod kontrolou pracovní vytížení svých kolegů. Rozdělujte úkoly spravedlivě a myslete i na to, který zaměstnanec splní úkol co nejlépe a nejrychleji vzhledem k jeho schopnostem.

Jestli se vám tato situace děje v pozici zaměstnance, promluvte si se svými kolegy o vašich pocitech. Zároveň se nebojte požádat je o pomoc! Práci si můžete vždy rozdělit, spolupracovat jako tým a dokončit ji rychleji. Navíc vám to pomůže posílit kolegiální vztahy.

6. Šéf kontroluje každý detail

Šéf posedlý kontrolou způsobuje neklid nejednomu zaměstnanci. Neustálá frustrace z toho, že jim šéf nedůvěřuje, vyvíjí na zaměstnance tlak, pod kterým se jen těžko projeví radost z práce. Micromanagement na pracovišti je bohužel stále častým jevem, který produkuje toxické pracovní prostředí a celkový stres z práce.

Jak tento konflikt vyřešit? Tento jev jsme rozebrali v našem článku Co je micromanagement a jak ho řešit?, ve kterém vám zároveň poradíme, jak se s tímto problémem co nejlépe vypořádat.

Konkrétní kroky, které vám pomohou vyřešit pracovní konflikt, jsme si pro vás připravili v článku Malý návod, jak ustát konflikt v práci.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Soft skills: Proč jsou důležité a jak je budovat
26. 10. 2023

Soft skills: Proč jsou důležité a jak je budovat

Jak na správné hodnocení zaměstnanců?
21. 10. 2024

Jak na správné hodnocení zaměstnanců?

Pracovití studenti: Jak zvládat práci při studiu?
11. 4. 2024

Pracovití studenti: Jak zvládat práci při studiu?