Jak pracujete nejlépe? Najděte svůj pracovní styl a využijte ho naplno!

Jak pracujete nejlépe? Najděte svůj pracovní styl a využijte ho naplno!

před 10 hodinami , foto: istockphoto.com/ALotOfPeople
Jak pracujete nejlépe? Potřebujete mít vše pod kontrolou a jasně naplánované, nebo vám spíš vyhovuje flexibilita a kreativita? Co kdyby vám způsob, jakým přistupujete k práci, mohl pomoci být produktivnější a spokojenější? Podívejte se spolu s námi na jednotlivé typy pracovních stylů a jejich specifika. Zjistěte, jak vám poznání vlastního stylu práce může pomoci ve vašem kariérním rozvoji.

Co jsou pracovní styly?

Pracovní styl je označením pro způsob, jakým člověk přistupuje ke své práci. Pracovní styl vypovídá o tom, jak si zaměstnanec organizuje čas, komunikuje s kolegy, jak řeší úkoly nebo reaguje na změny a práci pod tlakem. Kromě toho zahrnuje i pracovní návyky, tempo, přístup k týmové spolupráci či preferovaný způsob plánování a rozhodování.

Každý člověk má svůj vlastní pracovní styl, který odráží jeho osobnost, pracovní zkušenosti, způsob myšlení a často i prostředí, ve kterém se pohybuje. Zatímco někdo pracuje nejlépe, když má určenou jasnou strukturu a konkrétní cíle, jiný zase potřebuje prostor pro kreativitu nebo flexibilitu.

Pracovní styl se může lišit i podle kontextu – v jednom týmu nebo roli můžeme přirozeně vystupovat jako logické typy, jinde zase jako podporující členové nebo iniciátoři nových nápadů.

Jaké jsou druhy pracovních stylů?

V praxi rozlišujeme několik typů pracovních stylů, které nám pomáhají lépe pochopit, jak lidé pracují, co jim vyhovuje a jak nejlépe fungují v týmu i samostatně.

1. Logický pracovní styl

Logický pracovní styl bývá často označován i jako nezávislý pracovní styl, a to zcela oprávněně. Lidé pracující touto formou jsou zaměřeni na čísla a data, která dokážou efektivně analyzovat a okamžitě je využít k řešení problému.

Tito zaměstnanci bývají v týmu oceňovaní za svou schopnost chopit se každé výzvy a přijít s neprůstřelným a na faktech založeným řešením. Díky jejich hluboké soustředěnosti a úzkému zaměření na relevantní data vynikají také v provádění důležitých rozhodnutí.

V jejich snaze přijít s co nejlepším řešením v co nejkratším čase však často zapomínají na komunikaci s kolegy, plánování či průběžné informování týmu. Mnohdy se jedná o samotáře, kteří chtějí nerušeně pracovat, dokud zadaný úkol nedokončí. Je proto obtížné je řídit, kontrolovat či přimět k týmovým konverzacím. Mezi jejich slabé stránky patří komunikace a nedostatečné plánování.

2. Kooperativní pracovní styl

S komunikací naopak nemají nejmenší problém lidé pracující kooperativním pracovním stylem. Tito jednotlivci se ve spolupráci s kolegy vyžívají a na meetinzích dokáží opravdu zazářit.

Kromě komunikace patří mezi jejich nejsilnější vlastnosti schopnost přicházet s novými myšlenkami a nápady v rámci diskuze s ostatními kolegy. Myšlenkové pochody a názory jiných je dokáží inspirovat k tvorbě nových a originálních konceptů. Skvěle se hodí například do rolí HR manažerů či projektových manažerů.

Mezi jejich slabiny však patří neschopnost samostatně pracovat. Při samostatné práci se často zaseknou a nejsou schopni přicházet s novými nápady či řešeními, protože se nedokážou odrazit od vnějších podnětů. Pokud chcete, aby byli zaměstnanci s tímto pracovním stylem co nejvíce produktivní, udržujte je v dynamickém kolektivu.

3. Důsledný pracovní styl

Patříte mezi lidi, kteří si svůj e-mail přečtou 3x, než ho odešlou, a zkontrolují, zda je každá čárka na správném místě? S největší pravděpodobností máte důsledný pracovní styl. Tito zaměstnanci se vždy zaměřují na každý detail, díky čemuž zachraňují před přešlapy z nepozornosti nejen své kolegy, ale i firmu.

Jedná se o jednotlivce, kteří smýšlejí strategicky a jejich prioritou je minimalizovat jakékoliv riziko. I když jsou kolegové s těmito vlastnostmi nepostradatelní v každém týmu, jejich přílišné zaměření na detail a perfekcionismus jim mohou způsobit vyhoření, pokud se nedokáží kontrolovat.

Přehnané zaměření na všechny detaily a snaha mít je pod kontrolou je také brzdí v efektivitě, proto mívají často problém splnit pracovní úkoly včas.

4. Nápaditý pracovní styl

Opakem detailně orientovaných kolegů jsou lidé s nápaditým pracovním stylem. Tito lidé se vždy dokáží podívat na celkový obraz a přicházet s hromadou nápadů, které jsou originální, inovativní a posouvají firmu vpřed.

Zaměstnancům s nápaditým pracovním stylem však často uniká jakékoli plánování či organizace. Bývají natolik okouzleni svými nápady, že se zapomenou pozastavit nad tím, zda jsou vůbec realizovatelné. Potřebují mít kolem sebe kolegy, kteří je dokážou usměrnit a dodat jejich myšlenkám realistický rámec.

Fakt, že lidi s nápaditým pracovním stylem často najdeme pracovat v marketingu či designu, asi nikoho nepřekvapí. Není však vzácné, že díky jejich vizionářskému charakteru bývají tito lidé i v nejvyšším vedení společností.

5. Podpůrný pracovní styl

Tito kolegové jsou lepidlem, které drží tým pohromadě. Základem je pro ně přátelské pracovní prostředí a týmová spolupráce, díky které firma dosahuje společných cílů. Snaží se pracovat na tom, aby byli v práci všichni spokojeni.

Vynikají hlavně svojí empatií a mediátorskými schopnostmi. Na problémy se dokáží dívat z více úhlů pohledu a pochopit tak všechny zúčastněné strany. Rádi hledají univerzální řešení, se kterými budou spokojeni všichni kolegové.

I když je jejich empatie obdivuhodná, dokáže jim způsobit problémy ve chvíli, kdy před nimi leží těžké rozhodnutí. Nemají rádi vědomí, že se někdo bude cítit ukřivděný, protože mu nevyhověli. Podobné situace je stresují a mají problém uvažovat čistě racionálně.

Proč je důležité znát svůj pracovní styl?

1. Poznáte své silné a slabé stránky

Váš styl práce často napovídá, které osobnostní předpoklady patří mezi vaše silné stránky a na kterých byste naopak měli zapracovat. Možná patříte mezi logiky, kteří mají analytické myšlení v malíku, máte však problém efektivně komunikovat s kolegy. Nebo patříte mezi kreativce plné nápadů, ale ne vždy jsou vaše nápady realistické.

Zkuste se objektivně podívat na to, jaký styl práce vás vystihuje nejvíc, a zamyslete se nad tím, kterým oblastem byste se měli více věnovat, abyste dosáhli posunu ve svém kariérním rozvoji.

2. Nastavíte si pracovní prostředí, které vám vyhovuje

Váš pracovní styl vám může pomoci lépe si nastavit pracovní prostředí, abyste se cítili co nejpřirozeněji a pracovali efektivněji.

Pokud víte, že pro inspiraci potřebujete názory ostatních kolegů, práce v open-space kanceláři pro vás bude to pravé. Jestli jste více orientováni na detaily, bude se vám zřejmě lépe pracovat v tichém prostředí, kde nebudete rušeni okolními vlivy.

3. Lepší komunikace a spolupráce s kolegy

Někdy se vyplatí pochopit nejen svůj pracovní styl, ale také pracovní styl kolegů. Může vám to totiž usnadnit vzájemné pochopení a komunikaci.

Pokud jste na vedoucí pozici, pochopení pracovních stylů vašich podřízených pro vás může být ještě užitečnější. Pomůže vám to lépe pochopit jejich způsob myšlení, díky čemuž jim efektivněji rozdělíte pracovní úkoly. Nejenže tak získáte spokojenější kolegy, ale také možnost rychleji dosáhnout společných cílů.

4. Pomoc při výběru povolání, ve kterém opravdu vyniknete

Váš styl práce vám může usnadnit výběr toho správného povolání. Pokud víte, že máte logické myšlení a baví vás racionálně analyzovat data, budete se hodit na pozici datového analytika nebo programátora. Když vám záleží na týmové spolupráci a dobré atmosféře v kanceláři, zřejmě se zhlédnete v pozici HR specialisty či office managera. S kreativními nápady naopak zazáříte v marketingu či interiérovém designu.

Objevte svůj pracovní styl a získejte povolání svých snů! Volné pracovní pozice naleznete vždy u nás na Personálka.cz.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Pracovní pohovor online: Jak zaujmout přes internet
14. 9. 2023

Pracovní pohovor online: Jak zaujmout přes internet

Co dělat, když vás práce nebaví? Tipy, jak znovu objevit radost z práce
23. 1. 2025

Co dělat, když vás práce nebaví? Tipy, jak znovu objevit radost z práce

Důležité otázky, na které byste se neměli bát zeptat na pohovoru
13. 1. 2025

Důležité otázky, na které byste se neměli bát zeptat na pohovoru