Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czŘešení konfliktů je nepříjemný a obvykle těžký úkol. Právě proto má mnoho lidí tendenci konflikt co nejdéle ignorovat a neřešit v naději, že se situace sama uklidní a napětí tak nějak přirozeně vyšumí. Tato strategie sice působí na první pohled mírumilovně, ve skutečnosti však může dlouhodobé neřešení konfliktu vést k narůstání tichého napětí, které jednoho dne vyvrcholí a situace tak bude daleko horší, než by byla, kdyby se daný konflikt řešil včas. Měli byste proto čelit nepříjemnostem co nejdříve a řešit konflikt na pracovišti ve chvíli, kdy je ještě možné vést racionální diskuzi o vzájemných neshodách.
Než začnete konflikt v práci aktivně řešit, měli byste se nejprve hlouběji zamyslet nad tím, co je v dané situaci skutečným problémem. Někdy totiž trávíme příliš mnoho času chozením kolem horké kaše a adresováním všech okolností, které však nesouvisí s jádrem problému. K vedení produktivní diskuse je třeba vědět, co konkrétně konflikt způsobuje, abyste se dále mohli věnovat společnému nacházení jeho možných řešení.
Samotný proces řešení konfliktu byste měli začít tím, že najdete s kolegou společnou řeč. I přes vaše neshody rozhodně existují části, ve kterých se shodujete. I kdyby měl vaši první společnou shodu představovat fakt, že máte zájem daný spor vyřešit, je to dobrý začátek. Začít diskuzi společným základem pomůže upevnit spolupráci při řešení konfliktu již hned na začátku. Uvést diskusi kladným tónem zároveň pomůže naladit vás i vašeho kolegu na klidnou a rozvážnou debatu, čímž se vyhnete zbytečným slovním útokům a neproduktivní komunikaci.
Efektivní debatu můžete vést jedině tehdy, když budete správně komunikovat a aktivně poslouchat. Snažte se proto vyslechnout si názor vašeho kolegy bez přerušování, poslouchejte jej důkladně, zachovejte chladnou hlavu a doplňující dotazy si nechte na závěr. Když váš kolega domluví, ujistěte se, že jste vše pochopili správně ještě před tím, než se pustíte k prezentování vlastních názorů. Vyhýbejte se zároveň urážkám, sarkastickým poznámkám či zvýšenému tónu hlasu. Obě totiž působí neprofesionálně a navíc brání jakémukoli produktivnímu řešení konfliktu.
I když je konflikt v práci nepříjemnou záležitostí, nezoufejte a snažte se udržet si pozitivní nadhled. Každá taková situace nám dává příležitost podívat se na věci z jiné perspektivy, učí nás pochopení a efektivní komunikaci. Řešení pracovního konfliktu vám tedy dává příležitost naučit se aktivně naslouchat, asertivně vyjádřit svůj názor či spolupracovat při hledání efektivních řešení, což představuje rozvoj soft skills nezbytných pro vaše další pracovní působení. Zároveň získáte příležitost lépe poznat vašeho kolegu, pochopit jeho komunikační styl a naučit se vzájemné spolupráci.
Při řešení konfliktů v práci myslete hlavně na to, že nikdo nechce mít dobrovolně skřípající vztahy v kolektivu, a právě proto je vzájemná komunikace a ohleduplnost klíčem k úspěšnému vyřešení všech neshod.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.