Domov sociálních služeb Slatiňany má dlouhou tradici sahající až do roku 1926. Můžete nám ve zkratce přiblížit, jak se organizace vyvíjela a čemu se věnuje dnes?
Historie sahá dokonce až do roku 1892, kdy byla postavena původní budova kongregací Školských sester OFS, které zde vedly až do začátku první světové války mateřskou, obecnou i měšťanskou školu. Za první světové války byl v budově vojenský lazaret a sirotčinec. V roce 1925 byly řádové sestry tehdejší zemskou vládou požádány, aby se postaraly o mentálně těžce postižené děti. Poté zde bylo umístěno prvních 50 dětí z psychiatrické nemocnice v Opařanech. Od roku 1960 přešel ústav pod správu Státního úřadu sociálního zabezpečení. Zvyšoval se postupně počet klientů i pracovníků a vedle řádových sester zde pracovali i civilní zaměstnanci. V roce 2003 se domov stává příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Pardubický kraj. V roce 2015 bylo v rámci projektu Transformace sociálních služeb postaveno v blízkém okolí 12 nových bezbariérových dvojdomků a zakoupeny dva byty pro chráněné bydlení. Dle aktuálních potřeb dále rozšiřujeme jak ubytovací možnosti pro chráněné bydlení, tak i odlehčovací služby, které jsou v současnosti velmi žádané a využívané.
Naším hlavním posláním je vytvářet podmínky pro důstojnou existenci, pocit zázemí, jistoty, bezpečí a důvěry svým klientům tím, že jim poskytujeme v závislosti na jejich individuálních potřebách a přáních dostatečnou míru podpory, pomoci a péče s cílem, aby žili v co možná nejvyšší možné míře běžným způsobem života.
Kromě domova pro osoby se zdravotním postižením poskytujete i řadu dalších služeb. Jaké to jsou?
DSS Slatiňany poskytuje kromě pobytové služby s názvem „Domovy pro osoby se zdravotním postižením“ i další tři služby.
Služba „Chráněné bydlení“ je využívána klienty s nižší mírou podpory, kteří se učí samostatnosti a s menší podporou personálu si sami nakupují, vaří, uklízí apod. Většina z nich chodí i do zaměstnání.
Odlehčovací služby jsou určeny pro klienty, o které je jinak pečováno v jejich přirozeném sociálním prostředí. Cílem služby je umožnit pečující fyzické osobě nezbytný odpočinek nebo ji zastoupit v době, kdy není schopna tuto péči zajistit.
Služba „Denní stacionář“ je využívána klienty, kteří obvykle bydlí doma s rodinou a do služby denního stacionáře docházejí jen na určitou část dne.
Kdo jsou vaši klienti a v jakých lokalitách pro ně služby zajišťujete?
Klienty naší organizace jsou lidé s mentálním postižením, a to i v kombinaci s postižením
smyslovým nebo tělesným. Naše služby poskytujeme i dětem, a to ve věku od 3 let. V současné době zajišťujeme péči o celkem 268 klientů, z toho ve službě „Domovy pro osoby se zdravotním postižením“ 230 klientů, v odlehčovacích službách máme kapacitu 4 místa, v denním stacionáři 6 míst a v chráněném bydlení 26 klientů.
Naše služby jsou poskytovány v celé řadě lokalit nacházejících se na území okresů Chrudim a Pardubice.
Pobytové služby jsou kromě Slatiňan, kde se nachází jeden větší čtyřpodlažní objekt, ale též i 6 domků rodinného typu, poskytovány v dalších moderních domcích, které se nachází v Chrudimi, Bylanech, Lánech, Zaječicích, Medlešicích a Starých Jesenčanech.
Služba „Chráněné bydlení“ je poskytována v jednom domku ve Slatiňanech a v několika bytech v Chrudimi.
Odlehčovací služby a služba „Denní stacionář“ jsou provozovány v hlavní budově ve Slatiňanech.
V rámci magazínu pracovního portálu Personálka.cz, se věnujeme i aktuálním pracovním příležitostem. O jaké pozice právě rozšiřujete svůj tým?
Nejzastoupenější profesí je v naší organizaci „pracovník v sociálních službách – přímá obslužná péče“. Z celkového počtu 288 pracovníků jich v této profesi pracuje 171. Tito lidé vykonávají ve dvanáctihodinových směnách péči o naše klienty, která spočívá v pomoci s běžnými činnostmi jako je oblékání, osobní hygiena, zajišťování stravy a ostatních potřeb našich klientů. Vzhledem k naší klientele je nutno tuto práci vykonávat v denních i nočních směnách včetně víkendů i svátků. V této profesi máme v současné době několik volných míst.
Na co kladete důraz při výběru nových zaměstnanců a jaké vlastnosti jsou podle vás klíčové pro práci s vašimi klienty?
Nové pracovníky se snažíme vybírat pečlivě s přihlédnutím k naší klientele. Důležitá je svědomitost, spolehlivost, empatie, schopnost týmové spolupráce a předávání informací. Nové pracovníky zaučíme, není nutná předchozí praxe v oboru, ale spíš chuť učit se novým věcem a respektovat nové poznatky a trendy v poskytování sociálních služeb.
Jaké podmínky a benefity nabízíte novým kolegům? A jak byste popsali pracovní prostředí a atmosféru u vás?
Pracovníkům můžeme nabídnout dotované závodní stravování (i s možností bezlepkové nebo jaterní diety), příspěvek na penzijní připojištění, bezplatné využívání koupelového bazénu, zdravotní a sociální poradenství.
Je pro nás důležité i pravidelné doplňování jejich kvalifikace, které obvykle probíhá přímo v naší organizaci. Naši pracovníci mají také možnost využít stáže v jiných organizacích podobného typu, supervize nebo konzultace s odbornými pracovníky v daném oboru. Celá řada školení má využití i v běžném životě, jako například první pomoc, péče o seniory nebo osoby s demencí, prevence bolestí zad a jiných pohybových problémů, prevence syndromu vyhoření i relaxační techniky.
Naši pracovníci se též mohou účastnit, jako doprovod klientů, různých akcí jako jsou výlety, rekreace, lázně nebo kulturní a sportovní akce.
Dále nabízíme příjemné pracovní prostředí v domcích rodinného typu v menších pracovních kolektivech a v neposlední řadě i dobrý pocit z práce, která rozhodně dává smysl.
Děkujeme za odpovědi a přejeme úspěšný nábor.