Soft skills: Proč jsou důležité a jak je budovat

Soft skills: Proč jsou důležité a jak je budovat

26. 10. 2023 , foto: iStock.com/cagkansayin
Určitě jste se už někdy setkali s anglickým pojmem soft skills nebo slovním spojením měkké dovednosti, jež se stále častěji objevují ve spojení s tématy týkajícími se pracovního prostředí. Co jsou to soft skills, proč na ně zaměstnavatelé kladou důraz a jak je lze rozvíjet? Všechny tyto informace vám přinášíme v našem dnešním článku.

Co jsou soft skills?

Soft skills, pod českým názvem známé také jako měkké dovednosti, jsou skupinou intrapersonálních schopností, díky kterým je zaměstnanec schopen lépe komunikovat a vycházet s ostatními lidmi, což mu pomáhá k lepšímu pracovnímu výkonu a kariérnímu postupu. Na rozdíl od takzvaných hard skills, pod které spadají především technické dovednosti a dovednosti důležité pro výkon samotné pracovní činnosti, soft skills nelze nabýt vědomým studiem či specifickou praxí. Měkké dovednosti jsou založeny spíše na osobním rozvoji člověka, a právě proto se jedná o vzácné seskupení osobnostních vlastností, na které zaměstnavatelé kladou v dnešní době stále větší důraz.

Průzkumy z posledních let ukazují, že většina zaměstnanců ve zkušební pracovní době neselže kvůli nedostatku pracovních kompetencí, ale v důsledku nedostatečných či chybějících soft skills, což se vyznačuje především nedostatkem emoční inteligence, komunikačních schopností a motivace. Právě proto je důležité, abyste dbali na tyto dovednosti a věnovali se jejich postupnému budování stejně tak, jak to bývá zvykem v případě budování technických dovedností.

Příklady měkkých dovedností

Existuje velké množství soft skills a každý zaměstnavatel klade důraz na jiné z těchto dovedností, což se odvíjí od druhu zaměstnání, typu pracovního kolektivu nebo subjektivních zkušeností a preferencí samotného zaměstnavatele. Mezi nejčastěji vyhledávané soft skills obvykle patří následující:

Komunikace

Komunikační schopnosti jsou základní měkkou dovedností, která je důležitá bez ohledu na to, jakou pracovní pozici vykonáváte. Ať už se jedná o komunikaci s vaším nadřízeným, kolegy nebo významným klientem, nejlepší zaměstnanci umí odhadnout charakter jednotlivých situací a přizpůsobit svůj komunikační styl tak, aby podali informace druhé osobě co nejefektivněji a zároveň přispěli k budování pozitivních mezilidských vztahů. Do skupiny komunikačních schopností patří například dovednosti, jakými jsou přátelskost, schopnost naslouchat, řešit konflikty, ale také vyjednávací zručnosti a veřejné vystupování.

Schopnost řešit problémy

Ať už se jedná o opravu studentských testů, plánování rozpočtu nebo organizaci pracovních dokumentů, v každém zaměstnání se setkáte s různými problémy. Právě proto zaměstnavatelé upřednostňují zaměstnance, jež umí jednat s chladnou hlavou, racionalitou, mají analytické myšlení, jsou schopni improvizovat a rychle se přizpůsobit různým situacím. Máte-li schopnost efektivně řešit problémy, s jistotou získáte u budoucích zaměstnavatelů při pracovním pohovoru zasloužené plusové body.

Adaptabilita

Adaptabilita znamená, že se dokážete přizpůsobit rychle se měnícím okolnostem, novým projektům, přibývajícím klientům či technologickým inovacím. Každá společnost má do určité míry dynamický charakter, a právě proto bývají zaměstnanci s dobře rozvinutou schopností adaptace obecně vysoce oceňování.

Pracovní morálka 

Bez ohledu na druh zaměstnání je pracovní morálka klíčovou vlastností všech dobrých zaměstnanců. Pod jednotný pojem pracovní morálka spadají vlastnosti jako spolehlivost, disciplína, pracovitost, motivace, snaha či loajalita. Pokud se vyznačujete některými z těchto vlastností, rozhodně je nezapomeňte zmínit ve vašem životopisu, protože vám nepochybně zvýší šanci zaměstnat se.

Kreativita 

Kreativita představuje schopnost umět se podívat na věci z jiné perspektivy a použít představivost k vytváření inovativních nápadů. I když lidé s touto vlastností občas riskují, že zůstanou nepochopeni, existuje mnoho zaměstnavatelů, kteří mají zájem právě o kreativní zaměstnance, díky nimž získají novou perspektivu pro zrealizování svých vizí. Pokud patříte mezi kreativní osobnosti, můžete si být jisti, že tuto soft skill budete mít možnost využít v mnoha typech zaměstnání.

Jak je budovat?

Přestože se soft skills nedají přímo naučit, neznamená to, že se nedají časem zlepšit. Chcete-li pracovat na svých soft skills, doporučujeme vám zamyslet se a následně se zaměřit na konkrétní vlastnosti, o kterých zjistíte, že jsou pro vás problematické.

Zároveň se nesmíte bát vystoupit z vaší komfortní zóny. Pokud víte, že vám dělá problém například komunikace, zkuste častěji chodit ven s přáteli nebo se zúčastněte akcí, jejichž součástí jsou diskusní aktivity. To vám pomůže získat postupné sebevědomí v dané oblasti mimo pracovní prostředí.

Doporučujeme vám také požádat si o feedback od vašeho zaměstnavatele, případně kolegů. Pokud jste si vědomi svých nedostatků, nebojte se je přiznat, právě naopak – váš zaměstnavatel alespoň uvidí, že vám záleží na vašem osobním rozvoji a rozhodně ocení vaši snahu na sobě pracovat.

Pokud si přesto nevíte rady, kde začít, existuje široká nabídka kurzů zaměřených právě na rozvoj soft skills. Některé z těchto kurzů probíhají dokonce v online podobě, takže se nemusíte obávat problému s dojížděním nebo nedostatkem času. Tyto kurzy vám pomohou nejen v identifikování vašich slabých stránek, nabídnou vám také konkrétní cvičení a praktiky k jejich zlepšení.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Máte sedavé zaměstnání? Naučte se správně sedět!
2. 10. 2023

Máte sedavé zaměstnání? Naučte se správně sedět!

I v práci to jde zdravě! Tipy na zdravé svačiny do práce
před 1 dnem

I v práci to jde zdravě! Tipy na zdravé svačiny do práce

Jak poznat, jestli je zaměstnavatel důvěryhodný
29. 1. 2024

Jak poznat, jestli je zaměstnavatel důvěryhodný