Jak pracovat na dálku a nezbláznit se

Jak pracovat na dálku a nezbláznit se

13. 6. 2024 , foto: istockphoto.com/gorodenkoff
Práce na dálku má své výhody pramenící z pohodlí domácího prostředí, také však přináší své výzvy. Je možné dlouhodobě pracovat na dálku a nezbláznit se? Klíčem je především vytvoření zdravých pracovních návyků a udržování dobrého fyzického a duševního zdraví. V tomto článku se podíváme na několik osvědčených strategií, které vám ukážou, jak efektivně pracovat na dálku a zároveň si udržet vnitřní stabilitu a pohodu. Od budíčku až po pohyb - zjistíme, jak můžete maximalizovat svou produktivitu a blaho i v prostředí vašeho domova.

1. Začněte svůj den ranní rutinou

Ranní rutina dokáže člověka vždy správně nakopnout do nového dne. Když chodíme do práce, automaticky si vytváříme ranní rutinu plnou úkolů, jež před odchodem do práce plníme. Co ovšem dělat v případě, kdy pracujeme z domova? Je jednoduché zanedbat jakékoliv ranní aktivity, když nás nic nenutí vstát z postele, obléknout se a odejít do práce. Ani v tomto případě byste však ranní rutinu za žádných okolností neměli zanedbat. Vytvořte si zvyky, které vás ráno před prací proberou a pozitivně naladí na práci. Nastavte si vždy budík na stejnou hodinu, ustelte si postel, dejte si sprchu, uvařte si kávu, připravte snídani, případně si dejte krátkou rozcvičku. Kreativitě se meze nekladou, důležité však je, abyste se této rutiny během pracovního týdne skutečně drželi a začali tak svůj den produktivně.

2. Vyhraďte si prostředí pro práci

I když je lákavé zpříjemnit si práci z domova tím, že strávíte celý svůj pracovní den v posteli a v pyžamu, ve skutečnosti vám může toto rozhodnutí značně rozhodit denní režim a snížit produktivitu. Budete-li totiž pracovat a odpočívat na stejném místě, může vám to narušit hranici mezi pracovním a osobním životem. Zvláště v případě práce z postele mají mnozí lidé zkušenosti s narušením spánkového režimu, protože se jim místo původně vyhrazené k odpočinku začalo spojovat s pracovními povinnostmi. Snažte se proto v rámci možností co nejvíce oddělit místo, na kterém pracujete, od místa, kde relaxujete. Máte-li menší byt, plně postačí, pokud si pro práci vyhradíte samostatný pracovní stůl, který bude oddělen od postele či gauče. Důležité je, abyste se práci věnovali vždy z místa, které si na ni vyčleníte.

3. Udržujte hranici mezi pracovním a osobním životem

Jak jsme zmínili v předchozím bodě, udržování hranic mezi pracovním a osobním životem je v případě práce na dálku klíčové. To by se však nemělo vztahovat jen na místo výkonu práce, ale také na pracovní dobu. Mnozí zaměstnanci pracující z domova mají totiž flexibilní pracovní dobu, která může vést k tomu, že se jim počet hodin výkonu práce přirozeně prodlouží ve chvíli, kdy řeší o něco složitější problém. I v případě, že pracujete na dálku, ale máte fixní pracovní dobu, si dejte pozor na časté natahování pracovních hodin. I když se po skončení pracovního dne stále nacházíte doma a máte všechny prostředky k tomu, abyste reagovali na nově vzniklé situace, snažte se tomu vyhýbat, abyste neriskovali vyhoření z důvodu přepracovanosti. Vyhraďte si na práci každý den konkrétní počet hodin, během kterých se práci budete skutečně plně věnovat. A pokud v této době nestihnete všechny zadané úkoly dokončit, můžete je s klidným svědomím odložit na následující den, stejně jako by tomu bylo v případě, kdy byste chodili pracovat do kanceláře.

4. Socializujte se

Jednou z největších nevýhod práce na dálku je rozhodně nedostatek sociálního kontaktu. Zatímco zaměstnanci, kteří chodí do práce prezenčně, každý den potkávají své kolegy a vzájemně si vyměňují pracovní podněty či osobní historky, lidé pracující z domova jsou od ostatních lidí spíš izolováni. Zvláště při práci na dálku byste proto měli dbát na to, abyste se socializovali. Ať už se jedná o setkání s rodinou a přáteli nebo koníčky, rozhodně si naplánujte alespoň jednu společenskou aktivitu týdně. Pokud vám chybí lidský kontakt v průběhu pracovní doby, můžete zkusit například zajít do kavárny, kde budete mít i přes pracovní povinnosti alespoň pasivní kontakt s okolním světem.

5. Nezanedbávejte pohyb

Jelikož je práce na dálku typická především pro sedavé druhy zaměstnání, mnohdy se stává, že lidem pracujícím z domova chybí jejich denní dávka  pohybových aktivit. Zatímco jejich kolegové v kanceláři absolvují alespoň každodenní cestu do práce a zpět, zaměstnance pracující z domova tato rutina mine. Pracujete-li na dálku, doporučujeme vám do své každodenní rutiny zapojit i pohybovou aktivitu. Ať už se rozhodnete pro krátké cvičení, lekci jógy nebo procházku po okolí, každý druh pohybu vám pomůže udržovat zdravé tělo a čistou mysl.

6. Věnujte čas rozvíjení se v oboru

V pracovním prostředí získává člověk příležitost neustále se zlepšovat v tom, co dělá. Každý pracovní den pro nás dokáže být přínosný už jen tím, že sbíráme podněty a zkušenosti ostatních kolegů, společně sdílíme nové nápady nebo jsme nuceni poradit si s úkolem, který jsme nikdy předtím neřešili. Co však v případě, kdy pracujete na dálku? I když se s novými typy pracovních úkolů zřejmě také setkáváte i přes spolupráci na dálku, je možné, že přínosná perspektiva kolegů se k vám tak často nedostane. Ani přesto byste však neměli zanedbat zlepšování a vzdělávání se v oboru. Můžete například zkusit online kurzy, které dnes nabízí řada certifikovaných společností, přičemž je vhodné se zaměřit přímo na nejnovější trendy ve vaší profesní oblasti.

7. Dbejte na své zdraví

Jako při běžných aktivitách, ani při práci na dálku nezapomínejte dbát na své zdraví. Buďte dostatek času na čerstvém vzduchu, nepodceňujte pravidelné pracovní přestávky a myslete také na své duševní zdraví. Snažte se být produktivní, dejte si však pozor na zbytečnou pracovní zátěž a tlak, který by vám mohl zapříčinit vážnější problémy jako například syndrom vyhoření

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Tipy, jak být správným mentorem nováčků
4. 3. 2024

Tipy, jak být správným mentorem nováčků

Pracovití studenti: Jak zvládat práci při studiu?
11. 4. 2024

Pracovití studenti: Jak zvládat práci při studiu?

Je fotka na životopisu důležitá?
7. 9. 2023

Je fotka na životopisu důležitá?