Open space a soustředění: Jak pracovat v rušné kanceláři?

Open space a soustředění: Jak pracovat v rušné kanceláři?

před 4 hodinami , foto: istockphoto.com/monkeybusinessimages
Práce v open space kanceláři má své kouzlo. Živá atmosféra, rychlá komunikace a týmová energie vytváří dynamické pracovní prostředí. Právě tato otevřenost však často ztěžuje to nejdůležitější - soustředění. Jak se nenechat rozptylovat hlukem, hovory kolegů nebo neustálým ruchem okolo? Dá se vůbec v open space pracovat efektivně, aniž byste večer odcházeli vyčerpaní? Podívejte se spolu s námi na praktické tipy, jak zlepšit soustředění v otevřené kanceláři a využít jejich výhod naplno.

Co je open space?

Open space je označením pro otevřený typ kanceláře, ve které má každý člen týmu vyhrazené své pracovní místo. Tento typ kanceláře se stává stále populárnější díky tomu, že umožňuje celému týmu udržovat vzájemný kontakt po celou pracovní dobu. Nezáleží na tom, kterého kolegu právě potřebujete, všechny totiž máte v dosahu pár kroků.

Cílem open space je co nejvíce zjednodušit procesy a komunikaci mezi kolegy. Pokud jste s kolegy v jednom prostoru, můžete se jich kdykoliv na cokoliv zeptat , a tím plnit úkoly rychleji a efektivněji.. Tento model zároveň upevňuje osobní vztahy mezi kolegy, protože se všichni denně setkávají a probírají i mimopracovní témata.

Nejčastější výzvy otevřených kanceláří

Všechny zmíněné vlastnosti otevřených kanceláří však mají také své nevýhody. Mezi nejčastější výzvy spojené s prací v open space patří:

  • Hluk a rušivé podněty – největší výzvou open space je nepochybně nutnost snášet neustálé rozhovory kolegů, zvonící telefony nebo zvuky mnoha klávesnic, které ztěžují soustředění na práci.
  • Nedostatek soukromí – v otevřené kanceláři se obtížně vedou osobnější rozhovory nebo se hůře soustředěně pracuje na náročných úkolech.
  • Vyšší míra stresu – neustálá přítomnost ostatních kolegů a managementu může na mnohé zaměstnance působit jako tlak na výkon či chování.
  • Narušování pracovního rytmu – časté dotazy a přerušování kolegů zpomalují práci a snižují tak pracovní výkon a pohodu zaměstnanců.
  • Nevhodné podmínky – pracovní prostředí má přímý vliv na pracovní výkon zaměstnanců. Málo prostoru, špatné osvětlení nebo nevhodně nastavená klimatizace ovlivňují jejich komfort a mohou tak zhoršit celkové pracovní výsledky.
  • Riziko šíření nemocí – od sezonních rýmiček přes žaludeční virózy, sdílení prostoru s velkým počtem lidí zvyšuje riziko přenosu infekčních onemocnění.
  • Obtížnější týmová spolupráce – i když byly open space kanceláře vytvořeny pro usnadnění týmové komunikace, paradoxně může přetlak lidí v jednom prostoru komunikaci naopak komplikovat.

Jak se soustředit v open space?

Práce v open space kanceláři dokáže být někdy pořádnou výzvou. Proto vám přinášíme několik tipů, jak zlepšit soustředění v kanceláři, kterou sdílíte s velkým počtem kolegů:

1. Do práce se chodí pracovat

I když trávení společného času v open space láká k dobrému pokecu s kolegy, nezapomínejte, že jste všichni v kanceláři hlavně kvůli práci. Není nic špatného na tom, že s kolegy prohodíte pár slov o víkendových plánech, soustřeďte se však na to, aby byla vaše práce co nejdříve hotová.

Nejen vy, ale i vaši kolegové máte nepochybně na stole hromadu úkolů s blížícím se deadlinem. Nenechte se proto rozptylovat atmosférou otevřených kanceláří a věnujte svým kolegům čas během krátkých přestávek na kávu či polední pauzy. Nebojte se kolegům říct, že se potřebujete soustředit, a proto se jim budete věnovat o něco později.

2. Dobrá organizace je základ

Pro práci v open space bývají typické osobní meetingy, ale také společné obědy. Je proto důležité, abyste si svůj pracovní čas dokázali dobře zorganizovat a stihli tak splnit všechny své povinnosti v době, kdy se žádný meeting nekoná.

Pro lepší přehled můžete využít online kalendář, díky kterému budete mít všechny své povinnosti vždy na očích. Pokud ho správně nastavíte, dostanete navíc upozornění na všechny blížící se události, a tak vám nikdy nic neunikne. Doporučujeme vám podívat se také na nejlepší aplikace, které vám pomohou s produktivitou a organizací povinností.

3. Vyhraďte si čas a místo na meetingy

Další výzvou open space kanceláře jsou nepochybně již dříve zmiňované meetingy. Ať už se jedná o pravidelné schůzky s kolegy nebo potkávání se s klienty, situace v otevřených kancelářích může být oříškem. Základem je najít kompromis, díky kterému proběhne meeting efektivně, zároveň jím však nebudete rušit ostatní kolegy.

Máte v kancelářích zasedačku? Právě ta bývá nejvhodnějším místem pro ničím nerušený meeting, proto si ji nezapomeňte rezervovat včas. Pokud vás čeká online setkání a firemní kanceláře nabízejí možnost meetingových boxů, rozhodně této příležitosti využijte. Nezapomeňte také na výběr vhodného času. Čím méně lidí bude v danou dobu v kanceláři, tím menší riziko vyrušení podstupujete.

Pro zpestření a změnu prostředí se s kolegy můžete domluvit i na tom, že některé z pravidelných porad budete pořádat mimo kancelář. Než tak uděláte, se nezapomeňte podívat na vhodná místa pro uspořádání pracovních schůzek.

4. Kvalitní sluchátka jsou nejlepším pomocníkem

Pokud vás trápí každodenní hluk v kanceláři, skvělým způsobem, jak zlepšit soustředění, jsou kvalitní sluchátka. Nejlépe uděláte, zvolíte-li model, který má v sobě zabudované aktivní potlačení hluku. To vám zajistí možnost vykonávat své pracovní povinnosti zcela nerušeně. Dejte si však pozor na to, abyste vždy vnímali, pokud od vás kolegové budou potřebovat něco důležitého.

Nevíte, co byste si mohli při práci pustit? Máme pro vás výběr těch nejlepších pracovních playlistů podle toho, jakou činnost právě vykonáváte. Inspirujte se!

5. Dodržujte pravidelné přestávky

Chcete-li zlepšit své soustředění, nesmíte zapomínat na pravidelné pracovní přestávky. Právě ty vám umožní na chvíli vypnout, načerpat síly a dobít energii, než se pustíte do nové pracovní výzvy. Během přestávek máte navíc skvělou možnost využít open space k tomu, abyste s kolegy budovali lepší pracovní vztahy.

Cítíte se v kanceláři nesví a trápí vás napjatá atmosféra mezi kolegy?  Poradíme vám, jak se nenechat pohltit špatnou atmosférou v práci.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Rodina a kariéra: Zvládněte je oboje!
16. 5. 2024

Rodina a kariéra: Zvládněte je oboje!

Práce v zahraničí: Vše, co potřebujete vědět
6. 2. 2025

Práce v zahraničí: Vše, co potřebujete vědět

Top 5: Přinášíme vám přehled nejlépe placených prací v Česku v roce 2025
6. 3. 2025

Top 5: Přinášíme vám přehled nejlépe placených prací v Česku v roce 2025