Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czSmall talk je označením pro krátký, neformální rozhovor, který slouží jako společenský nástroj, nejčastěji k prolomení ledu nebo vyplnění ticha. Small talk využijete zejména při příležitostech, jakými jsou pracovní schůzky, networkingové akce nebo běžné každodenní interakce na méně osobní úrovni.
Základem small talku je především výběr témat, která by měla být obecná, jednoduchá a nezávazná. Mezi typická témata na small talk patří například počasí, aktuální události nebo nějaké společné zájmy. Podstatou je najít společná neutrální témata, která umožní oběma stranám aktivně vést konverzaci.
I přesto, že může small talk na první pohled působit banálně, je zřejmé, že hraje zásadní roli ve vytváření mezilidských vztahů. Pomáhá totiž mezi lidmi budovat důvěru, zlepšuje komunikaci a často dokonce bývá i prvním krokem k hlubšímu rozhovoru.
I když se mnozí lidé small talku raději vyhýbají, s trochou praxe lze časem zlepšit přirozenost i efektivitu těchto rozhovorů. Naučit se tuto dovednost pro vás může být zároveň užitečné nejen v profesním, ale i osobním životě.
Small talk v kanceláři tvoří důležitou roli zejména při budování mezilidských vztahů a vytváření pracovní atmosféry. I když vám banální výměna slov o počasí nebo víkendových plánech může přijít nezajímavá a plytká, přínos těchto konverzací bezpochyby přesahuje povrchní úroveň. Small talk totiž pomáhá odbourat napětí mezi kolegy, posiluje týmového ducha a podporuje lepší komunikaci na pracovišti.
Když si kolegové během pracovní doby najdou čas na malý neformální rozhovor, postupně se mezi nimi buduje důvěra a vztah, který může časem vést k lepší vzájemné spolupráci. Navíc může být small talk užitečný i při navazování vztahů s novými členy týmu.
Chcete-li vést small talk, který bude pro obě strany přátelskou a pozitivní zkušeností, věnujte konverzaci svou plnou pozornost. I když bývají typická small talk témata jednoduchá a nevyžadují velké soustředění, neznamená to, že byste je měli vnímat jen na půl ucha.
Pro efektivní small talk proto odložte telefon se sociálními sítěmi a snažte se neodpovídat na pracovní e-maily. Pozorně vnímejte, co vám kolega říká, a pozorujte, zda je mu dané téma příjemné a zda ho konverzace baví. Staňte se aktivním posluchačem a trefně reagujte na podněty, jež vám druhá strana nabídne.
Podle odborníků je pro efektivní small talk důležité klást otevřené otázky a hledat společná témata, která přirozeně podpoří zapojení obou stran do konverzace. Chcete-li, aby konverzace proudila přirozeně a nenuceně, pokládejte vždy otevřené otázky. Můžete se například zeptat na názor, zážitek, doporučení nebo zkušenosti.
Dejte si však pozor na to, aby se na vaše otevřené dotazy dalo jednoduše odpovědět. Pokud totiž člověku položíte otázku, která ho zarazí a nad kterou zřejmě ani dosud nepřemýšlel, riskujete minutu ticha a trapný moment.
Když se jedná o kolegu, můžete se ho například zeptat, jak se mu daří s novým projektem, jestli by vám mohl doporučit dobrou kavárnu, případně zda nemá tipy na víkendový výlet.
I když je small talk synonymem pro krátkou neosobní konverzaci, neznamená to, že nemůžete sdílet žádné osobní informace. Právě naopak, malý osobní poznatek dokáže celou konverzaci odlehčit a posunout na lidštější a přirozenější úroveň.
Nemusí se přitom jednat o nic zásadního. Stačí, když během konverzace vyjádříte svůj názor, případně popíšete svou zkušenost. Vše záleží na tématu konverzace. Pokud se například bavíte o letních dovolených, můžete říci, že preferujete dovolené na horách, protože vám přímořské teplo nedělá dobře.
Na všechny podněty odpovídejte s přiměřeným entuziasmem. Projevíte tak upřímný zájem o to, co druhá strana říká, což vám může pomoci prolomit ledy a navodit příjemnou konverzaci. Všem se nám komunikuje o něco lépe, když víme, že nás ostatní skutečně vnímají a poslouchají.
Chtěli byste se se svými kolegy sblížit a lépe je poznat? Máme pro vás několik zajímavých otázek, díky kterým je lépe poznáte.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.