Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czJeště předtím, než nový kolega oficiálně nastoupí, je vhodné, abyste mu poslali všechny nezbytné materiály, které mu zaučení se na novou pracovní pozici usnadní. Od popisu pracovních postupů a specifických programů až po denní agendu a seznam pravidelných meetingů, všechny tyto informace mu pomohou začlenit se do týmu mnohem rychleji.
Usilujte především o to, aby váš nový kolega přesně věděl, jak svůj pracovní den začít, jaké povinnosti se od něj očekávají, v jakých časech a na koho se může obrátit, bude-li se chtít poradit ohledně jednotlivých pracovních úkolů.
Při práci na dálku jsou technologie klíčovou a neodmyslitelnou pomůckou. Bohužel však dokážou často potrápit i toho nejzkušenějšího technologického nadšence. Ujistěte se proto, že bude mít váš nový remote zaměstnanec správně nastavenou techniku k dispozici již v den svého nástupu. Co byste pro to měli udělat?
Pokud bude zaměstnanec používat vlastní zařízení, pošlete mu podrobnou dokumentaci ke všem potřebným programům a veškeré přihlašovací údaje. Nezapomeňte připojit klíčové návody k jejich instalaci či použití, jedná-li se o programy specifické pro vaši firmu.
Pokud si má od vás zaměstnanec převzít služební zařízení, nejlépe uděláte, když mu jej předáte v již připraveném stavu. To znamená, že bude obsahovat všechny nezbytné programy, návody dokumenty, přístupy a zaměstnanec bude mít jednoduše k dispozici své přístupové údaje. Takto se ujistíte, že onboarding proběhne bez zbytečných technických problémů.
Virtuální seznamování nováčka se zbytkem pracovního týmu může být výzvou. Není to však nemožné a chcete-li, aby se váš nový kolega do týmu začlenil co nejpřirozeněji, měli byste jeho seznámení s kolegy nepochybně naplánovat. Jak na to?
Pokud se jedná o remote pracovní pozici, ale nový zaměstnanec se nachází ve stejném státě, můžete zařídit jeho osobní setkání s týmem. To snadno zorganizujete pomocí teambuildingu, kde budou mít všichni možnost seznámit se v uvolněném neformálním prostředí. Pokud to situace neumožňuje, jednoduše ho pozvěte, aby s vámi strávil den v kanceláři. Setkání s týmem tak můžete zároveň spojit s podpisem dodatečných dokumentů, nebo převzetím zařízení nevyhnutných k práci.
Co když nemá nový zaměstnanec možnost dostavit se do kanceláře osobně? V tom případě byste jej s týmem měli spojit alespoň virtuální formou. Zorganizujte online meeting prostřednictvím platformy Zoom nebo Microsoft Teams a ujistěte se, že budou přítomni všichni klíčoví členové. Pro příjemnější a osobnější seznámení se mějte zároveň zapnuté kamery.
Na meetingu novému kolegovi představte členy týmu a informujte ho o tom, kdo je za co zodpovědný a na koho se může obrátit, když to bude situace vyžadovat. Díky tomuto seznámení bude mít váš nový kolega lepší představu o tom, kdo se na druhé straně nachází a s kým vlastně komunikuje, což mu začlenění do kolektivu usnadní.
Nejčastějším důvodem, pro který lidé zažívají stres z práce, jsou nejasná očekávání. Někdy na sebe mají zaměstnanci tendenci klást přehnané nároky, protože si nejsou jisti, zda je jejich výkon pro zaměstnavatele dostačující. Tento fenomén bývá častější právě u remote zaměstnanců, kteří nemají se svými kolegy a šéfem pravidelný osobní kontakt, při kterém by se mohli ujistit, že je jejich pracovní výkon v pořádku.
Zařiďte proto, aby byly novému kolegovi jasná všechna očekávání, která od něj budou šéf, vedení, ale i kolegové mít. Kromě detailního popisu pracovní náplně mu můžete poslat i krátký přehled toho, jak by měl vypadat jeho běžný pracovní den aco se od něj očekává po týdnu nebo na konci zkušební doby. Zároveň jasně stanovte, dle jakých kritérií bude měřen jeho pracovní výkon. Díky tomu u nového zaměstnance minimalizujete riziko stresu a nejistoty z nedostatečného pracovního výkonu.
Co dokáže každému nováčkovi pomoci začlenit se s jistotou a poměrně rychle je spolehlivý mentor. Propojte proto nového zaměstnance se zkušeným kolegou, na kterého jemožné se obrátit s pracovními i organizačními dotazy. Nejen že se díky tomu bude nový kolega cítit ve své roli o něco jistěji, získá zároveň podporu, která ho podrží i po lidské stránce.
Pravidelné meetingy nejsou jen prostředkem pro vykazování činnosti. Pokud jsou meetingy vedeny efektivně, jsou skvělé pro to, aby si kolegové v týmu ujasnili, na čem pracují, jak to probíhá nebo jaké jsou jejich časové možnosti a očekávání. Díky tomu si všichni dokážou lépe zorganizovat pracovní čas a priority.
Ještě o něco důležitější jsou tyto meetingy v případě práce na dálku, kde spolu kolegové nemají možnost komunikovat denně v kanceláři. Nezapomeňte proto seznámit nového kolegu s pravidelnými schůzkami, které budou důležité pro jeho efektivní práci. Tím zajistíte hladkou spolupráci i mezi kolegy, kteří se nemohou vídat denně offline.
Ať už na dálku nebo osobně, podívejte se, jak budovat lepší vztahy na pracovišti a vytvořit pracovní prostředí, do kterého budete chodit s radostí.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.cz