Co je to osobní brand a jaký má význam v kariéře

Co je to osobní brand a jaký má význam v kariéře

9. 1. 2025 , foto: istockphoto.com/Deagreez
Máte často pocit, že jste v práci neviditelní i přesto, že je vaše práce vždy v bezchybném a skvělém stavu? Jste frustrovaní z toho, že vás nadřízení i kolegové přehlížejí, přitom děláte všechno správně? Osobní brand je vaše profesionální identita, kterou vědomě budujete a prezentujete svému okolí. Správně vybudovaný osobní brand může proto posílit vaši kariéru, zvýšit vaši prestiž ve firmě a otevřít dveře k novým příležitostem. Jak si ale vybudovat osobní brand? V tomto článku se dozvíte, jak osobní brand definovat, proč je důležitý a jak ho efektivně budovat pro dosažení úspěchu v kariéře.

Co je to osobní brand? 

Každá značka má svou reputaci stejně tak, jako svůj brand. Zatímco reputace značky se vyvíjí v podvědomí lidí a její autoři ji v případě selhání těžko dokáží napravit, branding lze vybudovat vědomě. Budování brandingu u značek bývá často spojeno s korporátní barvou, logem a především hodnotami, kterými se značky otevřeně prezentují a podle kterých následně jednají.

Podobně to chodí i v případě osobního brandu. Svým každodenním chováním si v práci budujete určitou reputaci, které si nemusíte být nutně vědomi. Pokud byste se svých kolegů zeptali, jak se jim s vámi spolupracuje, každý z nich by zřejmě vyjádřil určitá specifika, která si s vámi spojuje. Někdo by mohl zkritizovat vaše pozdní příchody do práce, zatímco jiný by mohl vyzvednout vaši vstřícnost a ochotu pomoci.

Osobní brand je ovšem něčím, co si dokážete vědomě vybudovat stejně, jako si značky vědomě budují svůj branding v povědomí zákazníků. Chcete, aby vás kolegové vnímali jako odpovědnou a spolehlivou osobu, která vždy splní všechny úkoly s přesností a včas? Začněte zmíněné vlastnosti otevřeně prezentovat jako své hodnoty a následně na základě nich jednejte v každé situaci, stejně jako známé značky jednají svými vlastními korporátními hodnotami.

Co je to tedy osobní brand? Osobní brand je schopnost vědomě vyzvednout své profesní kvality a dokázat je prodat tak, že si je kolegové či nadřízení budou automaticky spojovat s vaší osobou. Pokud máte dobře vybudovaný osobní brand, budete svým okolím vnímáni jako zodpovědní či spolehliví, aniž byste to museli neustále opakovat, nebo se pracovně vysilovat.

Jaký má osobní brand význam v kariéře? 

Osobní brand může mít na vaši kariéru mnohem větší dopad, než se vám může na první pohled zdát. Téměř v každé firmě narazíte na zaměstnance, kteří jsou šikovní a zodpovědní, ale i přes jejich pozitivní kvality je jejich práce často přehlížena a pokládána za samozřejmost. Právě tito zaměstnanci totiž zaostávají v budování osobního brandu, kvůli čemuž jejich pracovní morálka a úspěchy zůstávají bez povšimnutí.

Silný osobní brand bývá často důležitým faktorem ve chvíli, kdy vedení rozhoduje o vašem povýšení či zvýšení platu. Pokud na svých povinnostech pracujete v tichosti, přičemž dostatečně nekomunikujete s ostatními kolegy a nedáte jim najevo, že váš nadprůměrný pracovní výkon není samozřejmostí, mnozí nadřízení si neuvědomí, kolik kvalitní práce ve skutečnosti děláte. Slabý nebo neexistující osobní brand tak může zavinit, že přijdete o skvělé pracovní příležitost, a to i přes kvalitně odvedenou práci a dlouholetou snahu.

Tipy, jak budovat osobní brand 

Našli jste se v tomto článku a máte pocit, že vás slabý osobní brand obírá o nové pracovní příležitosti? I když je pro vás téma osobního brandu novinkou, přinášíme vám pár tipů, díky kterému si svůj osobní brand hravě vybudujete a otevřete tak dveře novým pracovním příležitostem.

1. Co vás na vaší práci baví a motivuje?

Nejprve se zamyslete nad tím, co je pro vás ve vaší práci důležité a co vás pohání:

  • Jaké jsou vaše nejsilnější pracovní schopnosti?
  • Máte talent, kterým oproti jiným vynikáte?
  • Které pracovní úkoly vás baví nejvíc?
  • O které odvětví v rámci své práce máte největší zájem?
  • Kam byste se chtěli ve své kariéře posunout v příštích letech?

Odpovězte si na tyto otázky a objevte tak nejen své největší kvality, ale i to, co vás v práci pohání a dělá výjimečnými oproti ostatním kolegům. Najděte své silné stránky, hodnoty a směr, ve kterém se chcete dále vyvíjet. Na základě těchto informací můžete postupně začít budovat svůj osobní brand.

Pokud je pro vás obtížné najít odpovědi na tyto otázky, můžete si zkusit pomoct ikigai testem. Stačí, že vyplníte univerzální dotazník a všechny důležité odpovědi získáte v podobě diagramu. Více o tomto testu se dozvíte v našem článku o filozofii ikigai.

2. Je možné vaše schopnosti a hodnoty použít pro dosažení cílů firmy?

Rozpoznat své silné stránky je nezbytným začátkem k budování silného osobního brandu. Skvělé profesní kvality však ještě neznamenají okamžitý úspěch. Snažte se přijít na to, jak můžete své kvality využít přesně k tomu, co vaše firma nejvíce potřebuje. Hledá vaše firma kreativce, který přijde s revolučními inovacemi, či skvělého komunikátora, který vyřeší každý problém na pracovišti? Nebojte se své schopnosti projevit tam, kde máte šanci zazářit.

Budujte si své schopnosti a znalosti v odvětví, ve kterém se chcete prosadit a ve kterém vynikáte. Nebojte se reagovat na podněty svých kolegů a otevřeně prezentovat své návrhy, pokud nějaké máte. Díky tomu dáte svůj talent najevo a budete o krok blíže novým příležitostem.

3. Nepodceňujte networking na pracovišti

Každá značka má svého ambasadora či influencera, který ji propaguje. Kdo je vaším kancelářským influencerem? Spojte se v práci s lidmi, kteří mají přístup k vedení, případně kolegům schopným nabídnout vám nové kariérní příležitosti.

Snažte se tyto kolegy poznat nejen po pracovní, ale i po osobnostní stránce. Nesnažte se násilím chlubit a prezentovat jim všechny své talenty. Místo toho navažte přirozenou konverzaci a buďte otevření. Zeptejte se na jejich běžný pracovní den, výzvy nebo nové příležitosti. Nabídněte jim svůj pohled na věc a nenucenou praktickou cestou tak předveďte svůj talent. Pokud se ukážete jako nápomocní a spolehliví, informace o vašich schopnostech se rychle rozšíří na správná místa.

4. Nebojte se zazářit!

Ve chvíli, kdy si budete jisti, že se informace o vašich schopnostech již dostaly k těm správným lidem, nebojte se je kontaktovat a zazářit! Ať už se s nimi spojíte prostřednictvím pracovní sítě LinkedIn nebo obdržíte pozvání na společný oběd, projevte iniciativu a dejte najevo svůj zájem.

Při komunikaci s nadřízenými jim především vysvětlete, jak by jim mohly vaše schopnosti pomoci s aktuálními či novými projekty. Prezentujte nejen své znalosti a zkušenosti, ale hlavně zápal a chuť do práce. S pozitivním a nadšeným přístupem budete mít kariérní postup na dosah ruky.

K dosažení silného osobního brandu nepochybně patří také dostatek zdravého sebevědomí. Přečtěte si proto spolu s námi, jak dosáhnout sebevědomí v práci.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Tipy, jak být správným mentorem nováčků
4. 3. 2024

Tipy, jak být správným mentorem nováčků

Pracovití studenti: Jak zvládat práci při studiu?
11. 4. 2024

Pracovití studenti: Jak zvládat práci při studiu?

Přátelství na pracovišti: Je třeba mít hranice?
21. 3. 2024

Přátelství na pracovišti: Je třeba mít hranice?