Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czStojí vám šéf za zády a sleduje každý váš krok? Nemůžete samostatně odeslat jediný e-mail, dát si přestávku nebo se nadechnout, aniž by vám to nejprve schválil? S největší pravděpodobností máte co dočinění s micromanagerem.
Pro micromanagera je typické, že svým zaměstnancům nedůvěřuje, proto má potřebu přehnaně kontrolovat jejich pracovní činnost, docházku i kvalitu odvedené práce. I když jeho nedůvěra často pramení z vlastní nejistoty, dokáže rychle znechutit práci celému týmu.
Jak si poradit s micromanagementem vám poradíme v článku Co je micromanagement a jak jej řešit?
Další typ šéfa, kterému je těžké se zavděčit, je takzvaný Vinitel. Přišli jste do práce pozdě? Je to vaše vina. Pokazil se kávovar ve společné kuchyňce? Jste na vině. Projekt nebyl dokončen včas, protože váš šéf přehlédl e-mail, který jste mu poslali? I v tomto případě je to všechno vlastně vaše vina. Vinitel totiž chybu nikdy neudělá, jen snáší omyly svých zaměstnanců.
Je těžké posoudit, proč má tento typ šéfa tendenci obviňovat všechny kolem sebe. Možná si jen nepamatuje, jak se věci skutečně staly, možná mu je nepříjemné sestoupit z pomyslného piedestalu a uznat, že je i přes svou vedoucí pozici pořád jen člověkem. Snášet dlouhodobé obviňování i v situacích, ve kterých jste o své pravdě přesvědčeni, by však zvládl jen málokdo.
Nejlepším způsobem, jak si poradit s Vinitelem, je písemná komunikace. Jestli je to možné, komunikujte se šéfem o důležitých věcech prostřednictvím e-mailu. Pokud jste zodpovědní za tvorbu pracovních plánů, nechte si je při procesu schvalování šéfem podepsat. Všechno, co máte v písemné podobě, totiž můžete v krizové situaci použít jako důkazní materiál potvrzující vaši nevinu.
Máte šéfa, který rád mluví? Mluví často, hodně, dlouho a květnatě. Samotná pointa, instrukce, pokyny k práci a to, co ve skutečnosti požaduje, se však vždy ztratí kdesi v obrovském shluku slov. Právě to je typickým znakem komunikace s Bláborátorem.
Tito šéfové v komunikaci upřednostňují kvantitu nad kvalitou. Soustředí se na to, aby používali vhodná slova, zahrnuli do svého monologu všechny možné perspektivy a působili při tom vzdělaně a uvědoměle. Na straně zaměstnanců však po takovém monologu vzniká chaos, ze kterého si nedokážou vyvodit, jak by měli ve své práci pokračovat. Vzájemná komunikace je proto neefektivní, což může brzdit mnohé pracovní procesy.
Jak si s takovým šéfem poradit? Snažte se mu pokládat konkrétní otázky k tomu, jak si představuje vypracování jednotlivých pracovních úkolů. Nebojte se ptát několikrát a detailně, dokud opravdu nepochopíte, co od vás požaduje.
Může vám také pomoci, pokud si zadání složitějších pracovních úkolů vyžádáte v písemné podobě, a to například prostřednictvím e-mailu. Je totiž pravděpodobné, že budou šéfovy myšlenky v textové podobě srozumitelnější.
Od tohoto šéfa pochvalu za dobře odvedenou práci raději nečekejte. Ta je pro něj totiž samozřejmostí jen do momentu, kdy má výsledky týmu prezentovat před vyšším vedením. Tehdy je pro něj uznání za dobře odvedenou práci klíčovým – všechny zásluhy však připisuje výhradně sám sobě.
Šéf, který neoceňuje dobře odvedenou práci svých zaměstnanců, má schopnost svůj tým demotivovat a probudit v něm nechuť k práci. Nedostatek uznání u zaměstnanců vede ke snížené snaze a pracovnímu výkonu, což může poškodit výsledky i postavení celé firmy.
Cítíte se v práci nedocenění a máte pocit, že si šéf připisuje všechny vaše zásluhy? Promluvte si se zbytkem týmu o tom, jestli prožívají podobné pocity. Pokud zjistíte, že je vás víc, bude vhodné promluvit si o tom se šéfem.
I když je tato konverzace nepříjemná, můžete začít zlehka – například tím, že si požádáte o zpětnou vazbu na vaši práci. Dejte šéfovi najevo, že často nevíte, na čem jste, a ocenili byste častější konverzaci o vašem pracovním výkonu.
Všechny dosud zmíněné typy šéfů mají společné jedno – ztěžují svým zaměstnancům každodenní pracovní život. To ovšem Konfliktofob nedělá. Právě naopak, udělá vše pro to, aby vyhověl i vašim nejbizarnějším požadavkům. Jeho cíl je jediný, a to předejít konfliktu za každou cenu.
I když se na první pohled může zdát, že se jedná o vysněného šéfa, opak je pravdou. Vyhovět všem se totiž nedá. Právě proto jsou ve firmě šéfové, kteří tým zaměstnanců řídí a udržují v něm pořádek i za cenu, že je někteří kolegové nebudou mít v lásce. Pokud se šéf snaží vyhovět všem, jen aby zůstal v týmu oblíbeným, riskuje chaos a zaměstnance, kteří se neobtěžují dodržovat ani základní pravidla.
Pokud má váš šéf obavy z konfliktů, dejte mu najevo, že se výměny názorů bát nemusí. Když se ocitnete v situaci, kdy se šéfem nebudete souhlasit, vyjádřete mu svůj nesouhlas otevřeně, taktně a s klidem. Vysvětlete mu, že je váš rozdílný pohled na situaci v pořádku a neberete si to osobně. Snažte se ho navést k tomu, abyste našli vzájemný kompromis místo toho, aby vám okamžitě ustoupil.
Jednou je šéf vaším nejlepším kamarádem, jindy největším nepřítelem. Jeho chování je nepředvídatelné, přičemž na pracovišti svým nejasným chováním vytváří konflikty mezi kolegy. Pokud se podobně chová i váš šéf, pravděpodobně máte v kanceláři manipulátora.
Důvody manipulativního chování u šéfa mohou být různé. Někteří šéfové věří, že soutěživost v kolektivu dělá zaměstnance výkonnějšími. Jiní si zase užívají pocitu moci, který pociťují, když si uvědomí, že dokáží ovlivňovat atmosféru v celém kolektivu. Někdy nemusí být manipulativní chování vůbec očividné a může vypadat tak, že se vás šéf snaží nepřímo dotlačit k výkonu práce navíc.
Manipulátora může být těžké rozpoznat a ještě těžší vymanit se z jeho vlivu. Snažte se stanovit si pevné osobní hranice a slušně šéfovi vysvětlit, proč si za nimi stojíte. Vůči ostatním kolegům mějte empatii a nenechte se zatáhnout do konfliktů. Vždy volte konverzaci otevřenou kompromisům.
Řvoun je jeden z nejnepříjemnějších typů šéfa, jakého můžete potkat. Každý konflikt, neshodu či nepozornost dokáže řešit jen jedním způsobem – zvýšením hladiny decibelů. Čím hlasitější řev, tím rychleji vyřešený problém. Alespoň to se s největší pravděpodobností honí hlavou tomuto typu šéfa.
Křičení po zaměstnancích není jen vysoce neprofesionální, může také narušit dynamiku celého týmu. Toto agresivní chování v zaměstnancích vyvolává stres a vzbuzuje vůči šéfovi nedůvěru. I když si tento typ šéfa pravděpodobně myslí, že si křičením zvyšuje u podřízených svoji autoritu, opak je většinou pravdou. Zaměstnanci se v jeho přítomnosti cítí nepříjemně a pod tlakem, to však neznamená, že si jeho osoby a názoru váží.
Pokud má váš šéf sklony k tomuto chování, snažte se i přes stres zůstat v klidu a reagovat neutrálně. Odpovídejte a argumentujte vždy věcně. Vyhýbejte se zvyšování hlasu či používání nevhodných výrazů. Místo toho se snažte šéfovi diplomaticky vysvětlit, že byste si s ním rádi osobně promluvili a společně se zamysleli nad řešením problému a nalezením kompromisu.
Nezapomeňte se podívat i na 10 typů kolegů, které najdete na každém pracovišti. Ve kterém se najdete?
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.