Odcházím v dobrém (fakt!): Jak to říct u pohovoru a nevypadat jako potížista

Odcházím v dobrém (fakt!): Jak to říct u pohovoru a nevypadat jako potížista

před 1 dnem , foto: istockphoto.com/dragana991
„Odcházím v dobrém.“ Věta, kterou na pohovoru říkáme s úsměvem, ale často i s lehkou nervozitou. Změna zaměstnání není nic neobvyklého — důvodů může být mnoho. Ne každý z nich se však vysvětluje snadno. Jak mluvit o odchodu z práce profesionálně, upřímně, a přitom nezanechat u pohovoru špatný dojem? V tomto článku se podíváme na nejčastější scénáře toho, jak u pohovoru tuto situaci zvládnout s nadhledem.

Proč lidé nejčastěji mění práci?

Změna zaměstnání je přirozenou součástí pracovního života každého z nás. Lidé práci nejčastěji mění ve chvíli, kdy cítí, že jim už nemá co nabídnout, ať už po stránce rozvoje, osobního naplnění, finančního ohodnocení nebo hodnotového souladu. Někdy v tom hraje roli nový životní směr, jindy třeba touha po větší stabilitě nebo smysluplnosti práce. Důvodů, proč se lidé rozhodnou udělat změnu, může být celá řada, každý z nich však nepochybně má svůj smysl.

Důležité je vědět, jak o této změně mluvit na pracovním pohovoru. Ať už se k nové práci posouváte z vlastního rozhodnutí nebo z organizačních důvodů, klíčem k úspěchu na pohovoru je především otevřenost, profesionalita a schopnost navázat na předchozí zkušenosti s tím, co hledáte dál. V následujících bodech se proto podíváme na nejčastější důvody změny zaměstnání a ukážeme si, jak je vysvětlit srozumitelně a s respektem.

Jak odpovědět na otázku, proč jste se rozhodli změnit zaměstnání, když…

1. Hledáte příležitost pro kariérní růst

Jedním z nejčastějších důvodů, kvůli kterému se lidé rozhodnou pro změnu práce, je hledání nových příležitostí pro kariérní růst. Ať už se porozhlížíte po práci, která vám pomůže lépe rozvíjet vaše dovednosti, nebo hledáte práci s lepším platovým ohodnocením, není na tom nic neobvyklého. Přesto je však důležité, abyste to na pohovoru prezentovali správně.

Pokud budete odpovídat na otázku, proč odcházíte ze stávajícího zaměstnání, zaměřte se především na vlastní dovednosti a ambice. Vyjádřete vděčnost vůči zaměstnavateli, který vám dal příležitost nabýt zkušenosti, zároveň však posuňte konverzaci na vizi své budoucnosti. Vhodná odpověď může znít takto:

„Z této pozice odcházím, abych mohl/a prozkoumat nové příležitosti k profesnímu růstu. Na své pracovní pozici jsem měl/a možnost osvojit si dovednosti v oblasti X a věnovat se činnostem Y, které mě moc bavily. Jsem vděčný/á za zkušenosti, které jsem díky této příležitosti získal/a, a těším se, že na ně navážu a dále je rozvinu v náročnějších projektech zaměřených na Z.“

2. Opouštíte práci kvůli firemní kultuře

Každé pracovní prostředí se vyznačuje specifickou pracovní kulturou. Ta se odráží nejen v úrovni formálnosti či mezilidských vztazích kolegů, ale také v přístupu k práci, hodnotách a prioritách, podle nichž firma upřednostňuje pracovní úkoly. Pokud vám firemní kultura nesedne a budete mít o směřování firmy jinou představu než vaše vedení či kolegové, může vám to způsobit značné problémy v plnění každodenních úkolů.

Jestli je firemní kultura důvodem, proč jste se rozhodli změnit práci, je důležité, abyste na pohovoru řekli pravdu, ale také zmírnili napjatou atmosféru na pracovišti, která vaše rozhodnutí podnítila. Příklad vhodné odpovědi by mohl být následující:

„Z předchozího zaměstnání odcházím, protože jsem postupem času zjistil/a, že mé profesní směřování a způsob práce se s kulturou a prioritami firmy úplně nepotkávaly. Rád/a využívám své dovednosti v oblasti X na projektech, které podporují cíle typu Y, a v daném prostředí pro to bohužel nebyl dostatečný prostor. Vaše společnost na mě ale působí dojmem, že podobné hodnoty bere za své, a právě to mě oslovilo.“

3. Odcházíte kvůli organizačním změnám

Mnoho firem si během svého působení na trhu projde organizačními změnami. Někdy se jedná o větší změny, jakými jsou akvizice či restrukturace, jindy zas dojde ke zrušení některých pracovních pozic. I vy jste se stali obětí organizačních změn a teď je potřebujete objasnit na pohovoru?

Nejlepší cestou je v tomto případě upřímnost. Objasněte, že svou práci opouštíte z organizačních důvodů. Snažte se přitom zachovat si vůči bývalému zaměstnavateli neutrální vztah a soustřeďte se především na zkušenosti, které jste ve firmě získali. Můžete odpovědět například takto:

„Z mé předchozí pozice ve společnosti A jsem byl/a propuštěn/a z organizačních důvodů, když došlo ke zrušení našeho oddělení. Na práci, kterou jsem tam během svého působení odvedl/a, jsem hrdý/á a těší mě, že na tyto zkušenosti mohu navázat na nové pozici.“

4. Vedou vás k tomu osobní důvody

Někdy nás ke změně práce vedou životní okolnosti. Možná jste si založili rodinu a nebo se staráte o rodinného příslušníka, a proto potřebujete flexibilní pracovní dobu, případně můžete pracovat jen na poloviční úvazek. Všechny tyto situace jsou běžnou součástí života každého z nás a každý zaměstnavatel je jistě pochopí, pokud je jasně a upřímně objasníte. Zkuste to například tímto způsobem:

„Z předchozího zaměstnání jsem odešel/a z osobních důvodů. Práce mě bavila, ale v té době jsem se rozhodl/a upřednostnit péči o nemocného rodiče. I když to byla náročná životní etapa, přinesla mi cenné zkušenosti. Výrazně jsem si zlepšil/a komunikační a organizační dovednosti při vyřizování záležitostí v rámci zdravotnického systému.“

5. Dostali jste výpověď

Dostat výpověď není jen nepříjemným zážitkem, ale také okolností, která se na pohovorech do nové práce objasňuje nepříjemně a těžko. I přesto však existuje způsob, díky kterému dokážete být upřímní a zachovat si profesionalitu.

V první řadě si zkuste uvědomit, proč k výpovědi vůbec došlo. Měli jste se zaměstnavatelem odlišné představy o plnění zadaných úkolů? Byla vaše pracovní pozice jiná, než jste si na začátku představovali? Nedokázali jste plnit pracovní úkoly způsobem nebo tempem, které se od vás očekávalo? Prezentujte na pohovoru konkrétní důvod výpovědi místo toho, abyste vše přisuzovali nefunkční firmě či vlastní neschopnost.

Zároveň se při vysvětlování důvodu snažte vyvarovat slova výpověď, které má značně negativní podtón. Formulujte svou odpověď tak, že použijete slovní spojení „odchod z firmy“ nebo „ukončení spolupráce“. Můžete odpovědět následovně:

„Z předchozího zaměstnání jsem odešel/a. Ukázalo se, že naše představy o náplni práce a způsobu jejího provedení se postupem času začaly rozcházet. Byla to pro mě cenná zkušenost, ze které si odnáším lepší schopnost komunikace a větší jasno v tom, jaké pracovní prostředí mi vyhovuje.“

Čeho je lepší se vyvarovat?

Otázka, proč jste se rozhodli změnit práci, dokáže být nepříjemná a v mnohých může vyvolat pocit, že jsou zahnáni do kouta. Za každých okolností se však snažte vyvarovat následujících chyb, které způsobí více škody než užitku:

  • Lhaní – Ať už byly důvody pro váš odchod jakékoli, nikdy nelžete. I když je pravda nepříjemná, snažte se ji diplomaticky a bez zbytečných detailů objasnit, přičemž přirozeně přejděte na jiné téma.
  • Očerňování bývalého zaměstnavatele – Vždy si zachovejte profesionální přístup a neočerňujte bývalého zaměstnavatele, a to ani v případě, že to mezi vámi skončilo negativně. Dejte najevo vděčnost za příležitosti, získané zkušenosti a posuňte se dál.
  • Zmiňování platových podmínek – Je časté a přirozené, že se zaměstnanci rozhodnou změnit práci kvůli nízkému platovému ohodnocení. Tuto skutečnost byste však neměli zmiňovat na pohovoru jako důvod vašeho odchodu. Můžete působit arogantně a nevděčně, což na žádného personalistu neudělá dobrý dojem.
  • Negativní postoj – Vyvarujte se jakýchkoli negativních postojů či komentářů spojených s fungováním a hodnotami vašeho předchozího zaměstnavatele. I když je upřímnost na místě, některé názory je lepší si nechat pro sebe, zvláště když chcete působit vyrovnaným a profesionálním dojmem.

Chystáte se na pohovor a nevíte, jak zaujmout? Poradíme vám, jak udělat dobrý dojem na pohovoru.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

I v práci je třeba pít: Tipy pro správný pitný režim
13. 11. 2023

I v práci je třeba pít: Tipy pro správný pitný režim

Fenomén quiet quitting a jak mu předejít
15. 8. 2024

Fenomén quiet quitting a jak mu předejít

Vtipy o práci: Pobavte své kolegy!
5. 2. 2024

Vtipy o práci: Pobavte své kolegy!