Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czDříve, než se vydáte na pracovní pohovor, se dobře informujte o tom, do jaké firmy se vlastně chystáte. Předem si zjistěte, čemu se firma věnuje, jaké jsou její zásady, cíle, firemní kultura či probíhající projekty. Zamezte tak tomu, aby vás dotazy či informace týkající se firmy na pohovoru nezaskočily.
Kromě firmy samotné se znovu vraťte i k popisu pracovní pozice, na kterou se hlásíte. Projděte si, jaké znalosti, zkušenosti i osobnostní kvality se od vás očekávají. To vám pomůže ujistit se, že požadavkům na pracovní pozici opravdu dobře rozumíte.
Pokud je to možné, doporučujeme vám udělat si i menší přehled o člověku, který s vámi pohovor vede. Jakou pracovní pozici ve firmě zastává? Jaká byla jeho kariérní cesta? Co uvádí jako své hodnoty? I těchto pár informací vám může pomoci udělat lepší dojem při pracovním pohovoru.
Jednou z nejdůležitějších věcí před pracovním pohovorem je nepodcenit přípravu. Řiďte se požadavky pracovní pozice a sestavte si seznam potenciálních otázek, na které si předem připravte odpovědi. Pokud vám z firmy před pohovorem zaslali informace o tom, čeho se budou jednotlivá kola pohovoru týkat, berte to také jako vodítko k přípravě.
Kromě technických dovedností a zkušeností se však připravte i na osobnostní či behaviorální část pohovoru. Chcete-li udělat dobrý dojem, odpovídejte na situační otázky příklady z praxe, díky kterým ukážete, jak jste se s danými okolnostmi vyrovnali přímo na pracovišti. Ukážete tím, jak jste schopni své znalosti využívat v praxi.
Na vytvoření prvního dojmu máte jen několik vteřin. Správný výběr outfitu je proto cestou, jak udělat dobrý dojem na pohovoru. Pokud se budete držet standardních konvencí toho, jak se na pohovor obléct, rozhodně nešlápnete vedle. Pokud si nejste jisti, co si na sebe na pohovor vzít, doporučujeme vám náš článek Jak se obléct na pracovní pohovor.
Pomoci s výběrem outfitu vám může také firemní dress code. Pokuste se z webových stránek či sociálních sítí dané firmy zjistit, jaký typ pracovního dress codu upřednostňují, a podle toho budete mít lepší představu o tom, zda je vámi vybraný outfit příliš formální, nebo naopak příliš uvolněný. Pokud se budete držet dress codu dané firmy, budete navíc působit dojmem, že zapadnete do týmu.
Přijít na pracovní pohovor včas je jednou ze základních podmínek k tomu, aby se vám podařilo udělat dobrý dojem. Předem si cestu naplánujte a pro jistotu počítejte i s možnými dopravními komplikacemi. Zároveň se dobře ujistěte, kde se daná firma nachází, a nebojte se použít navigaci. Vždy je lepší, pokud se na pohovor dostavíte o 10-15 minut dřív, než kdybyste měli přijít o 5 minut později.
I když budou při pohovoru otázky kladeny především vám, je dobré na jednotlivé podněty reagovat a přenést pohovor do formy dialogu. Právě proto si i vy připravte relevantní dotazy na zaměstnavatele. Díky nim máte totiž nejen jedinečnou možnost dozvědět se o dané práci více informací, ale také příležitost udělat pozitivní dojem tím, že ukážete svůj upřímný zájem a připravenost.
Pokud se hlásíte na pracovní pozici, ve které budete mít za úkol něco vytvářet, nezapomeňte si s sebou na pohovor vzít ukázky práce. I když není přímo vyžadováno přinést si sebou na pohovor portfolio, nikdy nevíte, kdy se vám může hodit. Pokud se například budete bavit o vaší vizi či představě daného projektu, můžete místo opisování své předešlé práce přímo ukázat, co máte na mysli. Tato forma připravenosti zároveň působí dobrým dojmem.
Jedním z tipů, jak udělat dobrý dojem, je chovat se k lidem s respektem, a to bez ohledu na to, zda se chystáte na pohovor nebo do restaurace. Slušné a uctivé chování je vždy znakem dobrých morálních hodnot a napovídá o tom, že spolupráce s vámi bude bezproblémová a na úrovni. Chovejte se proto vždy s respektem ke všem, se kterými se cestou na pohovor i na pohovoru samotném setkáte. Pokud totiž uspějete, budou to vaši budoucí kolegové a pozitivní začátek pracovního vztahu přijde vždy vhod.
Většina kandidátů se po pohovoru odebere domů a nedočkavě čeká, až je firma kontaktuje s výsledkem. Málokdo však po pohovoru pošle kontaktní osobě krátký e-mail, ve kterém poděkuje za příjemné setkání a příležitost. Pokud vás na pohovoru firma zaujala a rádi byste se stali jejím zaměstnancem, tento krátký e-mail vás může odlišit od ostatních kandidátů, a to v pozitivním slova smyslu. Chcete-li udělat dobrý dojem, toto krátké připomenutí vám v tom může pomoci.
Pokud vezmete naše krátké tipy v potaz, budete rozhodně na dobré cestě zanechat při pohovoru pozitivní dojem. Tyto tipy vám navíc pomohou nejen při osobním, ale také online pohovoru. Pokud se však obáváte výzev pracovního pohovoru na dálku, doporučujeme náš článek Pracovní pohovor online: Jak zaujmout přes internet.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.