Jak na správné hodnocení zaměstnanců?

Jak na správné hodnocení zaměstnanců?

21. 10. 2024 , foto: istockphoto.com/BartekSzewczyk
Hodnocení zaměstnanců je vždy náročným úkolem, ale také klíčovým nástrojem pro zlepšení výkonu a motivaci týmu. Správně a empaticky provedené slovní hodnocení zaměstnanců totiž nejen zvyšuje jejich spokojenost, ale také posiluje jejich odhodlání dosahovat lepších výsledků. V tomto článku vám přinášíme několik rad, jak na efektivní hodnocení zaměstnanců - od sebehodnocení až po stanovení konkrétních cílů, jež podpoří váš tým na cestě k úspěchu.

1. Nechte zaměstnance, ať se ohodnotí sami

Před tím, než sami začnete provádět hodnocení zaměstnanců, jim dejte možnost, aby svůj výkon nejprve ohodnotili oni sami. Můžete tak učinit přímo na místě nebo prostřednictvím krátkého dotazníku, který jim rozešlete týden před oficiálním hodnocením. V obou případech si však předem připravte otázky, na které chcete, aby zaměstnanci odpověděli. Mezi tyto otázky můžete zařadit například následující:

  • Jaké jsou tvé pracovní povinnosti a jak jim rozumíš?
  • Ohodnoť, jak si v jednotlivých oblastech vedeš.
  • Jaké jsou tvé cíle?
  • Je nějaká oblast, ve které bys potřeboval pomoc?

Díky těmto otázkám si ujasníte, zda vaši zaměstnanci dobře rozumějí své pracovní náplni, zda vnímají své nedostatky a jaké mají ve své práci vyhlídky do budoucna. Tyto poznatky vám následně pomohou při přípravě hodnocení zaměstnanců. Zároveň díky nim zjistíte, jestli jste se zaměstnanci na jedné vlně, nebo si potřebujete určité organizační věci dodatečně vysvětlit.

2. Podívejte se na jejich předchozí hodnocení

Ještě před tím, než se pustíte do formování hodnocení zaměstnanců, se zkuste podívat na jejich předchozí hodnocení. Zaměřte se především na to, jaké připomínky byly zaměstnancům adresovány v minulosti. Pokud uvidíte, že některé výtky zůstávají dlouhodobě nevyřešeny, bude vhodné si s daným  zaměstnancem vážněji promluvit. Pokud naopak uvidíte, že dosud podával špičkový výkon, který poklesl v posledních měsících, snažte se zjistit, zda se nejedná jen o chvilkový výkyv spojený s osobními problémy či problémy na pracovišti, o kterých nevíte.

3. Sdělte své hodnocení prostřednictvím osobní konverzace

Slovní hodnocení zaměstnanců působí o něco osobněji než to písemné. Slovní hodnocení totiž vytváří prostor pro otevřenou konverzaci se zaměstnancem, v rámci které si můžete v soukromí popovídat o dalších krocích, jaké byste v probíhající spolupráci rádi podnikli.

Pokud se rozhodnete, že hodnocení zaměstnanců provedete ústní formou, doporučujeme vám, aby jednotlivá sezení se zaměstnanci trvala maximálně hodinu. V případě, že se rozhodnete pro slovní hodnocení zaměstnanců, také doporučujeme dodatečně poskytnout zaměstnancům písemnou verzi jejich hodnocení, jež bude obsahovat klíčové body, na které se mají ve své práci zaměřit.

4. Začněte vždy pozitivně

Každé hodnocení zaměstnanců začněte vyzvednutím kvalit a pozitivních výsledků daného zaměstnance. Tím mu dáte najevo, že jeho úspěchy vnímáte a vážíte si jeho práce, díky čemuž bude i případnou kritiku vnímat skutečně jako konstruktivní zpětnou vazbu. Své kariérní úspěchy a výsledky zaměstnanci s největší pravděpodobností uvedou i při procesu sebehodnocení, takže nepochybně ocení, že si jejich snahy všímáte také.

5. Mluvte jasně a otevřeně

Hodnocení zaměstnanců musí být jasné především pro vaše zaměstnance. Hlavně oni musí přesně vědět, na čem mají zapracovat. Snažte se proto při slovním hodnocení komunikovat jasně a zřetelně. Otevřeně vyjádřete své požadavky, očekávání a také se několikrát ujistěte, že jste se se zaměstnancem vzájemně pochopili. Jasný závěr této společné konverzace je totiž nezbytný pro splnění nových cílů a budoucírůst firmy i kariéry zaměstnanců.

6. Prezentujte oblasti, ve kterých očekáváte zlepšení

Chcete-li, aby bylo slovní hodnocení zaměstnanců skutečně přínosné, zaměřte se u každého z nich na konkrétní oblasti, ve kterých očekáváte zlepšení. Kromě toho, že budete zaměstnancům prezentovat svá očekávání, jim však navrhněte také přímé způsoby, prostřednictvím kterých by mohli svůj pracovní výkon v kritizovaných oblastech zlepšit. Tímto způsobem je navedete k tomu, na co by měli svoji energii zaměřit a kde by měli ve své cestě začít. Dáte tím také najevo, že jste zkušeným lídrem, který se snaží své zaměstnance vést tím správným směrem.

7. Zaměřte se na budoucnost a stanovení cílů

Své hodnocení zakončete vždy pozitivně, a to tak, že se zaměříte na budoucnost. Stanovte si s každým zaměstnancem individuální společné cíle, kterých byste v rámci své spolupráce chtěli dosáhnout. Ujistěte se, že tyto cíle nejsou jen jednostranné, ale také v souladu s kariérními cíli vašeho zaměstnance. Dejte svým zaměstnancům najevo, že se o jejich kariérní růst a přínos pro firmu skutečně zajímáte a vaši spolupráci vnímáte jako společnou cestu k úspěchu.

8. Nabídněte pomoc

Máte-li pocit, že je některý z vašich zaměstnanců během svého hodnocení ztracen a má problém splňovat požadované nároky, nabídněte mu pomoc. Ať už se jedná o pomocnou ruku ze strany zkušenějších kolegů nebo zaměstnanecký benefit v podobě specializovaných kurzů, ukažte svým zaměstnancům, že je v obtížné situaci rozhodně nenecháte samotné.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz

Také by vás mohlo zajímat:

Fenomén quiet quitting a jak mu předejít
15. 8. 2024

Fenomén quiet quitting a jak mu předejít

Špatné kariérní rady: Dejte si pozor!
28. 3. 2024

Špatné kariérní rady: Dejte si pozor!

Pružná pracovní doba: Výhody a nevýhody
10. 10. 2024

Pružná pracovní doba: Výhody a nevýhody