Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPřed tím, než sami začnete provádět hodnocení zaměstnanců, jim dejte možnost, aby svůj výkon nejprve ohodnotili oni sami. Můžete tak učinit přímo na místě nebo prostřednictvím krátkého dotazníku, který jim rozešlete týden před oficiálním hodnocením. V obou případech si však předem připravte otázky, na které chcete, aby zaměstnanci odpověděli. Mezi tyto otázky můžete zařadit například následující:
Díky těmto otázkám si ujasníte, zda vaši zaměstnanci dobře rozumějí své pracovní náplni, zda vnímají své nedostatky a jaké mají ve své práci vyhlídky do budoucna. Tyto poznatky vám následně pomohou při přípravě hodnocení zaměstnanců. Zároveň díky nim zjistíte, jestli jste se zaměstnanci na jedné vlně, nebo si potřebujete určité organizační věci dodatečně vysvětlit.
Ještě před tím, než se pustíte do formování hodnocení zaměstnanců, se zkuste podívat na jejich předchozí hodnocení. Zaměřte se především na to, jaké připomínky byly zaměstnancům adresovány v minulosti. Pokud uvidíte, že některé výtky zůstávají dlouhodobě nevyřešeny, bude vhodné si s daným zaměstnancem vážněji promluvit. Pokud naopak uvidíte, že dosud podával špičkový výkon, který poklesl v posledních měsících, snažte se zjistit, zda se nejedná jen o chvilkový výkyv spojený s osobními problémy či problémy na pracovišti, o kterých nevíte.
Slovní hodnocení zaměstnanců působí o něco osobněji než to písemné. Slovní hodnocení totiž vytváří prostor pro otevřenou konverzaci se zaměstnancem, v rámci které si můžete v soukromí popovídat o dalších krocích, jaké byste v probíhající spolupráci rádi podnikli.
Pokud se rozhodnete, že hodnocení zaměstnanců provedete ústní formou, doporučujeme vám, aby jednotlivá sezení se zaměstnanci trvala maximálně hodinu. V případě, že se rozhodnete pro slovní hodnocení zaměstnanců, také doporučujeme dodatečně poskytnout zaměstnancům písemnou verzi jejich hodnocení, jež bude obsahovat klíčové body, na které se mají ve své práci zaměřit.
Každé hodnocení zaměstnanců začněte vyzvednutím kvalit a pozitivních výsledků daného zaměstnance. Tím mu dáte najevo, že jeho úspěchy vnímáte a vážíte si jeho práce, díky čemuž bude i případnou kritiku vnímat skutečně jako konstruktivní zpětnou vazbu. Své kariérní úspěchy a výsledky zaměstnanci s největší pravděpodobností uvedou i při procesu sebehodnocení, takže nepochybně ocení, že si jejich snahy všímáte také.
Hodnocení zaměstnanců musí být jasné především pro vaše zaměstnance. Hlavně oni musí přesně vědět, na čem mají zapracovat. Snažte se proto při slovním hodnocení komunikovat jasně a zřetelně. Otevřeně vyjádřete své požadavky, očekávání a také se několikrát ujistěte, že jste se se zaměstnancem vzájemně pochopili. Jasný závěr této společné konverzace je totiž nezbytný pro splnění nových cílů a budoucírůst firmy i kariéry zaměstnanců.
Chcete-li, aby bylo slovní hodnocení zaměstnanců skutečně přínosné, zaměřte se u každého z nich na konkrétní oblasti, ve kterých očekáváte zlepšení. Kromě toho, že budete zaměstnancům prezentovat svá očekávání, jim však navrhněte také přímé způsoby, prostřednictvím kterých by mohli svůj pracovní výkon v kritizovaných oblastech zlepšit. Tímto způsobem je navedete k tomu, na co by měli svoji energii zaměřit a kde by měli ve své cestě začít. Dáte tím také najevo, že jste zkušeným lídrem, který se snaží své zaměstnance vést tím správným směrem.
Své hodnocení zakončete vždy pozitivně, a to tak, že se zaměříte na budoucnost. Stanovte si s každým zaměstnancem individuální společné cíle, kterých byste v rámci své spolupráce chtěli dosáhnout. Ujistěte se, že tyto cíle nejsou jen jednostranné, ale také v souladu s kariérními cíli vašeho zaměstnance. Dejte svým zaměstnancům najevo, že se o jejich kariérní růst a přínos pro firmu skutečně zajímáte a vaši spolupráci vnímáte jako společnou cestu k úspěchu.
Máte-li pocit, že je některý z vašich zaměstnanců během svého hodnocení ztracen a má problém splňovat požadované nároky, nabídněte mu pomoc. Ať už se jedná o pomocnou ruku ze strany zkušenějších kolegů nebo zaměstnanecký benefit v podobě specializovaných kurzů, ukažte svým zaměstnancům, že je v obtížné situaci rozhodně nenecháte samotné.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.cz