Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czKonstruktivní zpětná vazba je klíčová pro růst a zlepšení pracovního výkonu zaměstnanců. Nejenže pomáhá identifikovat oblasti, kde je třeba zlepšení, ale také podporuje rozvoj dovedností zaměstnanců a jejich motivaci. Vždy je důležité poskytnout zpětnou vazbu včas a zaměřit se na konkrétní chování nebo výkony zaměstnance, místo zbytečných a neproduktivních osobních útoků. Když zpětná vazba zahrnuje jak pozitivní, tak negativní aspekty, zaměstnanci mají jasnější představu o tom, co dělají dobře a co by měli zlepšit. Konstruktivní zpětná vazba vytváří prostředí otevřené komunikace, kde se zaměstnanci cítí oceněni a motivováni k dalšímu růstu.
Před tím, než poskytnete svému zaměstnanci konstruktivní zpětnou vazbu, pozorujte jeho pracovní chování. Stalo se vám, že přišel do práce pozdě nebo nesplnil deadline? Pokud jste podobný jev zpozorovali poprvé, počkejte nějaký čas a zjistěte, zda se jednalo o výjimečnou situaci nebo jde o opakující se jev. Pokud se přešlapy daného zaměstnance dějí opakovaně, je vhodné si s ním o celé věci konstruktivně popovídat.
Konstruktivní zpětnou vazbu je vždy nejlepší podat osobně, prostřednictvím soukromé konverzace se zaměstnancem. Neposílejte své připomínky e-mailem, protože tato forma neosobní komunikace není v tomto případě nejvhodnější, a snažte se je neadresovat v přítomnosti ostatních kolegů. Mohli byste tím totiž v zaměstnanci vyvolat pocit studu a nedůvěry, což by mohlo ještě více znejistit jeho přístup k práci a zhoršit tak i jeho pracovní výkon.
I když není vždy snadné dát zaměstnanci negativní zpětnou vazbu, snažte se být co nejvíce přímočaří a upřímní. Projevte v dané konverzaci empatii, buďte vstřícní a otevření řešením situace, zároveň však nechovejte vyhýbavě a nepředstírejte, že o nic nejde. Podstatou zpětné vazby je, abyste svému zaměstnanci jasně vysvětlili, co na jeho pracovním výkonu oceňujete a v čem by se měl naopak zlepšit. Nebojte se tedy jasného a slušného vyjádření, protože právě to je při podávání zpětné vazby nezbytné.
I v případě, že potřebujete dát svému zaměstnanci negativní kritiku, se zkuste zamyslet nad tím, co všechno na jeho práci oceňujete. Ať už je to samotná snaha pracovat, jeho schopnost vycházet s kolegy nebo iniciativa zapojovat se do nových pracovních aktivit, vzpomeňte si na to ve chvíli, kdy se snažíte poskytnout zaměstnanci zpětnou vazbu. Pokuste se co nejvíce vyvážit pozitivní a negativní vlastnosti zaměstnance, abyste v něm nevzbudili dojem, že mu zpětnou vazbu dáváte jen v případě, kdy se jedná o negativní postoj vůči jeho pracovnímu výkonu.
Pokud svého zaměstnance zkritizujete za jeho pracovní výkon, nikdy mu nezapomeňte podat vysvětlení. Jasně mu dejte najevo svá očekávání a vysvětlete, proč pokládáte jednotlivé pracovní kroky za důležité. Pokud od svého zaměstnance očekáváte zlepšení, musíte mu v první řadě vysvětlit, co od něj chcete. Projevte zároveň týmového ducha tím, že zaměstnanci proplatíte školení, které by mu mohlo pomoci vyjasnit jakékoliv nesrovnalosti.
I v práci jsme jen lidé, a proto dejte při podávání konstruktivní zpětné vazby svému zaměstnanci prostor k tomu, aby se k celé situaci vyjádřil. Možná zjistíte, že jeho nedostatečný pracovní výkon může souvislost s osobními problémy, složitými vztahy v pracovním kolektivu nebo že jste si celou situaci jen špatně vysvětlili. Pořádně svému zaměstnanci naslouchejte a zároveň sledujte jeho reakce. I z těch totiž dokážete odpozorovat, jestli ho celá situace skutečně mrzí a rád by vzniklé okolnosti napravil nebo ho vaše kritika nezajímá.
Mnozí zaměstnavatelé mají tendenci poskytovat svým zaměstnancům zpětnou vazbu jen v případě, že jejich pracovní výkon není zcela v pořádku. Pokud i vy patříte do této kategorie, pokuste se to napravit a dávejte svým zaměstnancům zpětnou vazbu pravidelně bez ohledu na to, zda jsou výsledky jejich práce pozitivní nebo negativní. Díky takovému přístupu kolegy naučíte, že zpětná vazba nemusí vždy představovat jen negativní komentáře a kritiku. Navíc budete mít práci svého týmu lépe pod kontrolou a získáte šanci lépe podchytit potenciální problémy.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.cz