Odmítli mě: Mám jim odepsat?

Odmítli mě: Mám jim odepsat?

8. 4. 2024 , foto: istockphoto.com/fizkes
Odmítnutí ze strany zaměstnavatele může působit jako konečné rozhodnutí. Co když v něm ale spatříte příležitost? Možná se ptáte sami sebe, proč byste měli reagovat na e-mail, který vás informuje o rozhodnutí firmy zvolit jiného kandidáta. I když se zdá, že jste nesplnili očekávání, můžete tuto situaci proměnit ve výhodu. V tomto článku se dozvíte, proč je důležité reagovat na odmítnutí, jakým způsobem to udělat a jak tím můžete i nadále udržet pozitivní pracovní kontakt s firmou.

Proč odpovědět, i když vás odmítli? 

Dostat e-mail o tom, že se firma rozhodla upřednostnit vhodnějšího kandidáta, není nikdy dobrou zprávou. Zvláště když si hledáte práci už nějaký čas a nejedná se o první takový e-mail, který jste obdrželi. V těchto situacích se zklamání snadno mění ve frustraci. Proč byste měli odpovědět na tento informativní e-mail, když si firma již našla svého vyvoleného kandidáta?

Je pochopitelné, že vás v podobných situacích ovládají negativní emoce. Přesto byste si však měli uvědomit, že chyba nemusí být nutně na vaší straně. V některých případech rozhodují o vítězném kandidátovi opravdu malé detaily a odmítnutí firmy vůbec nepoukazuje na to, že byste se na danou pozici nehodili. Právě v tomto případě vám slušná a osobní odpověď může pomoci udržet si s firmou pracovní kontakt. Nikdy totiž nevíte, jestli vybraný kandidát zvládne zkušební dobu a firma se na vás pak neobrátí. Možná bude firma hledat posily v budoucnu a váš životopis si odloží na později. Pozitivní dojem byste proto měli u firmy zanechat zvláště v případě, že se vám daná pozice líbí. 

Přestože nemáte pocit, že jste na pohovoru udělali dobrý dojem, můžete proměnit odmítnutí na příležitost. Vždy totiž můžete poděkovat a požádat zaměstnavatele, případně personalistu o feedback. Tento krok sice nepatří k běžné praxi, ale  právě proto máte větší šanci, že váš e-mail firmu zaujme a odpoví na něj. Možná díky tomu zjistíte, že se během pohovorů dopouštíte nevědomých chyb, které vám brání najít si práci.

Jak můžete odpovědět?

1. Poděkujte 

Na začátku firmě poděkujte za příležitost a za čas, který vám věnovala. Je v pořádku, pokud vyjádříte zklamání z odmítnutí, snažte se však, aby nevyznělo příliš zoufale a aby bylo jasné, že rozhodnutí firmy plně respektujete. Také můžete firmě popřát hodně štěstí a pracovních úspěchů.

2. Projevte zájem o práci a firmu

Pokud vás daná pracovní pozice skutečně zaujala a měli byste zájem s firmou i nadále zůstat v kontaktu pro případ, že by se jim uvolnilo obdobné místo pro vás, rozhodně jim to řekněte. Nezapomeňte také projevit zájem o firemní cíle a kulturu. Dáte tím totiž najevo upřímný zájem o firmu, což by si od svých zaměstnanců přál každý zaměstnavatel. Jedna věta ve vaší odpovědi vám tak může zvýšit šanci, že s vámi firma bude počítat do budoucna.

3. Požádejte o feedback 

Vrtá vám hlavou, co jste udělali špatně? V tom případě neváhejte a požádejte v odpovědi o feedback. Nikdy nevíte, jestli vám personalista neposkytne postřehy, které poukáží na klíčové přešlapy, jichž se v pohovorech dopouštíte. A možná naopak zjistíte, že firma zkrátka jen našla o něco vhodnějšího kandidáta a nebudete si muset lámat hlavu nad tím, co jste udělali špatně. V každém případě však nemáte co ztratit.

4. Nezapomeňte na kontaktní údaje 

Pokud vás firma opravdu zaujala, nezapomeňte v odpovědi zanechat kontaktní údaje. Máte-li například profil na LinkedInu, můžete pravidelně sledovat firemní aktuality a inzerované pracovní pozice přímo tam. I e-mail a telefonní číslo však splní svůj účel.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Zkrácený pracovní týden: Co říkají průzkumy
25. 3. 2024

Zkrácený pracovní týden: Co říkají průzkumy

Tipy pro studenty: Jak získat pracovní zkušenosti?
9. 11. 2023

Tipy pro studenty: Jak získat pracovní zkušenosti?

Jak budovat sebedůvěru a sebevědomí v pracovním prostředí
19. 8. 2024

Jak budovat sebedůvěru a sebevědomí v pracovním prostředí