Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czDostat e-mail o tom, že se firma rozhodla upřednostnit vhodnějšího kandidáta, není nikdy dobrou zprávou. Zvláště když si hledáte práci už nějaký čas a nejedná se o první takový e-mail, který jste obdrželi. V těchto situacích se zklamání snadno mění ve frustraci. Proč byste měli odpovědět na tento informativní e-mail, když si firma již našla svého vyvoleného kandidáta?
Je pochopitelné, že vás v podobných situacích ovládají negativní emoce. Přesto byste si však měli uvědomit, že chyba nemusí být nutně na vaší straně. V některých případech rozhodují o vítězném kandidátovi opravdu malé detaily a odmítnutí firmy vůbec nepoukazuje na to, že byste se na danou pozici nehodili. Právě v tomto případě vám slušná a osobní odpověď může pomoci udržet si s firmou pracovní kontakt. Nikdy totiž nevíte, jestli vybraný kandidát zvládne zkušební dobu a firma se na vás pak neobrátí. Možná bude firma hledat posily v budoucnu a váš životopis si odloží na později. Pozitivní dojem byste proto měli u firmy zanechat zvláště v případě, že se vám daná pozice líbí.
Přestože nemáte pocit, že jste na pohovoru udělali dobrý dojem, můžete proměnit odmítnutí na příležitost. Vždy totiž můžete poděkovat a požádat zaměstnavatele, případně personalistu o feedback. Tento krok sice nepatří k běžné praxi, ale právě proto máte větší šanci, že váš e-mail firmu zaujme a odpoví na něj. Možná díky tomu zjistíte, že se během pohovorů dopouštíte nevědomých chyb, které vám brání najít si práci.
Na začátku firmě poděkujte za příležitost a za čas, který vám věnovala. Je v pořádku, pokud vyjádříte zklamání z odmítnutí, snažte se však, aby nevyznělo příliš zoufale a aby bylo jasné, že rozhodnutí firmy plně respektujete. Také můžete firmě popřát hodně štěstí a pracovních úspěchů.
Pokud vás daná pracovní pozice skutečně zaujala a měli byste zájem s firmou i nadále zůstat v kontaktu pro případ, že by se jim uvolnilo obdobné místo pro vás, rozhodně jim to řekněte. Nezapomeňte také projevit zájem o firemní cíle a kulturu. Dáte tím totiž najevo upřímný zájem o firmu, což by si od svých zaměstnanců přál každý zaměstnavatel. Jedna věta ve vaší odpovědi vám tak může zvýšit šanci, že s vámi firma bude počítat do budoucna.
Vrtá vám hlavou, co jste udělali špatně? V tom případě neváhejte a požádejte v odpovědi o feedback. Nikdy nevíte, jestli vám personalista neposkytne postřehy, které poukáží na klíčové přešlapy, jichž se v pohovorech dopouštíte. A možná naopak zjistíte, že firma zkrátka jen našla o něco vhodnějšího kandidáta a nebudete si muset lámat hlavu nad tím, co jste udělali špatně. V každém případě však nemáte co ztratit.
Pokud vás firma opravdu zaujala, nezapomeňte v odpovědi zanechat kontaktní údaje. Máte-li například profil na LinkedInu, můžete pravidelně sledovat firemní aktuality a inzerované pracovní pozice přímo tam. I e-mail a telefonní číslo však splní svůj účel.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.