Co na sebe do práce? Nejčastější typy pracovního dress codu

Co na sebe do práce? Nejčastější typy pracovního dress codu

12. 9. 2024 , foto: istockphoto.com/kitthanes
Výběr vhodného oblečení do práce může být někdy náročný, zvláště pokud nejste obeznámeni s firemními pravidly ohledně dress codu. Správný oděv do práce nejen zanechá dobrý dojem, ale také pomáhá cítit se sebevědomě, sebejistě a profesionálně. V tomto článku se proto podíváme na nejčastější typy pracovního dress codu a poradíme vám, jak zjistit, který z nich je od vás ve vaší firmě očekáván.

Základní typy pracovního dress codu:

1. Business Professional

Business Professional dress code je specifický zejména pro silně formální kancelářské prostředí, jako jsou například právní firmy, banky nebo konzultační společnosti. Tento styl vyžaduje klasické formální oblečení, jako jsou obleky, kravaty, košile a elegantní boty pro muže, a dlouhé sukně nebo kalhotové kostýmy, halenky a uzavřené podpatky pro ženy. Klíčovým prvkem business professional stylu je elegantní a konzervativní vzhled, jež vyjadřuje profesionalitu a serióznost. Při účesech a líčení by dámy měly udržovat jednoduchý, ale upravený formální vzhled, který je v souladu s duchem tohoto stylu. 

2. Business Casual

Business Casual je o něco méně formální styl než Business Professional, i přesto však vyžaduje upravený a profesionální vzhled. Muži oblečení v tomto stylu mohou nosit košile bez kravaty, chinos kalhoty a mokasíny nebo polobotky. Ženy zas mohou volit elegantní sukně, kalhoty, šaty a halenky. U tohoto typu dresu codu je však důležité vyhnout se příliš neformálním kouskům, jako jsou džíny nebo trička, a udržovat si stále elegantní vzhled.

3. Smart Casual

Smart Casual je moderní a stylová forma dress codu, která nabízí větší volnost a pohodlnost, ale stále udržuje profesionální tón. Muži oblečeni ve smart casual mohou například kombinovat džíny s košilemi nebo svetříky a doplnit je elegantními botami. Ženy mohou v tomto případě nosit šaty, sukně nebo kalhoty spolu s módními topy a doplňky. Tento styl je ideální pro více kreativní pracovní prostředí a méně formální pracovní schůzky, kde je však pořád vyžadována určitá míra elegance.

4. Casual

Casual dress code je nejvíce uvolněný ze všech zmíněných typů a umožňuje nosit pohodlné, ale stále upravené oblečení. U tohoto dress codu jsou zcela na místě džíny, trička, svetry a pohodlné boty. Tento styl je obvykle povolen v  prostředí, kde je kladen důraz na pohodlí a neformálnost, například v technologických startupech nebo kreativních agenturách. V dnešní době však bývá postupně zaváděn do většiny firem, pokud se zrovna neúčastníte formální schůzky nebo akce. I když je tento dress code nejméně formální, stále je důležité vyhnout se příliš nevhodnému nebo zanedbanému vzhledu. Dejte si pozor především na moc vyzývavé kousky oblečení.

Jak zjistit, jaký má firma pracovní dress code?

Chcete-li zjistit, jaký dress code je ve firmě, kam nastupujete, vyžadován, nejlepší bude zeptat se přímo svého nadřízeného nebo ostatních kolegů. Další možností je prohlédnout si firemní webové stránky nebo firmou předem zaslané dokumenty, kde může být dress code specifikován. Na pracovním pohovoru si odpozorujte také to, jak se oblékají ostatní zaměstnanci během pracovních schůzek nebo všedního pracovního dne. Následně stačí, když se pak první pracovní den přizpůsobíte jejich stylu.

Jak se obléct na home office?

I když vás u práce z domova nikdo nevidí, což vám nepochybně nabízí větší volnost v oblékání, i zde se můžete setkat se situacemi, kdy je dobré dodržovat určitá pravidla. I když se v domácím prostředí rozhodně nemusíte oblékat tak formálně jako do kanceláře, pořád je důležité cítit se profesionálně a připraveni v případě, že vás čeká online meeting. Pohodlné, ale upravené oblečení, jako jsou čistá trička, vyžehlená košile a pohodlné kalhoty, vám pomohou udržet pracovní pracovní atmosféru i z pohodlí domova. Vyhněte se zejména pyžamu nebo příliš neformálnímu oblečení, které může negativně ovlivnit vaši produktivitu a především profesionalitu během pracovních videohovorů.

S těmito tipy a informacemi o různých typech pracovního dress codu budete vždy vědět, co si obléct do práce a jak zanechat tak nejlepší dojem na své kolegy i nadřízené.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Příklady nejhorších otázek z pracovních pohovorů
18. 7. 2024

Příklady nejhorších otázek z pracovních pohovorů

Zdravý spánek jako klíč k pracovnímu úspěchu
23. 5. 2024

Zdravý spánek jako klíč k pracovnímu úspěchu

Lži zaměstnavatelů: Čemu u pohovoru nevěřit
30. 11. 2023

Lži zaměstnavatelů: Čemu u pohovoru nevěřit