7 nejčastějších chyb při hledání práce a tipy, jak se jim vyhnout

7 nejčastějších chyb při hledání práce a tipy, jak se jim vyhnout

2. 1. 2025 , foto: istockphoto.com/Wavebreakmedia
Hledání práce může být stresující a náročné. Nedaří se vám a nevíte, v čem děláte chybu? V dnešním článku vám ukážeme 7 nejčastějších chyb při hledání práce a poradíme vám, jak se jim vyvarovat a ušetřit si čas i zklamání. Pokud si nejste jisti, jak si správně hledat práci, připomeneme vám, co byste rozhodně dělat neměli.

1. Nezasíláte životopis na správné pozice

Hledání práce dokáže být frustrující a vyčerpávající. Je však důležité si během tohoto procesu zachovat chladnou hlavu a mít jasno v tom, co od své budoucí práce očekáváte.

Jednou z nejčastějších chyb při hledání práce je, že se lidé ve snaze najít si stabilní místo uchýlí k posílání životopisu na všechny volné pozice, které alespoň okrajově souvisí s jejich kvalifikací. Jiní si zase svou vysněnou práci představují v konkrétní firmě a nebojí se ukázat to tím, že rozešlou životopisy na všechny volné pozice, které daná firma nabízí.

Tyto praktiky však mohou na personalisty působit zmateně a nekonzistentně. Pokud se hlásíte na pracovní pozici, která s vašimi dosavadními zkušenostmi nemá téměř nic společného a nic nenaznačuje tomu, že jste se podobné činnosti již někdy věnovali, vaše šance na přijetí jsou značně nižší. Pokud se zase hlásíte na všechny otevřené pozice v jedné společnosti, můžete působit zoufale a vtíravě.

Snažte se proto předem si stanovit, o jaké pracovní pozice máte zájem, jakou pracovní náplň byste v budoucí práci rádi dělali a ujistěte se, že máte na tyto pozice dostatečné pracovní zkušenosti a znalosti.

2. Reagujete pouze na inzeráty

V době, kdy existuje mnoho přístupných online platform s novými nabídkami práce přibývajícími každý den, je hledání práce o něco jednodušší. I když jsou tyto platformy nepochybně skvělým nástrojem pro zaměstnance i zaměstnavatele, snažte se nelimitovat své hledání tím, že budete reagovat jen na inzeráty z pracovních portálů.

Pokud například narazíte na firmu, která se vám líbí a věnuje se odvětví, se kterým už máte pracovní zkušenosti, nebojte se jim poslat svůj životopis i v případě, že nemají vypsané výběrové řízení na pracovnou pozici, o kterou byste měli zájem. Nejlepší bude, když životopis zašlete i s přiloženým motivačním dopisem. Nikdy nevíte, jestli někoho z vedení nezaujmete natolik, že se rozhodne vás na pohovor pozvat a dát vám šanci.

Pokud se na pracovním trhu pohybujete již nějakou dobu, nezapomínejte také na sílu networkingu. Kontaktujte své bývalé kolegy a zeptejte se, jestli náhodou nevědí o volné pracovní pozici, která by se vám hodila. Za zeptání nic nedáte a možná najdete právě to, co hledáte.

Tip: Nejaktuálnější nabídky práce najdete vždy u nás na Personálka.cz.

3. Máte chyby v životopisu či motivačním dopise

Životopis je prvním seznámením personalisty s vámi a vašimi zkušenostmi. Protože na první dojem máme všichni jen jeden pokus, měli byste dbát na to, aby byl co nejlepší. Pozitivní první dojem však rozhodně nevytvářejí chyby v životopisu či motivačním dopise.

Před tím, než se rozhodnete svůj životopis rozeslat, zkontrolujte si aktuálnost všech uvedených údajů, gramatické chyby a správnost formulací. Pokud na některou z nabídek odesíláte i motivační dopis, ujistěte se, že je jeho formát správný a že jste skutečně pochopili jeho účel.

Chcete-li si ověřit, zda jsou vaše dokumenty napsané správně, přečtěte si, jak napsat životopis a jak správně napsat motivační dopis.

4. Hlásíte se na mnohé pozice a ztrácíte v nich přehled

Mezi nejčastější chyby při hledání práce jednoznačně patří, že uchazeči ztrácejí přehled o tom, na které pozice zaslali svůj životopis a co bylo jejich obsahem. I když je ucházení se o více pracovních pozic současně zcela v pořádku, měli byste vždy mít přehled o pracovních náplních daných pozic a čemu se konkrétní firmy věnují.

Můžete si například vytvořit dokument, do kterého si zkopírujete znění každého inzerátu, na něž jste reagovali. Zároveň si ke každému inzerátu můžete přidat několik informací o firmě, aby se vám lépe připravovalo na pracovní pohovor. Mějte jasno především v požadavcích, které daná firma na nové zaměstnance má.

5. Nepřipravujete se na pracovní pohovory

Všechny úvodní nástrahy jste překonali a byli jste pozváni na pracovní pohovor. I když je to nepochybně dobrá zpráva, pořád se jedná jen o polovinu úspěchu. Na pracovní pohovor je totiž nutné se důkladně připravit.

Další nejčastější chybou při hledání práce je, že se uchazeči dostatečně nepřipravují na pracovní pohovory. I když málokdy můžete přesně vědět, co vás čeká, neznamená to, že byste se na pohovor neměli vůbec připravit.

Když vás firma pozve na pohovor, měli byste si zejména zjistit, čemu se daná firma věnuje a v jakém pracovním odvětví působí. Následně si znovu projděte požadavky z inzerátu a promyslete si, jak co nejlépe prezentovat své zkušenosti vzhledem k tomu, co se od vás očekává. Připravte si také odpovědi na nejčastější dotazy a vhodný outfit na pohovor.

6. Vyjadřujete se negativně o bývalých zaměstnavatelích

I když byly důvodem ukončení posledního zaměstnání neshodyse zaměstnavatelem, nikdy byste na pohovoru neměli o svém dosavadním “chelbodárci” mluvit negativně, pokud se chcete vyhnout špatnému prvnímu dojmu.

Každá firma má své problémy a téměř v každém pracovním prostředí se najde něco, co je zdrojem menší či větší nespokojenosti zaměstnanců. I když se neshody na pracovišti dějí, nikdy byste tyto věci neměli vytahovat před jinými zaměstnavateli.

Chcete-li si zachovat profesionální dojem, připravte si na pracovní pohovor diplomatickou odpověď na to, proč jste své předchozí zaměstnání opustili. Zaměřte se především na to, co vám tato pracovní zkušenost dala a jak vám pomohla v dalším kariérním rozvoji.

7. Máte neprofesionální e-mailovou adresu

Tato zdánlivá drobnost vám může skutečně zničit první dojem a bohužel i dnes stále patří mezi nejčastější chyby při hledání práce. E-mailová adresa je v současnosti jedním z nejběžnějších způsobů, jakým vás personalisté mohou kontaktovat v případě zájmu. Dejte si proto pozor, jakou kontaktní adresu uvedete.

Vyhýbejte se především přezdívkám či zdrobnělinám, které se více hodí pro e-maily mezi přáteli či pro jiné soukromé účely. Ideálně použijte e-mailovou adresu, ve které je uvedeno celé vaše jméno. V případě obsazenosti ji můžete doplnit jednoduchým číslem, například rokem narození.

Přišli jste o práci a nevíte, co dál? Všechny potřebné kroky naleznete v našem článku Přišel jsem o práci: Co teď?

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Vtipné pracovní pozice, které opravdu existují!
9. 10. 2023

Vtipné pracovní pozice, které opravdu existují!

Kreativita v práci bez hranic: 6 zaručených tipů, jak ji zlepšit
7. 11. 2024

Kreativita v práci bez hranic: 6 zaručených tipů, jak ji zlepšit

Potřebujete motivovat zaměstnance? Víme jak na to!
6. 6. 2024

Potřebujete motivovat zaměstnance? Víme jak na to!