Jak se obléct na pracovní pohovor?

Jak se obléct na pracovní pohovor?

4. 12. 2023 , foto: istockphoto.com/LiudmilaChernetska
Byli jste pozváni na pracovní pohovor, a i když máte dokonalé CV a cítíte se připraveni, trápí vás otázka, co na sebe. Lámete si hlavu nad outfitem, díky kterému uděláte dobrý dojem a budete se v něm cítit komfortně a sebevědomě zároveň? Jste na správném místě! V našem dnešním článku vám totiž nejen odpovíme na otázku, jak se obléknout na pracovní pohovor, ale provedeme vás i druhy kancelářského dress codu a pár tipy, díky kterým zazáříte nejen zkušenostmi, ale také stylem.

Zjistěte si dresscode společnosti

V první řadě myslete na to, že se každá společnost vyznačuje jiným pracovním prostředím, a zatímco někde je atmosféra uvolněnější, jinde zaměstnavatelé preferují formálnost, která se mnohdy projeví i v dress codu zaměstnanců. Před pracovním pohovorem je proto dobré si zjistit, zda daná společnost zastává formální nebo uvolněnější kulturu. I v případě ležérního dress codu je však vhodné obléknout se na pracovní pohovor o něco formálněji než obvykle. Máte tím možnost ukázat potenciálnímu zaměstnavateli, že toto setkání berete vážně a vědomě jste se na něj připravili.

Jak se tedy obléct k pracovnímu pohovoru? V zásadě rozlišujeme dva typy dress codu v pracovním prostředí – business formal a business casual, přičemž první ze zmíněných je o něco formálnější než ten druhý. Přinášíme vám několik tipů, díky kterým si zvolíte vhodné oblečení pro oba případy:

Business formal

Business formal je nejvíce formální styl oblékání v pracovním prostředí. Na pohovorech se využívá méně často než business casual, je však příznačný v konzervativnějším pracovním prostředí, jakým bývají například investiční společnosti či vládní organizace. Tento styl se u mužů vyznačuje klasickým tmavým oblekem s košilí, kravatou a uzavřenou obuví. U žen jsou vhodné pouzdrové šaty nebo tmavá pouzdrová sukně s délkou po kolena, ke které můžete sladit jednobarevnou halenku. Tato halenka bývá zpravidla doplněna ladícím sakem. K obuvi jsou vhodné podpatky nebo mokasíny. Celý outfit můžete doplnit velice jednoduchými a nevýraznými šperky.

Business casual

Business casual je styl, který stále častěji převažuje v kancelářském prostředí a umožňuje obléct se o něco uvolněněji a pohodlněji. Outfit v tomto stylu obvykle bez problémů sestavíte z kousků, které máte běžně v šatníku, jelikož se tento styl přibližuje ke každodenním outfitům. Preferovány jsou kalhoty, dokonce i džíny tmavé barvy, sukně nebo šaty s délkou ke kolenům. Ty můžete doplnit blůzkou nebo košilí, která může být jakékoliv barvy, případně s jemnějším vzorem. Na tu si můžete dát sako, v případě žen je v pořádku i jednobarevný kardigan a u mužů formálnější svetr. Co se týče obuvi, vhodné jsou uzavřené boty, podpatky, mokasíny, dokonce i tenisky, jsou-li bílé nebo černé barvy, mají jednoduchý nerušivý design a jsou čisté. Pokud máte rádi doplňky, méně výraznými šperky, hodinkami či páskem rozhodně nic nezkazíte.

Bonusové tipy

1.  Na ročním období záleží – Vzít si krátkou pouzdrovou sukni uprostřed prosince či halenku s dlouhým rukávem, sako a dekorativní šátek, když je venku 30 stupňů, nejsou zrovna nejlepší volby outfitů. Při volbě outfitu myslete kromě jeho vzhledu také na aktuální roční období, abyste se oblékli co nejpohodlněji.

2.  Čisté oblečení je základ – Oblečení pro pracovní pohovor si zkuste promyslet a připravit den před pohovorem. Vyhnete se tak zbytečnému rannímu stresu a zároveň budete mít dostatek času ujistit se, že je vaše oblečení čisté a vyžehlené, čímž se vyhnete případnému faux pas.

3.  Vhodný účes a make-up – I když ten správný make-up a účes rozhodně tvoří nedílnou součást upraveného vzhledu, v případě pracovního pohovoru platí, že méně je více. Pro profesionální dojem tedy doporučujeme jemný každodenní make-up, jednoduchou úpravu vlasů a manikúru neutrální barvy.

4.    Pozor na tetování – I když jsou dnes tetování již běžná a rozhodně se nemusíte bát, že kvůli tetování nezískáte vysněnou práci. Pokud máte velké a výrazné tetování poutající pozornost a chystáte se na pracovní pohovor do společnosti s formálnější firemní kulturou, zkuste alespoň pro účely pracovního pohovoru minimalizovat jeho viditelnost.

5.  Opatrně s parfémem – Příjemná vůně rozhodně dokáže vyzvednout vaši osobní prezentaci, měli byste se však vyvarovat příliš těžkým a silným parfémům. Dejte si také pozor na to, abyste si jej nedali zbytečně moc. I ten nejlepší parfém může totiž v nepřiměřeném množství působit přehnaně.

6.  Hlavně pohodlně – I přes všechny naše rady byste však měli při volbě vhodného outfitu myslet především na své vlastní pohodlí a vkus. Dobrá volba outfitu vám rozhodně pomůže udělat na potenciálního zaměstnavatele ten správný dojem, jedná se však jen o jeden z mnoha faktorů. Pokud budete sami sebou a budete působit co nejvíce autenticky a uvolněně, rozhodně máte šanci si vašeho budoucího zaměstnavatele získat svojí sebedůvěrou a o to příjemnějším vystupováním.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Tipy, jak být správným mentorem nováčků
4. 3. 2024

Tipy, jak být správným mentorem nováčků

Je fotka na životopisu důležitá?
7. 9. 2023

Je fotka na životopisu důležitá?

Pracovití studenti: Jak zvládat práci při studiu?
11. 4. 2024

Pracovití studenti: Jak zvládat práci při studiu?