Je možné zvládnout multitasking v práci?

Je možné zvládnout multitasking v práci?

24. 10. 2024 , foto: istockphoto.com/DragonImages
Multitasking se čím dál častěji stává běžnou součástí pracovního života mnohých zaměstnanců. Zatímco někteří ho považují za klíč k úspěšné kariéře, jiní před tímto přístupem varují. Je možné zvládnout multitasking v práci bezpečně a efektivně? V tomto článku prozkoumáme, co multitasking obnáší, a nabídneme užitečné tipy, jak ho v práci zvládnout, aniž byste ohrozili svou produktivitu nebo zdraví.

Co je multitasking? 

Multitasking je schopnost provádět několik činností současně a být schopen mezi nimi rychle a efektivně přepínat. Multitasking v práci je něčím, s čím se většina zaměstnanců denně potýká. Může mít podobu například vyřizování e-mailů, telefonátů a každodenních pracovních úkolů současně. 

Zatímco u některých povolání je multitasking nezbytný, v jiných máte možnost si sami zvolit, zda se touto cestou vydáte. Někteří lidé patří mezi zastánce názoru, že je multitasking metodou, která vám zajistí úspěšnou kariéru. Mnoho lidí zas naopak varuje před syndromem vyhoření a nadměrným stresem. Měli byste ve své práci začít s multitaskingem? Než se rozhodnete, pojďme se společně podívat na výhody a nevýhody, jež sebou multitasking přináší.

Je multitasking cestou k úspěšné kariéře? 

Multitasking může mít pro vaši kariéru mnoho výhod. Zaměstnavatelé stále častěji vyhledávají výkonné zaměstnance, kteří s přehledem zvládají i náhlé návaly pracovních úkolů. Pokud dokážete efektivně pracovat v režimu multitaskingu a zároveň si jednotlivé pracovní úkoly dostatečně dobře rozplánovat, otevře se vám na trhu práce nepochybně o něco více dveří.

Multitasking v práci vám může pomoci k ​​rychlejšímu plnění vašich kariérních cílů. Pokud totiž dokážete plnit několik pracovních úkonů nezbytných ke kariérnímu růstu současně, dostanete se k vysněné metě o něco dřív. Zde je několik důvodů, proč vám multitasking může výrazně pomoci k úspěšné kariéře:

  • Šetří čas i peníze - Pokud splníte několik úkolů současně, nepochybně tím ušetříte čas nejen sobě, ale také kolegům a firmě celkově. Ve firmách, kde je čas klíčovým faktorem, může správně provedený multitasking přinést rychlejší dokončení projektů a spolu s tím i minimalizovat náklady. To nepochybně ocení nejeden zaměstnavatel.
  • Zvyšuje produktivitu - Jedním z důvodů, proč je multitasking tak populární, je předpoklad, že zvyšuje produktivitu. Když se vám podaří souběžně plnit více úkolů, přináší to dojem, že vaše práce běží efektivněji. I multitasking však může být kontraproduktivní, pokud jej nedokážete správně řídit. Dejte si proto pozor na to, abyste věnovali každému z plněných úkolů dostatek času.
  • Multitasking jako zabiják prokrastinace - Máte-li problém s prokrastinací, multitasking by mohl být jedním z řešení. Při plnění několika úkolů současně je totiž méně pravděpodobné, že budete mít čas na každodenní rozptýlení a odkládání práce. Multitasking tak může být skvělým nástrojem, jak zůstat aktivní a produktivní.
  • Zlepšuje mozkovou činnost - Jelikož vás multitasking nutí přepínat mezi různými druhy činností, váš mozek je neustále stimulován, čímž se postupně trénuje. Některé vědecké studie dokonce ukazují, že lidé, kteří pravidelně pracují v režimu multitaskingu, mají lepší kognitivní a rozhodovací schopnosti. Mějte však na paměti, že dlouhodobý multitasking může váš mozek přetížit, což může vést k rozličným zdravotním problémům.
  • Může vést k lepší work-life balance - Pokud dokážete zvládnout své pracovní činnosti díky multitaskingu rychleji, zůstane vám více volného času na odpočinek a koníčky, díky čemuž dosáhnete ve svém životě lepšího work-life balance.

Nevýhody multitaskingu 

Kromě kariérních výhod má multitasking také své nevýhody, které byste měli nepochybně zvážit dřív, než se rozhodnete ho pravidelně praktikovat. Jak mohou nevýhody multitaskingu negativně ovlivnit vaši kariéru?

  • Může zhoršit kvalitu provedené práce - Pokud budete příliš často přepínat mezi jednotlivými úkoly a žádnému z nich nebudete věnovat dostatečnou pozornost, může se to odrazit na kvalitě vaší práce, ve které mohou chybět důležité detaily.
  • Zvyšuje hladinu stresu - Multitasking může způsobovat stres z důvodu neustálého přepínání mezi úkoly, které vám neumožňuje věnovat dostatek energie a času žádnému z nich. Vysoké množství stresu může navíc způsobit i časový tlak, který se s multitaskingem obvykle spojuje.
  • Způsobuje problém se soustředěním - Při častém multitaskingu se vám může zhoršit schopnost udržet pozornost na jeden úkol, což může negativně ovlivnit vaši celkovou produktivitu.
  • Může způsobit problém s pamětí - Lidé, kteří často pracují v režimu multitaskingu, mohou mít problémy se zapamatováním detailů, protože je jejich mozek neustále přetížen přepínáním mezi úkoly.

Tipy, jak zvládnout multitasking v práci 

Pokud se nakonec přece rozhodnete multitasking vyzkoušet, přinášíme vám několik užitečných tipů, jak ho v práci zvládnout, aniž byste se fyzicky či psychicky přetížili nebo snížili kvalitu své práce.

1. Napište si seznam svých povinnosti

Na začátek si napište seznam všech svých povinností. Díky němu totiž získáte lepší přehled o tom, jaké úkoly vás čekají a které pracovní činnosti je nutné splnit. Tento krok vám pomůže lépe si jednotlivé úkoly zorganizovat.

2. Vynechte méně důležité úkoly

Znovu se podívejte na svůj seznam a zamyslete se nad tím, na které z uvedených úkolů máte více času, případně které nejsou tak důležité jako jiné. Chcete-li, aby probíhal váš multitasking co nejefektivněji, odsuňte méně důležité úkoly stranou a soustřeďte se pouze na pracovní povinnosti, jež jsou v danou chvíli nejdůležitější. K ostatním úkolům se vraťte ve chvíli, kdy na ně budete mít více času.

3. Uspořádejte úkoly podle priorit

Ještě jednou si prohlédněte seznam s úkoly, které vám zbyly. Které z uvedených úkolů potřebujete předat co nejdříve? Které vám naopak zaberou nejvíc času? Očíslujte si úkoly od nejdůležitějších po nejméně důležité a pusťte se do jejich postupného plnění.

4. Minimalizujte veškerá rozptýlení 

Než se pusťte do plnění všech úkolů, pokuste se co nejvíce minimalizovat prvky, které vás rozptylují. Ať už se jedná o telefon, na kterém stále nabíhají nové zprávy, nebo o kolegyni, která chce zajít na kafe, snažte se na chvíli izolovat a soustředit se jen na svou práci. Efektivní multitasking totiž vyžaduje vaši plnou pozornost a koncentraci na jednotlivé úkoly.

5. Vše, co se dá, automatizujte!

Pokud se na vašem seznamu nacházejí úkoly, které lze automatizovat prostřednictvím různých chytrých programů, rozhodně tuto možnost pro úsporu času využijte. Před finálním předáním úlohy si však výsledek raději pořádně zkontrolujte. Pokud pracujete na vyšší pozici, nebojte se jednodušší úkoly delegovat na juniornější kolegy. Nejen že tak získáte potřebný čas, zároveň také dáte svým kolegům příležitost získat cenné pracovní zkušenosti.

6. Když je to nutné, přejděte na single-tasking 

Některé pracovní úkoly vyžadují mnohem větší soustředěnost než jiné. Právě při plněné těchto úkolů se nebojte na chvíli přejít na single-tasking. Vaše plná soustředěnost na komplexnější úkol vám totiž pomůže ho rychleji dokončit a pustit se do dalších úkolů, u kterých je již multitasking zvládnutelný.

7. Předem si určete čas, který budete práci věnovat

Multitasking bývá často záludný v tom, že při návalu povinností ztratíte pojem o čase a pracujete déle, než je pro vás zdravé. Právě proto si na práci vyhraďte přesný časový úsek, během kterého se snažte stihnout co nejvíce pracovních úkolů. Nebojte se nastavit si budík, který vás včas upozorní, že nastal čas dát si pauzu a jít domů.

8. Nezapomínejte na pravidelné přestávky

I když multitasking spočívá v tom, že stihnete za poměrně krátkou dobu co nejvíce povinností, je důležité myslet i na pravidelné přestávky. Díky plánovaným pauzám si totiž dokážete alespoň na chvíli zresetovat hlavu a získat energii potřebnou k plnění zbylých úkolů. Pokud nevíte, jak efektivně trávit přestávky v práci, inspirujte se naším článkem Přestávky v práci: Jak je využít naplno?

Je tedy možné zvládnout multitasking v práci? Pokud si dokážete svůj čas a pracovní úkoly efektivně naplánovat, přičemž budete dbát i na pravidelné přestávky, může být multitasking opravdu klíčem k vašemu kariérnímu růstu. Dávejte si však pozor na optimální work-life balance a snažte se vyhýbat nadměrně stresovým situacím, které mohou mít nejen opačný efekt, ale také vážné zdravotní následky.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Apríl! Co vtipného provést kolegovi v práci?
1. 4. 2024

Apríl! Co vtipného provést kolegovi v práci?

7 tipů: Úspěšné řešení konfliktů v práci
27. 5. 2024

7 tipů: Úspěšné řešení konfliktů v práci

Ghosting v pracovním vztahu: Jak mu předejít?
20. 5. 2024

Ghosting v pracovním vztahu: Jak mu předejít?