Pracovní pohovor online: Jak zaujmout přes internet

Pracovní pohovor online: Jak zaujmout přes internet

14. 9. 2023 , foto: iStock.com/Rawpixel
Stejně tak jako práce z pohodlí domova i pracovní pohovory online představují pro mnohé zaměstnavatele jednoduché a efektivní řešení v případě, že se nacházejí v zahraničí nebo jsou příliš pracovně vytíženi na osobní schůzku. Zatímco při tradičním pracovním pohovoru máte možnost zaujmout zaměstnavatele sebevědomým podáním ruky či zamáváním potenciálním kolegům, v online prostředí o tuto možnost přicházíte. Jak zvládnout pracovní pohovor online tak, abyste udělali co nejlepší dojem a působili osobně i přes vzdálenost? Připravte se na váš pracovní pohovor online spolu s námi.

1. Přihlaste se včas a otestujte techniku

I když je pracovní pohovor online mnohem přístupnější a nevyžaduje dojíždění na předem dohodnuté místo schůzky, je důležité, abyste i v této situaci dbali na dochvilnost. Nikdy nevíte, zda váš počítač nebude náhodou vyžadovat aktualizaci, případně zda nebudete mít problém s obrazem, zvukem nebo samotným připojením k pohovoru. Také byste si měli předem zkontrolovat připojení k internetu a ujistit se, že bude dostatečně stabilní po dobu celého pohovoru. Právě z těchto důvodů byste neměli zanedbat dostatečně včasné připojení, abyste mohli vše zkontrolovat. Dobrý první dojem spojený s dochvilností se totiž nevytrácí ani v online prostředí.

2. Pozor na pozadí

Je pochopitelné, že když se připojujete k pracovnímu pohovoru z domova, vaše okolní prostředí s největší pravděpodobností nebude připomínat kancelář. Personalisté jsou si toho sice plně vědomi, přesto byste však měli zajistit, aby bylo vaše pozadí co nejvíce neutrální. Vyhýbejte se především nepořádku a výhledu například na kuchyňské spotřebiče či zařízení koupelny. Nedoporučujeme vám ani překrytí pozadí prostřednictvím filtrů, jelikož bývají tyto filtry nespolehlivé a již při menším pohybu mohou z části zakrýt i vás samotné, což při pohovoru působí rušivě. Kromě vizuální stránky byste měli brát v úvahu i tu zvukovou a připojit se k pohovoru v místnosti, kde nebudete rušeni žádným hlukem z venku.

3. Oblečte se formálně

Na každém pracovním pohovoru byste měli dodržovat vhodný dress code, a to i v případě pracovního pohovoru online. To, že se pracovního pohovoru účastníte z domova, ještě neznamená, že byste se na kameře měli objevit v pyžamu, teplácích či dokonce ve spodním prádle. Nemusíte to s vaším outfitem nějak přehánět, je však vhodné obléknout si alespoň košili a náležitě se upravit. I v případě online pohovoru byste se totiž na potenciálního zaměstnavatele měli snažit udělat co nejlepší dojem a působit reprezentativně.

4. Udržujte oční kontakt

Pracovní pohovor online se sice do velké míry vyznačuje neosobním charakterem, přesto byste se však měli snažit vnést do online prostředí co nejvíce osobních prvků. Jedním z těch nejdůležitějších je oční kontakt. Jak byste ale měli správně udržovat oční kontakt přes obrazovku? Zkuste se při konverzaci dívat do kamery a ne na obrazovku. Díky tomuto malému triku bude mít osoba na druhé straně pocit, že se jí skutečně díváte přímo do očí. Zároveň byste neměli odbíhat pohledem po místnosti, případně se věnovat jiným činnostem na svém počítači během pohovoru. Snažte se co nejvíce soustředit na průběh pohovoru.

5. Na řeči těla záleží

Váš zájem byste během pohovoru měli vyjádřit také prostřednictvím řeči těla. Zkuste sedět vyrovnaně, uvolněná ramena směřujte dozadu a nezaklánějte hlavu. K vyniknutí vašeho postoje vám pomůže také správné umístění počítače, což znamená, že by se kamera počítače měla nacházet přibližně ve výši vašich očí. Klidně si při tom můžete pomoci podložkou, na kterou notebook umístíte. Používejte přiměřenou gestikulaci, snažte se však být v zásadě co nejvíce přirození a autentičtí.

6. Nespoléhejte se na zápisky

Je v pořádku si na pohovor předem připravit klíčové informace, o kterých chcete mluvit, případně otázky, na než byste se rádi zeptali personalisty. Neměli byste však spoléhat na to, že jste při pracovním pohovoru online méně viditelní, a proto můžete číst všechny odpovědi na otázky z předem připraveného papíru. Odbíhání zrakem, případně nepřítomná řeč těla jsou totiž viditelné i přes kameru a rozhodně nepůsobí důvěryhodně ani profesionálně. Na pracovní pohovor se proto připravte stejně, jako byste jej měli vést prezenční formou.

A pokud přece jen preferujete osobní pohovory, poradíme vám, jak na nich můžete zazářit správným použitím řeči těla.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Chci nahoru! Tipy jak požádat o povýšení
12. 8. 2024

Chci nahoru! Tipy jak požádat o povýšení

Co je micromanagement a jak ho řešit?
15. 4. 2024

Co je micromanagement a jak ho řešit?

Ghosting v pracovním vztahu: Jak mu předejít?
20. 5. 2024

Ghosting v pracovním vztahu: Jak mu předejít?