Mluvte jako profík: Ovládněte své prezentační dovednosti!

Mluvte jako profík: Ovládněte své prezentační dovednosti!

před 13 hodinami , foto: istockphoto.com/jacoblund
Skvělá prezentace není jen výsadou extrovertů a talentovaných řečníků. Prezentační dovednosti si může osvojit každý – stačí vědět jak na to. Možná vás čeká důležitý meeting, pracovní pohovor nebo jen chcete konečně zaujmout kolegy při obědě v kuchyňce. Ať už míříte kamkoliv, jedno je jisté: umět mluvit tak, aby vás lidé chtěli poslouchat, je klíčem k úspěchu. V tomto článku vám poradíme, jak své prezentační dovednosti posunout na novou úroveň – s jistotou, lehkostí a hlavně po svém.

Proč jsou prezentační dovednosti důležité?

Prezentační dovednosti nejsou jen nástrojem k okouzlení kolegů a vedení na meetinzích. Dobře vybudované prezentační dovednosti vám mohou sloužit v každodenních pracovních i osobních situacích.

Už jste se ocitli v situaci, kdy jste museli revizorovi v tramvaji ve snaze vyhnout se pokutě přesvědčivě vysvětlit, proč nemáte platný lístek? Nebo jste se s kamarády nemohli domluvit, kam večer zajdete, přičemž jste věděli, že právě vámi navrhované místo je to nejlepší? Požádal vás někdy někdo z vašich blízkých o přípitek na svatbě? Při všech těchto všedních situacích jsou právě rozvinuté prezentační dovednosti k nezaplacení.

Prezentační dovednosti totiž nejsou jen o prezentování nových projektů šéfovi. Je to schopnost vyjádřit svůj názor a pohled na věc dostatečně efektivním způsobem, abyste posluchače přesvědčili o jeho správnosti či atraktivitě. Dobře odprezentovaná perspektiva, názor nebo projekt dokážou lidi přimět k přemýšlení a přehodnocování skutečností.

Chcete se i vy stát tím, jehož názory, příběhy či projektové prezentace si všichni s radostí a nedočkavě poslechnou? Máme pro vás několik tipů, jak zlepšit prezentační dovednosti.

Tipy, jak si zlepšit své prezentační dovednosti:

1. Nervozita je v pořádku, dokud není vidět

Trápí vás stres a nervozita z vystupování před lidmi? Nebojte se, nejste v tom sami. Stresu z vystoupení se často nevyhnou ani ti nejzkušenější umělci či prezentátoři. Základem je naučit se s nervozitou pracovat a ujistit se, že není na první pohled znát.

Jak toho ale dosáhnout? Nejspolehlivějším způsobem je trénovat si svůj výstup až do chvíle, než si jím nebudete stoprocentně jisti. Nejde přitom jen o samotnou znalost tématu a zápisků, ale také o uvědomění si toho, jak na publikum působíte.

Nechte si poradit od svých známých. Odprezentujte jim prezentaci, co jste si připravili, a poslechněte si jejich postřehy. Máte málo kontaktu s publikem? Mluvíte příliš rychle? Jak působí vaše řeč těla? Všechny tyto maličkosti dotvářejí jeden celek a mohou vaši prezentaci posunout na vyšší úroveň.

Můžete také zkusit kameru, na kterou se při prezentování natočíte. Sami pak uvidíte, s čím nejste spokojeni, a doladíte detaily dřív, než se ocitnete před publikem.

2. Publikum je vždy na prvním místě

Chcete-li, aby vaše prezentace udělala co nejlepší dojem, musíte si uvědomit, že není pro vás, ale pro publikum. Zamyslete se nad tím, kdo je vaším publikem a co od vás očekává.

Prezentujete obchodní strategii pro znuděné kolegy, kteří by v zasedačce raději ani nebyli, nebo pro finančního ředitele, který rozhoduje o rozpočtu na projekty? Přizpůsobte tón vaší prezentace a komunikace podle toho, komu je určena.

Pokud víte, že se nacházíte před znuděnými kolegy, můžete mluvit uvolněnějším a jednodušším jazykem, případně do prezentace zahrnout nevinný vtip, abyste je trochu probudili. V případě finančního ředitele naopak zvolte stručnost, profesionální přístup a zaměřte se na data a fakta, která ho nejvíce zajímají.

3. Pozorujte diváky a přizpůsobte se

Vše máte perfektně připravené a prezentujete přesně tak, jak předpokládáte, že od vás vaše publikum očekává. Uprostřed prezentace si však všimnete, že diváci nevypadají tak nadšeně, jak jste plánovali. Co teď?

Nebojte se trochu improvizovat. Pokud jste dobře připraveni a své téma skutečně ovládáte, malá odchylka od zápisků či příprav vám neuškodí. Důležité je, abyste vycítili náladu posluchačů. Máte dojem, že vám dostatečně nerozumí? Vysvětlete koncept o něco jednodušeji. Nestíhají vás vnímat? Zpomalte. Jsou znudění? Zkuste dodat zajímavý fakt k tématu. Kreativitě se meze nekladou.

4. Žádné čtení!

Připravit si zápisky k prezentaci a vědět, o čem chcete mluvit, je důležité. Nespoléhejte se však na své zápisky až příliš a nesnažte se celou prezentaci přečíst z papíru. To by nejen nezanechalo dobrý dojem, ale pravděpodobně byste prezentací ani nedosáhli požadovaného efektu.

Dobré prezentační dovednosti vyžadují především perfektní znalost tématu, které prezentujete. Soustřeďte se raději na ovládnutí každého jeho aspektu místo toho, abyste se soustředili na učení se zápisků z paměti.

Pokud se bojíte, že zapomenete, co jste ještě chtěli dodat, připravte si vizuální prezentaci tak, aby zobrazovala klíčové a důležité body, které chcete zmínit. To vám zajistí chronologickou prezentaci a vašim kolegům zase pomůže neztratit se.

5. Nechte svou osobnost vyniknout

Nikdy není na škodu se před prezentací inspirovat zkušenými řečníky. Při prezentování vám však doporučujeme, abyste zůstali autentičtí a věrní své osobnosti.

Právě to, že budete sami sebou, vám dodá více sebevědomí a zlepší váš přirozený projev. Zároveň nikdy nevíte, jestli vaší osobností nezaujmete šéfa a kolegy dostatečně na to, že vás po prezentaci rádi osloví s malým small talkem a budou vás chtít poznat o něco více.

6. Řeč těla jako hlavní komunikační nástroj

Věděli jste, že až 70 % komunikace tvoří ta neverbální? Právě proto byste neměli podcenit její roli v rámci vašich prezentačních dovedností.

Snažte se udržovat vystřený a sebevědomý postoj. Udržujte s posluchači oční kontakt a vyhýbejte se zkříženým rukám na prsou, které působí uzavřeně a defenzivně. Používejte přirozenou gestikulaci, dejte si však pozor na to, abyste nemávali rukama až příliš. Pohybujte se přirozeně a nebuďte zbytečně strnulí.

Přidejte trochu úsměvu navíc a hned uděláte dobrý dojem na každého šéfa či kolegu.

7. Chytlavý začátek a konec k zamyšlení

Posledním užitečným tipem je zaměřit se na to, jak svou prezentaci začnete a čím ji ukončíte, abyste dosáhli svých cílů.

Začátek prezentace by si měl okamžitě získat pozornost posluchačů. Nebojte se do něj zakomponovat malý fakt či anekdotu. Ve formálnějších situacích můžete zkusit zajímavou statistiku související s tématem. Čím intenzivněji posluchače oslovíte, tím si sebou budete jistější a váš projev bude o to sebevědomější.

Jak prezentaci zakončit? Kromě toho, že efektivně shrnete vše důležité, co bylo řečeno, dejte publiku podnět k zamyšlení se. Dejte jim důvod přehodnotit vše, co si doposud mysleli a nasaďte jim brouka do hlavy. Uspějete také v případě, že se vám vašim výstupem podaří podnítit plnohodnotnou diskuzi.

Prezentaci máte již připravenou. Čeká vás porada, kterou máte vést a nejste si jistí, jak na to? Poradíme vám v článku Jak efektivně vést pracovní poradu?

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Šikana na pracovišti: Na koho se obrátit?
22. 2. 2024

Šikana na pracovišti: Na koho se obrátit?

7 tipů: Techniky pro zlepšení produktivity práce
22. 8. 2024

7 tipů: Techniky pro zlepšení produktivity práce

Ovládněte pracovní pohovor po telefonu a získejte práci snů!
7. 4. 2025

Ovládněte pracovní pohovor po telefonu a získejte práci snů!