Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czI když je důležité, abyste se na pracovní pohovor oblékli vhodně a formálně, měli byste myslet především na své pohodlí. Pokud na sobě budete mít oblečení, ve kterém se nebudete cítit dostatečně komfortně a sebejistě, nejistota se odrazí i na vaší řeči těla. Tu si pak zaměstnavatel může vysvětlit jako nedostatek sebevědomí nebo nepříjemný pocit ze samotného pohovoru. Vyvarujte se proto nepohodlným střihům, materiálům nebo botám, které nemáte předem dobře rozchozené.
Už ve chvíli, kdy vstoupíte do budovy, potkáváte lidi pracující pro společnost, o jejíž volné pracovní místo se ucházíte. Šanci na první dojem máte jen jednu, a proto byste při vstupu do budovy měli klást důraz na klid, zdravé sebevědomí a příjemné vystupování. Pokud máte problém se stresem a bojíte se improvizace, zkuste si vystupování natrénovat doma před zrcadlem a pozorujte, jaký výraz tváře a postoj na vás působí co nejvíce sympaticky.
Při chůzi se snažte držet vzpřímený postoj těla. Díky vzpřímenému postoji bude vaše chůze vypadat sebevědoměji, díky čemuž máte příležitost vytvořit na personalistu sebejistý dojem. Zároveň doporučujeme, abyste si s sebou na pracovní pohovor vzali jen to, co nutně potřebujete. Kromě vašich osobních věcí se jedná například o CV nebo portfolio. Pokud budete mít s sebou připraveno jen to, co k pohovoru skutečně potřebujete, budete působit organizovaně a méně chaoticky.
Potřesení rukou je jedním ze základních znaků řeči těla, na které personalisté kladou důraz. Váš pozdrav by měl být dostatečně pevný a sebevědomý, ale ne přehnaný a arogantní. Při potřesení rukou byste se personalistovi měli dívat do očí. Důležitý je také pozitivní tón hlasu a úsměv. Pokud máte problém s potícími se dlaněmi ve stresu, můžete zkusit si na ně dát před pohovorem kousek deodorantu. Máte-li naopak v zimě promrzlé ruce, zkuste je před pohovorem na chvíli ohřát pod tekoucí vodou.
Během sezení na pracovním pohovoru byste neměli dělat žádné rušivé pohyby, jakými jsou například zouvání bot, pohupování nohama pod stolem nebo houpání se na židli. Neměli byste zároveň sedět příliš daleko od stolu, protože to může budit dojem, že jste z pohovoru vyděšeni. Zkuste také nemít překřížené nohy, jelikož to vzbuzuje dojem uzavřenosti a nejistoty. Pokud byste zároveň chtěli překřížení nohou po chvíli povolit, mohlo by to působit nejistě a nepřirozeně.
Během pohovoru se vyvarujte klepání prsty do stolu, hraní si se šperky, oblečením nebo nehty. Všechny tyto pohyby totiž naznačují, že jste netrpěliví, nervózní nebo znudění. Snažte se mít ruce položené volně na stole a neprovádějte žádné výrazné pohyby mimo vaši přirozenou gestikulaci v momentě promluvy. Dávejte si pozor také na zkřížené ruce na hrudi, které působí uzavřeně a arogantně.
Oční kontakt patří, stejně jako potřesení rukou, mezi často pozorované znaky řeči těla. Udržování očního kontaktu s druhou osobou značí důvěryhodnost a sebevědomí. Nesmíte to však přehnat, proto se vyhýbejte nepřirozenému zírání, které může působit děsivě. Pokud s vámi vede pohovor několik lidí najednou, udržujte oční kontakt s člověkem, se kterým právě komunikujete, a po ukončení vaší promluvy věnujte letmý pohled i ostatním, abyste dali najevo, že berete v úvahu přítomnost všech zúčastněných.
Úsměv je vždy znakem dobré nálady a reakce na něj bývá zpravidla pozitivní. Předstírání dobré nálady se však nevyplácí, falešný úsměv bývá rychle rozpoznatelný a vnímaný spíše negativně. Klíčem k přirozenému úsměvu je, abyste se před pohovorem skutečně naladili na pozitivní vlnu. Berte pracovní pohovor jako skvělou příležitost získat práci svých snů a buďte za ni vděční. To vám rozhodně pomůže k přirozenému pozitivnímu vyzařování, které bývá navíc nakažlivé. 🙂
Řeč těla o vás hodně prozrazuje i ve chvíli, kdy se nesnažíte komunikovat. Je proto důležité, abyste byli během pracovního pohovoru přítomni v konverzaci nejen duchem, ale i tělem. Udržujte pravidelný oční kontakt s personalistou a občas přikývněte na znak souhlasu nebo pochopení informace, která je s vámi sdílená. Snažte se také neverbálně naladit na řeč těla personalisty. Pokud vidíte, že se usmívá, můžete mu úsměv také opětovat. Rozhodně byste se neměli zasněně dívat do rohu místnosti, hrát si s vlasy nebo nervózně měnit polohy sedu.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.