Zdravý spánek jako klíč k pracovnímu úspěchu

Zdravý spánek jako klíč k pracovnímu úspěchu

23. 5. 2024 , foto: istockphoto.com/IonaStudio
Zdravý spánek není jen příjemnou součástí života, ale také klíčem k našemu celkovému zdraví a pracovnímu výkonu. Nedostatek spánku může mít vážné následky na naše myšlení, chování a pracovní výkon, což nás může ohrozit jak na pracovišti, tak i v osobním životě. Jak spánek ovlivňuje náš pracovní výkon a proč je tak důležitý dostatečný odpočinek? Vše se dozvíte v našem dnešním článku.

Proč je spánek důležitý?

I když je spánek jednou z oblíbených součástí života každého z nás, nejedná se jen o činnost, která nám zpříjemňuje naše každodenní fungování. Zdravý spánek je pro náš život totiž nezbytný, a to hned z několika důvodů. Především nám pomáhá k tomu, aby náš mozek získal potřebný odpočinek pro správné fungování a zvládání základních životních funkcí. Pokud svému tělu dlouhodobě nedopřejete dostatečný odpočinek, může to mít vážné dopady na vaše myšlení, reakce a ovládání emocí. Výzkumy dokonce ukazují, že je řízení pod vlivem únavy stejně nebezpečné jako řízení pod vlivem alkoholu. Pokud se vám náhodou stane, že se některou noc kvalitně nevyspíte, nejedná se o nic vážného. Jestli však vaše problémy se spánkem přetrvávají několik nocí, riskujete chronickou spánkovou deprivaci, která má výrazně negativní vliv nejen na vaše zdraví a každodenní fungování, ale i pracovní výkon.

Jaký má spánek vliv na produktivitu v práci? 

I když se to možná na první pohled nezdá, zdravý spánek může být opravdu klíčem k našim pracovním úspěchům. Pravidelný kvalitní spánek totiž v lidech probouzí motivaci a chuť učit se novým věcem. Když jsme dobře vyspalí, obvykle nemáme problém se soustředěností, díky čemuž jsme pozornější nejen na pracovních setkáních. Zároveň získáváme schopnost rychleji si plnit pracovní úkoly, jelikož je pro nás jednodušší přicházet s novými nápady. Z toho vyplývá, že pokud si denně dopřejete dostatečný a zdravý spánek, vaše pracovní produktivita bude na vzestupu.

Co je spánková deprivace a proč je v práci nebezpečná? 

Spánková deprivace je stav, kdy vaše tělo dlouhodobě nedostává dostatečné množství spánku nebo kdy je váš spánek dlouhodobě nekvalitní. Spánková deprivace může být způsobená různými faktory, mezi které řadíme například nedostatek času na spánek, poruchy spánku nebo momentální nepříznivé životní podmínky. Důsledky spánkové deprivace mohou zahrnovat příznaky, jakými jsou únava, podrážděnost, problémy se soustředěním, špatná nálada a zvýšené riziko nemocí a úrazů. Dostatečný a zdravý spánek je proto pro udržení celkového zdraví a pohody nezbytný. 

Spánková deprivace vám však může zavařit i v práci, a to především z následujících důvodů: 

1. Ovlivňuje produktivitu: Schopnost efektivně pracovat závisí na schopnosti paměti a kognitivních funkcí. Nedostatek spánku zatěžuje mozek, což vede k častějším chybám a nižší produktivitě. Zaměstnanci, kteří trpí nedostatkem spánku, mají proto buď tendenci pracovat méně nebo podávat horší pracovní výkon.

2. Brzdí kreativitu: Zdravý spánek je nezbytný pro tvůrčí myšlení, které je klíčovým prvkem při tvorbě inovativních nápadů. Ať už jde o hledání řešení složitých problémů nebo tvorbu nových produktů, zdravý spánek je k tomu nepostradatelný. 

3. Ohrožuje zdraví: Nedostatek soustředění může být vážným rizikem při výkonu práce. V pracovních prostředích, kde je soustředěnost klíčová, může totiž dojít k nebezpečným situacím pro samotného zaměstnance, jeho kolegy a k celkově zvýšenému riziku pracovních úrazů. 

4. Negativně ovlivňuje pracovní morálku: Když jsou zaměstnanci ospalí, mentálně vyčerpání, podráždění, odráží se to především na pracovní morálce. Pracovníci bývají mrzutí, méně tolerantní k sobě navzájem a méně ochotní řešit konflikty, což výrazně narušuje vztahy na pracovišti. 

Jak dosáhnout zdravého spánku? 

Nevíte, jak dosáhnout zdravého spánku? Zkuste těchto pár tipů:

  • Dodržujte spánkový harmonogram: Když chodíte každý večer spát a vstáváte v přibližně stejnou dobu, podporuje to váš přirozený rytmus spánku. Snažte se proto svému tělu nastavit zdravý spánkový režim, který budete dodržovat.
  • Usínejte ve tmě: Světlo může ztěžovat usínání nebo dokonce vést k nekvalitnímu spánku. Vyzkoušejte proto masku na spaní nebo zatemňovací závěsy, díky kterým udržíte pouliční osvětlení během noci mimo místnost.
  • Eliminujte hluk: Pokud nemáte možnost usínat v zcela tichém a klidném prostředí, špunty do uší nebo sluchátka potlačující hluk mohou blokovat nadbytečný ruch okolí. Existují také technické vymoženosti jako například přístroj na bílý šum, který vám pomůže zablokovat nežádoucí zvuky z okolí.
  • Optimalizujte teplotu v místnosti: Tělesná teplota při spánku klesá, a proto je možné, že teplota vzduchu, která je vám běžně příjemná, vám při spánku vyhovovat nemusí. Snažte se proto nalézt optimální teplotu pro zdravý spánkový režim. Zkuste například ztlumit topení, vyzkoušejte lehké přikrývky nebo naopak ty hřejivé. Zaměřte se na nazelezení teploty, která je pro vás tou pravou.
  • Nepracujte v posteli: Snažte se svou postel využívat výhradně ke spánku a odpočinku, přičemž všechny ostatní aktivity přesuňte mimo ni, ideálně do jiné místnosti. Za žádných okolností se nevěnujte práci v posteli, a to ani během dne.
  • Pravidelně cvičte: Pokud se každý den věnujete alespoň 10 minut pohybové aktivitě, jako je chůze nebo jízda na kole, může to značně zlepšit váš spánkový režim. Dávejte si však pozor na to, abyste se cvičení nevěnovali těsně před spaním.
  • Pozor na stravu: Zvláště před spaním byste neměli jíst příliš těžká jídla, případně pít alkohol, protože vám to může způsobovat zažívací potíže, které mohou snižovat kvalitu spánku. Během dne si zase dávejte pozor na příjem kofeinu a nikotinu a snažte se jejich příjem minimalizovat.
Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Vyšší plat? Návod, jak si požádat o zvýšení platu
16. 11. 2023

Vyšší plat? Návod, jak si požádat o zvýšení platu

I v práci je třeba pít: Tipy pro správný pitný režim
13. 11. 2023

I v práci je třeba pít: Tipy pro správný pitný režim

Návod, jak být produktivní, ale ne přepracovaný
2. 11. 2023

Návod, jak být produktivní, ale ne přepracovaný