Hard skills vs. soft skills: Co je důležitější?

Hard skills vs. soft skills: Co je důležitější?

20. 2. 2025 , foto: istockphoto.com/Atomic62 Studio
Dokážete si představit úspěšnou kariéru bez špičkových dovedností? A co bez schopnosti vycházet s lidmi? Hard skills a soft skills – dvě strany jedné mince, které rozhodují o vašem pracovním úspěchu. Které z nich ale hrají hlavní roli? Pokud hledáte odpověď, která vás posune vpřed, tento článek je právě pro vás. Nečekejte – začněte číst teď!

Hard skills a jejich nepostradatelnost na trhu práce

Hard skills, aneb tvrdé dovednosti, jsou schopnosti, bez kterých by žádná práce nemohla být udělána, alespoň ne pořádně. Tyto schopnosti a jejich postupné zdokonalování dělají ze zaměstnanců zkušené odborníky v oboru.

První zkušenost s nabýváním hard skills většina z nás zažila už na škole, kde jsme postupně nabývali teoretických a praktických znalostí z předmětů, které nám vytvořily základ pro náš další kariérní rozvoj.

Ke zdokonalení hard skills nejčastěji dochází při nástupu do nové práce. Seniorní zaměstnanci prodávají juniornějším své know-how, díky čemuž se jejich hard skills stále zlepšují a pomáhají jim navigovat jejich pracovní život.

Mezi nejžádanější hard skills na pracovním trhu v současnosti patří:

  • programování,
  • správa cloudových technologií,
  • analýza dat,
  • digitální marketing,
  • účetnictví a správa finančních analýz,
  • medicínské znalosti,
  • práce s těžkými stroji, 
  • znalost vlastností materiálů,
  • schopnost koordinace eventů,
  • tvorba online kurzů a interaktivního obsahu,
  • pokročilá práce s MS Office,
  • jazykové znalosti.

Až donedávna se předpokládalo, že sada dobře rozvinutých hard skills je přesně tím, co potřebujete k získání vysněné práce. V posledních letech si však zaměstnavatelé začali uvědomovat, že pouze odborná praxe není všechno. Nejlepší zaměstnanci obvykle mívají i sadu dovedností, které jim pomáhají lépe si zorganizovat práci, pracovat v týmu či vycházet s kolegy. Právě zde se do povědomí lidí začínají dostávat soft skills.

Soft skills aneb klíč k úspěchu v moderním pracovním světě

Soft skills neboli měkké dovednosti označují seskupení osobnostních rysů a předpokladů, které člověku umožňují vést každodenní pracovní život a plnění pracovních činností.

Nejedná se však o naučené či nastudované znalosti, ale o vrozené schopnosti, mezi něž patří například schopnost efektivní komunikace, empatie, organizovanost či dochvilnost.

Mezi nejvyhledávanější soft skills na současném pracovním trhu patří:

·        flexibilita a adaptabilita,

·        efektivní komunikace,

·        kritické myšlení a řešení problémů,

·        emoční inteligence,

·        time management a organizace práce,

·        schopnost týmové práce.

Někteří lidé zastávají názor, že mít ty správné soft skills je mnohem náročnější než mít dobře vybudované hard skills. Soft skills jsou totiž něčím, co není možné se naučit osobní vůlí a vynaložením úsilí. I když na svých soft skills vždy můžete pracovat a snažit se je zlepšit, velkou roli v jejich zdokonalení hrají vaše vrozené osobnostní předpoklady.

Odborná studie, ve které spojily své síly Harvard, Stanford Research Institute International a Carnegie Mellon Foundation navíc ukazuje, že až 85 % dlouhodobého pracovního úspěchu závisí na soft skills, zatímco jen 15 % výhradně na hard skills. To ukazuje, jak důležité je nezanedbat tyto schopnosti v procesu budování dlouhodobé kariéry.

Které z nich jsou důležitější?

Debata hard skills vs soft skills je něčím, o čem i dnes stále mnozí vášnivě diskutují. Zatímco část lidí je přesvědčena o nadřazenosti hard skills, bez kterých není možné vykonávat práci kvalitně, odpůrci zastávají názor, že se hard skills vždy dají získat dodatečnou praxí, což v případě soft skills zas tak jednoduché není.

Představte si zaměstnance, který je naprostou špičkou ve svém oboru. Ovládá všechna jeho technická úskalí, dokáže spojovat souvislosti a jeho pracovní výkon je trvale nadprůměrný. Je to však sólista, který se brání týmové práci, nedokáže kolegům vysvětlit pracovní postupy a za každý menší přešlap se ke kolegům chová povýšeně. Jak by se vám s takovým kolegou pracovalo?

Podívejme se na opačný případ. Kolega, který svou přítomností rozzáří celou kancelář. Má přátelský přístup, je vůči kolegům empatický, dokáže skvěle motivovat týmového ducha a je dobře organizován. Chybí mu však základní znalosti potřebné k výkonu jeho každodenní práce, a proto potřebuje téměř při každém úkolu pomoc kolegů, protože neví, na jakém principu věci fungují.

Klíčem k úspěchu těch nejlepších zaměstnanců je, že mají správný balanc mezi potřebnými hard skills a soft skills. Jedná se o profesionální lidi s léty praxe, kteří ovládají i ty nejnáročnější aspekty své práce. Zároveň však mají schopnost dobře si organizovat čas, budovat dobré kolegiální vztahy, efektivně komunikovat a motivovat tým či mentorovat nováčky.

Chcete-li se stát úspěšným zaměstnancem atraktivním pro pracovní trh, měli byste věnovat stejnou pozornost rozvoji svých hard skills, tak i práci na svých soft skills. Snažte se uvědomit si své silné a slabé stránky v obou těchto směrech a postupně je zlepšovat, aby měla vaše kariérní cesta nejen co nejhladší, ale také úspěšný průběh.

Ať už jsou pro vás důležitější soft skills nebo hard skills, pokud vás láká osobní rozvoj v práci, dáme vám tipy na  ty nejlepší knihy o seberozvoji.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Lži zaměstnavatelů: Čemu u pohovoru nevěřit
30. 11. 2023

Lži zaměstnavatelů: Čemu u pohovoru nevěřit

Jak budovat sebedůvěru a sebevědomí v pracovním prostředí
19. 8. 2024

Jak budovat sebedůvěru a sebevědomí v pracovním prostředí

Soft skills: Proč jsou důležité a jak je budovat
26. 10. 2023

Soft skills: Proč jsou důležité a jak je budovat