Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czHard skills, aneb tvrdé dovednosti, jsou schopnosti, bez kterých by žádná práce nemohla být udělána, alespoň ne pořádně. Tyto schopnosti a jejich postupné zdokonalování dělají ze zaměstnanců zkušené odborníky v oboru.
První zkušenost s nabýváním hard skills většina z nás zažila už na škole, kde jsme postupně nabývali teoretických a praktických znalostí z předmětů, které nám vytvořily základ pro náš další kariérní rozvoj.
Ke zdokonalení hard skills nejčastěji dochází při nástupu do nové práce. Seniorní zaměstnanci prodávají juniornějším své know-how, díky čemuž se jejich hard skills stále zlepšují a pomáhají jim navigovat jejich pracovní život.
Až donedávna se předpokládalo, že sada dobře rozvinutých hard skills je přesně tím, co potřebujete k získání vysněné práce. V posledních letech si však zaměstnavatelé začali uvědomovat, že pouze odborná praxe není všechno. Nejlepší zaměstnanci obvykle mívají i sadu dovedností, které jim pomáhají lépe si zorganizovat práci, pracovat v týmu či vycházet s kolegy. Právě zde se do povědomí lidí začínají dostávat soft skills.
Soft skills neboli měkké dovednosti označují seskupení osobnostních rysů a předpokladů, které člověku umožňují vést každodenní pracovní život a plnění pracovních činností.
Nejedná se však o naučené či nastudované znalosti, ale o vrozené schopnosti, mezi něž patří například schopnost efektivní komunikace, empatie, organizovanost či dochvilnost.
Mezi nejvyhledávanější soft skills na současném pracovním trhu patří:
· flexibilita a adaptabilita,
· efektivní komunikace,
· kritické myšlení a řešení problémů,
· emoční inteligence,
· time management a organizace práce,
· schopnost týmové práce.
Někteří lidé zastávají názor, že mít ty správné soft skills je mnohem náročnější než mít dobře vybudované hard skills. Soft skills jsou totiž něčím, co není možné se naučit osobní vůlí a vynaložením úsilí. I když na svých soft skills vždy můžete pracovat a snažit se je zlepšit, velkou roli v jejich zdokonalení hrají vaše vrozené osobnostní předpoklady.
Odborná studie, ve které spojily své síly Harvard, Stanford Research Institute International a Carnegie Mellon Foundation navíc ukazuje, že až 85 % dlouhodobého pracovního úspěchu závisí na soft skills, zatímco jen 15 % výhradně na hard skills. To ukazuje, jak důležité je nezanedbat tyto schopnosti v procesu budování dlouhodobé kariéry.
Debata hard skills vs soft skills je něčím, o čem i dnes stále mnozí vášnivě diskutují. Zatímco část lidí je přesvědčena o nadřazenosti hard skills, bez kterých není možné vykonávat práci kvalitně, odpůrci zastávají názor, že se hard skills vždy dají získat dodatečnou praxí, což v případě soft skills zas tak jednoduché není.
Představte si zaměstnance, který je naprostou špičkou ve svém oboru. Ovládá všechna jeho technická úskalí, dokáže spojovat souvislosti a jeho pracovní výkon je trvale nadprůměrný. Je to však sólista, který se brání týmové práci, nedokáže kolegům vysvětlit pracovní postupy a za každý menší přešlap se ke kolegům chová povýšeně. Jak by se vám s takovým kolegou pracovalo?
Podívejme se na opačný případ. Kolega, který svou přítomností rozzáří celou kancelář. Má přátelský přístup, je vůči kolegům empatický, dokáže skvěle motivovat týmového ducha a je dobře organizován. Chybí mu však základní znalosti potřebné k výkonu jeho každodenní práce, a proto potřebuje téměř při každém úkolu pomoc kolegů, protože neví, na jakém principu věci fungují.
Klíčem k úspěchu těch nejlepších zaměstnanců je, že mají správný balanc mezi potřebnými hard skills a soft skills. Jedná se o profesionální lidi s léty praxe, kteří ovládají i ty nejnáročnější aspekty své práce. Zároveň však mají schopnost dobře si organizovat čas, budovat dobré kolegiální vztahy, efektivně komunikovat a motivovat tým či mentorovat nováčky.
Chcete-li se stát úspěšným zaměstnancem atraktivním pro pracovní trh, měli byste věnovat stejnou pozornost rozvoji svých hard skills, tak i práci na svých soft skills. Snažte se uvědomit si své silné a slabé stránky v obou těchto směrech a postupně je zlepšovat, aby měla vaše kariérní cesta nejen co nejhladší, ale také úspěšný průběh.
Ať už jsou pro vás důležitější soft skills nebo hard skills, pokud vás láká osobní rozvoj v práci, dáme vám tipy na ty nejlepší knihy o seberozvoji.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.