Proč je důležité odpovědět také neúspěšným kandidátům?

Proč je důležité odpovědět také neúspěšným kandidátům?

6. 5. 2024 , foto: istockphoto.com/fizkes
I když ve výběrovém řízení najdete toho pravého kandidáta, nezapomínejte na ty, kteří o místo projevili zájem. Proč je důležité odpovědět také neúspěšným kandidátům? Tento článek se zaměřuje na důvody, proč je důležité nezapomínat na ty, kteří se nedostali do finále. Od základní slušnosti až po budování dobré reputace firmy, zjistěte, jak udržovat pozitivní vztahy s neúspěšnými kandidáty a proč je to pro vaši organizaci klíčové.

1. Je to základní slušnost

Dříve, než se pustíme do benefitů toho, proč je dobré odpovědět i neúspěšným kandidátům, bychom měli zmínit, že je to základní slušnost. I když některý z kandidátů neměl zrovna nejlepší praxi nebo se během pohovoru neukázal jako vhodný kandidát do týmu, věnoval pohovoru svůj čas. Nikdy přitom nevíte, kolik času daný kandidát strávil přípravou na pohovor, případně jak moc ho stresoval. Pokud se rozhodnete i tomuto kandidátovi napsat krátký e-mail, ve kterém mu sdělíte, že jste zvolili vhodnějšího kandidáta, ukážete mu, že si jeho času vážíte. Během výběrového řízení není totiž nic víc frustrujícího, než vynaložit úsilí na pracovní pohovor a následně nedostat ani oznámení o tom, že jste neuspěli 

2. Budí to profesionální dojem

I když by měla být odpověď neúspěšným kandidátům základní slušností, pravda je taková, že to mnoho firem nedělá. Mnozí personalisté se totiž ztratí v návalu každodenních povinností a na odpověď množství neúspěšných uchazečů už nezbude čas. Pokud se stanete výjimkou a budete těmi, kteří jednání s uchazečem oficiálně uzavřou, budete oproti ostatním zaměstnavatelům působit profesionálněji. Zároveň dáte najevo, že berete proces výběrového řízení vážně, což také přispěje k budování dobrého jména vaší společnosti.​

3. Budujete tím dobrou reputaci firmy

Slušnou a empatickou komunikací s uchazeči budujete mimo jiné dobré jméno firmy. Mnoho úspěšných firem má vybudované dobré jméno na základě kvality poskytovaných služeb, ne vždy se však pozitivní ohlas automaticky vztahuje také na firemní kulturu a komunikaci. Pokud budete udržovat férovou a profesionální komunikaci nejen s obchodními partnery a zákazníky, ale také s potenciálními uchazeči, můžete si být jisti, že se dobrá reputace firmy bude šířit i v HR sféře a o to větší budete mít v budoucnu šanci přilákat do firmy ty správné talenty

4. Udržíte si dobré vztahy s kandidáty

Ne vždy je ve výběrovém řízení odmítnut kandidát, který se do firmy svými pracovními zkušenostmi nehodí. Někdy je konkurence na vybranou pracovní pozici příliš vysoká a musíte si vybrat toho nejlepšího. Právě proto byste vždy měli odepsat i neúspěšným kandidátům, případně jim dát možnost zůstat s vámi i nadále v kontaktu. Nikdy totiž nevíte, kdy se vám bude do týmu hodit nová posila, a proto byste neměli hned po pohovoru pálit mosty. Pozitivní zpětná vazba se vám může vyplatit i s méně zkušeným kandidátem. Co když budete potřebovat novou pracovní sílu za dva roky a vaše cesty se znovu setkají, přičemž už bude kandidát zkušenější? Nebo prostě jen dá na vaši firmu pozitivní feedback svým známým? Nikdy nepodceňujte sílu slušné komunikace.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz

Také by vás mohlo zajímat:

Zaměstnanec chce povýšit: Co teď?
16. 10. 2023

Zaměstnanec chce povýšit: Co teď?

Jak se vyrovnat s drby v práci a kdy je to problém?
10. 6. 2024

Jak se vyrovnat s drby v práci a kdy je to problém?

Příklady nejhorších otázek z pracovních pohovorů
18. 7. 2024

Příklady nejhorších otázek z pracovních pohovorů