Návod, jak být produktivní, ale ne přepracovaný

Návod, jak být produktivní, ale ne přepracovaný

2. 11. 2023 , foto: iStock.com/JirapongManustrong
Většina pracovních prostředí je založena především na principu produktivity. Denně se proto setkáváme s různými tipy a triky, díky nimž můžeme být produktivnější, aktivnější a úspěšnější. Pod neustálým nátlakem však občas můžeme mít pocit, že jsme přepracovaní a i přesto, že své práci věnujeme maximum, naše produktivita s nástupem únavy klesá. Jak být produktivní, ale ne přepracovaný? Jak se můžete zbavit toxické produktivity a najít čas i na své osobní zájmy? Dnes se vám pokusíme odpovědět na tyto otázky.

Kdy produktivita škodí?

Produktivita se stává toxickou v případě, kdy nedokážete cítit pocit uspokojení ze své práce i přesto, že pracujete dostatečně. Můžete mít například volný čas o víkendu nebo se nacházet na dovolené, a přesto být myslí neustále při pracovních povinnostech. Toxická produktivita může vést v mnoha případech k úzkosti, problémům se spánkem a různým jiným zdravotním komplikacím. Zvláště novodobý trend práce na dálku má častokrát negativní dopady na vnímání hranic mezi osobním a pracovním životem, které bývají v tomto případě pro mnoho lidí pracujících online nejasně stanoveny.

Jak poznáte, že jste se stali obětí toxické produktivity? Všímejte si těchto příznaků:

  • Máte pocit viny z nicnedělání – Je víkend a vy trávíte čas se svojí rodinou a přáteli, případně se nacházíte na výletě či dovolené. I přesto však nedokážete přestat myslet na vaše pracovní povinnosti a máte pocity viny z toho, že vám určitě utíká něco důležitého, na čem byste měli pracovat.
  • Máte úzkost při odpočinku – Pokaždé, když si večer pustíte film nebo se rozhodnete věnovat svým koníčkům, přepadnou vás výčitky svědomí. Připadáte si líní a máte pocit, že se vyhýbáte práci i přesto, že jste poctivě pracovali celý den.
  • Zahlcujete se povinnostmi – I když máte práce přes hlavu, jste přesvědčeni o tom, že neděláte dost a že jiní lidé pracují mnohem víc. Proto máte tendenci brát si na ramena stále více povinností, a to i přesto, že jste přepracovaní a pořád vyčerpaní.
  • Zapomínáte na své zdraví – Nejedná se jen o nedostatečný odpočinek, ale také o zanedbávání základních potřeb, jakými jsou pravidelná a zdravá strava, dodržování pitného režimu, pravidelná fyzická aktivita či kvalitní spánkový režim. Všechny tyto prohřešky přispívají z dlouhodobého hlediska ke zhoršenému zdravotnímu stavu.

Jak nebýt přepracovaný?  

Prvním a nejdůležitějším krokem je uvědomění si, že trpíte syndromem nadměrné produktivity. Následně záleží na tom, abyste podnikli kroky, díky kterým si postupně vytvoříte zdravou hranici mezi pracovním a osobním životem. Otázkou ale zůstává, jak být produktivní a zároveň si udržet přirozený odstup od pracovního života? Doporučujeme vám následující tipy:

  • Soustřeďte se na důležité věci – Pokud máte spoustu pracovních úkolů, je velmi jednoduché se v nich ztratit, chaoticky odbíhat od jednoho k druhému a mít problém kterýkoliv z těchto úkolů dokončit. Měli byste si ještě před tím, než začnete pracovat, seřadit jednotlivé úkoly podle důležitosti a začít s těmi, které jsou v danou chvíli nejdůležitější. Budete tak schopni postupně plnit jeden úkol za druhým a budete pracovat mnohem efektivněji.
  • Nepodceňujte přestávky při práci – Pravidelné přestávky při práci pomáhají ke zkvalitnění koncentrace a díky tomu také ke zlepšení celkového pracovního výkonu. Neměli byste proto podceňovat pravidelné 10 - 15 minutové pauzy po odpracování delších pracovních úseků. Pokud se vaše práce skládá především z pracovních schůzek, dávejte si mezi nimi stejně dlouhé pauzy.
  • Vytvořte si hranici mezi osobním a pracovním životem – Je důležité, abyste v životě našli pevnou hranici mezi pracovním a osobním životem. Měli byste proto usilovat o to, abyste si všechny povinnosti splnili v práci a nenosili si je sebou domů po skončení pracovní doby. Pracujete-li převážně z domova, zkuste si v domácnosti vyhradit jedno konkrétní místo, na kterém se budete věnovat výhradně práci. Tento trik vám může pomoci nepřenášet práci do vašeho osobního prostoru ve větší míře, než je nutné.
  • Vyhraďte si čas na nicnedělání – Dělá vám problém spontánně si vyhradit čas na odpočinek? Tak si ho naplánujte! Vyhraďte si pro sebe každý den několik hodin, během kterých se budete věnovat odpočinku. Můžete se podívat na film, číst knihu, jít ven s přáteli nebo meditovat. Pokud si z odpočinku uděláte každodenní rutinní událost, pomůže vám to zvyknout si na pravidelnou relaxaci.
  • Najděte si nové koníčky – Nejste-li fanouškem pasivní relaxace, protože vás nutí vracet se myšlenkami zpět k práci, vyzkoušejte aktivní formu odpočinku. Zkuste si najít nové koníčky a věnovat se například sportu nebo kreativním činnostem. Při nových zájmech se nejen odreagujete, ale budete mít také možnost poznat nové lidi a rozšířit si obzory. 

Správný balanc mezi osobním a pracovním životem je důležité udržovat i proto, abyste se vyhnuli syndromu vyhoření. Více o tomto fenoménu se dozvíte v našem článku Syndrom vyhoření: Co o něm vědět?

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Jak efektivně vést pracovní poradu?
22. 7. 2024

Jak efektivně vést pracovní poradu?

V kterých státech světa se pracuje nejlépe a čím to je?
2. 5. 2024

V kterých státech světa se pracuje nejlépe a čím to je?

Jak být produktivní v práci na dálku? Poradíme vám!
11. 9. 2023

Jak být produktivní v práci na dálku? Poradíme vám!