Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPrezentace online slouží k tomu, že umožňují snadné sdílení informací na dálku, které je nezbytné zvláště v dnešním světě plném zaměstnanců pracujících na dálku či setkání se zahraničními partnery a kolegy. Pokud jsou online prezentace dostatečně promyšlené a dobře zpracované, nepochybně usnadňují komunikaci mezi týmy rozptýlenými po celém světě. V době, kdy je home office již běžnou praxí, se online prezentace postupně staly důležitým nástrojem pro udržení spolupráce. Pokud pracujete dálkově nebo jste součástí mezinárodní firmy, naše tipy vám poradí, jak se s týmito prezentacemi vypořádat co nejlépe.
Jednou z nejzákladnějších vlastností úspěšné online prezentace je jednoduchost, a proto se snažte dodržovat základní pravidla pro tvorbu prezentací. To znamená, že by snímky měly obsahovat minimum textu a zobrazovat pouze klíčové body. Nezapomeňte také použít jednoduchý a profesionální design, grafické prvky, obrázky a diagramy, které pomáhají lépe vizualizovat informace a udržet pozornost publika. Na závěr prezentace také doporučujeme přidat snímek, na kterém budou shrnuty všechny klíčové body a informace z vašeho výstupu, pro lepší orientaci publika v prezentovaném tématu. Přehledné a snadno srozumitelné snímky vám pomohou zvýšit efektivitu komunikace a usnadní pochopení prezentovaného materiálu.
I když má improvizace rozhodně své kouzlo a působí přirozeně, pro plynulý a sebevědomý výkon bude lepší, když si svou prezentaci předem nacvičíte. Před online meetingem si prezentaci proto několikrát projděte, abyste se ujistili, že jste s obsahem dobře obeznámeni, zvládáte vše bez problému vysvětlit a nemáte problém ani s jejími technickými aspekty. Nezapomeňte si také změřit, kolik času prezentace zabere, případně optimalizujte její trvání tak, abyste online meeting zbytečně neprotahovali. Nácvik prezentace předem vám zároveň pomůže odhalit většinu problémů či překlepů, které tak můžete opravit dřív, než bude pozdě.
První dojem je rozhodující, a to i v případě online prezentací. Začněte proto zajímavým faktem, příběhem nebo otázkou související s prezentovaným tématem, která upoutá pozornost publika. Silný úvod vám pomůže nastavit tón pro zbytek prezentace, získat pozornost zúčastněných a zároveň udržet jejich zájem po celou dobu trvání meetingu.
Virtuální pozadí navodí profesionální vzhled a eliminuje rušivé elementy, které se nacházejí například v domácím prostředí při práci na home officu. Pro online meeting zvolte takové pozadí, které je jednoduché a nerušivé, aby se pozornost publika soustředila zejména na vás a vaši prezentaci. Předem si zkontrolujte, zda vybrané pozadí není příliš složité nebo rozptylující, a ujistěte se, že nevytváří technické problémy. Pokud ale máte možnost, zvolte raději neutrální místo, na kterém za vámi nebudou žádné rušivé prvky a nebudete nuceni použít technologie ke změně pozadí.
Před začátkem každého online meetingu se ujistěte, že vaše technické vybavení funguje správně. Vždy si předem zkontrolujte připojení k internetu, kvalitu zvuku a obrazu. Kameru umístěte tak, aby váš obličej byl dobře viditelný a vycentrovaný v záběru. Ideální je umístit kameru do pozice ve výši očí. I zdánlivé detaily, jakými jsou správné osvětlení a úhel kamery, mohou výrazně ovlivnit profesionální dojem z vaší prezentace, proto si všechno předem pečlivě vyzkoušejte.
Během online prezentace se snažte co nejčastěji dívat přímo do kamery. Tento pohled totiž vytváří dojem očního kontaktu a pomáhá udržet zájem a zapojení publika. Během prezentace používejte přiměřená gesta a mimiku, která dodá prezentaci dynamiku a živost. Řeč těla je totiž důležitá i v online prostředí, a proto se nebojte používat ji stejně přirozeně jako při osobních setkáních.
Zapojení publika je klíčem k úspěšné online prezentaci. Udržet si zájem publika je však v online světě o něco složitější než v reálu. Aktivně proto účastníkům pokládejte otázky, vyzvěte je k diskuzi nebo použijte interaktivní prvky, jako jsou ankety a kvízy. Taková interakce totiž pomáhá udržet pozornost a zvyšuje zapojení účastníků, což vede k efektivnější výměně informací a lepšímu pochopení prezentovaného materiálu.
Mít připravenou tajnou pomůcku je skvělou záchranou v případě, že ve shonu a stresu zapomenete, co v prezentaci následuje nebo co jste ještě chtěli zmínit. Mějte proto ve své blízkosti připravený papír s klíčovými body, na který se můžete kdykoliv během prezentace nenápadně podívat a plynule pokračovat ve svém projevu. Tato příprava vám nejen dodá sebevědomí, ale také pomůže zvládat nečekané překážky.
Po skončení online meetingu požádejte účastníky o zpětnou vazbu. Získané poznatky vám pomohou identifikovat silné stránky vaší prezentace a také oblasti, které je třeba zlepšit. Pravidelná zpětná vazba je zároveň klíčová ke zlepšování vašich prezentačních dovedností a úspěchů budoucích online meetingů. Doporučujeme vám požádat si o feedback prostřednictvím krátkého anonymního dotazníku, který účastníkům pošlete až po skončení online setkání. Vyhnete se tak nechtěnému prodlužování online schůzky, případně nejistoty účastníků ve snaze podat vám co nejvíce konstruktivní kritiku.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czPlatí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.