Mlčeti zlato: 7 věcí, které kolegům raději nikdy neprozrazujte

Mlčeti zlato: 7 věcí, které kolegům raději nikdy neprozrazujte

před 1 dnem , foto: istockphoto.com/master1305
Vztahy na pracovišti dokážou být křehké jako sklenička – stačí jediné slovo, aby praskla. I když se může zdát, že otevřenost posiluje důvěru, některá témata je lepší nechat za zavřenými dveřmi. Chcete si v práci udržet respekt, profesionální image a klidné pracovní prostředí? Pak se vám bude hodit tento přehled témat, kterým je lepší se v práci vyhýbat. Možná zjistíte, že ticho v kanceláři má někdy větší sílu, než byste čekali.

1. Plat, příjmy a finanční situace

Pokud je nějaké téma v práci tabu, rozhodně je to otevřená debata o platech. Nejen že je téma peněz vnímáno velmi citlivě, informace o výši platu jednotlivých kolegů by mohly v kolektivu způsobit zbytečné rozbroje. Tomuto tématu se proto raději vyhýbejte velkým obloukem.

Kromě platu je lepší vyhnout se i konverzacím o vedlejších příjmech, dědictví či jiném přísunu peněz. Přestože to s vaší prací žádným způsobem nesouvisí, mnozí kolegové by si mohli vytvořit zkreslenou představu o vašich příjmech. Při žádosti o zvýšení platu by vám tyto informace mohly spíš uškodit, a proto si je raději nechte pro sebe.

2. Negativita mezi kolegy nepatří

Určitě jste už zažili situaci, kdy jste se v práci naštvali. Ať už šlo o neshodu s kolegy, nesmyslný úkol od šéfa nebo systém, který vám přišel neefektivní, nejste první ani poslední. Podobné situace si v práci prožívá občas každý, důležité však je zachovat si profesionální tvář a nechodit za kolegy s monologem plným pomluv a stížností.

I když si vaši kolegové nepochybně jednou za čas procházejí stejnými situacemi, šířit hněv a pomluvy není nikdy tím správným řešením. Budete působit neprofesionálně nebo zbytečně podrážděně, což může ve vašich kolezích vzbudit pocit nedůvěry. Chcete-li si zachovat dobré jméno, pokuste se situaci rozdýchat o samotě, případně se svěřte blízkým mimo kancelář.

3. Nové nabídky práce si nechte pro sebe

Cítíte, že nastal čas posunout se dál, a rozhlížíte se po nejnovějších nabídkách práce, ale zároveň chcete tuto skutečnost před šéfem udržet v tajnosti? V tom případě byste ji neměli zmiňovat ani před kolegy. Nikdy totiž nevíte, kdy tuto skutečnost některý z kolegů před šéfem – ať už nechtěně nebo úmyslně - zmíní.

Stalo se vám, že vás člověk z HR kontaktoval sám pomocí LinkedInu a vy jste se rozhodli pohovor jen tak zkusit? I tuto informaci si raději nechte pro sebe. Nikdy nevíte, jestli ji některý z kolegů nepoužije proti vám a v kanceláři nerozšíří, že si hledáte novou práci, a to i přesto, šlo jen o nezávaznou schůzku. Chcete-li si v práci zachovat stabilitu a dobré jméno, zvolte v tomto případě raději diskrétnost.

Potřebujete odejít na pohovor v tajnosti? Podívejte se, jak se uvolnit z práce na pohovor bez odhalení.

4. O nudě v práci raději mlčte

Ať už vaše projekty stagnují, klíčoví kolegové jsou na dovolené nebo máte méně náročnou agendu, je v pořádku, pokud vás jednou za čas zastihne nuda v práci. O něco méně v pohodě ale je, pokud tuto skutečnost vytáhnete před kolegy.

Každý z kolegů má jiný typ práce, přičemž bývá její objem rozdílný v závislosti na agendě, ale i aktuálním období. Pokud si nechcete v kanceláři udělat zbytečné nepřátele, nestěžujte si na nedostatek pracovních povinností. Kterýkoliv z vašich kolegů toho právě může mít nad hlavu a podobnou poznámkou ho jen zbytečně vytočíte.

Jestli navíc nemáte do čeho píchnout, můžete si být jisti, že vám kolegové najdou hromadu extra práce. Doporučujeme vám podívat se raději na naše tipy, co dělat, když vás trápí nuda v práci. Ty vám pomohou využít volný čas k seberozvoji.

5. S porušováním pravidel se nechlubte

V každé práci existují jasně dané postupy a pravidla, kterými by se zaměstnanci měli řídit. A čím více těchto pravidel existuje, tím častěji se porušují. Když se rozhodnete některé z otravných pravidel ignorovat, nebudete první ani poslední. Rozhodně se tím však nechlubte.

I když svou práci zvládáte s přehledem a chápete, že vynechání na pohled malého a bezvýznamného administrativního kroku ničemu nevadí, nikdy nevíte, jak to vnímají vaši kolegové. Co když jsou právě oni těmi, kteří daný mezikrok navrhli? Nebo co když na ně šéf přehnaně dohlíží a žádné malé porušení pravidel z jejich strany mu neujde? Každou malou rebelii či přešlap si raději nechte pro sebe a vyhněte se tak poškození své reputace.

6. Párty historky a kolegové nejdou dohromady

Všichni máme mimo práci i soukromý život. Zatímco někteří tráví volné chvíle s rodinou, jiní si naplno užívají svobody nekonečných možností. Patříte mezi milovníky pátečních večírků? Snažte se užívat si je, aniž by byly předmětem pondělních kancelářských drbů. Pokud si chcete zachovat profesionalitu a mít u kolegů respekt, nechte historky o divokých víkendech raději za dveřmi kanceláře.

7. Romantická dramata sdílejte s kamarády 

Totéž platí i o romantických dramatech. I když se s problémy v milostném životě potýkají mnozí, to poslední, co chcete, je, aby byly právě ty vaše oblíbeným tématem v kancelářské kuchyňce. Svěřte se proto raději svým nejbližším a pro kolegy si nechte méně osobní či citlivá témata.

I když si v práci dáváte pozor na jazyk, máte pocit, že svému šéfovi nikdy nedokážete vyhovět - a pokaždé je po vás oheň na střeše? Problém možná nebude ve vás. Podívejte se, jak rozpoznat špatného šéfa co nejdřív.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

Jak přežít první den v nové práci?
14. 10. 2024

Jak přežít první den v nové práci?

Kdy a jak říci "ne" na pracovišti?
30. 1. 2025

Kdy a jak říci "ne" na pracovišti?

Návod, jak být produktivní, ale ne přepracovaný
2. 11. 2023

Návod, jak být produktivní, ale ne přepracovaný