Je důležitá zpětná vazba po neúspěšném pohovoru?

Je důležitá zpětná vazba po neúspěšném pohovoru?

17. 8. 2023 , foto: iStock.com/fizkes
Ukončili jste výběrové řízení a našli jste ideálního kandidáta na danou pracovní pozici. To je skvělé! Co však se všemi neúspěšnými kandidáty, nedočkavě čekajícími na vaši odpověď? Měli byste jim dát zpětnou vazbu, nebo se prostě neozvat? V tomto článku vám vysvětlíme, proč je zpětná vazba důležitá a dáme vám několik tipů, jak kandidáta odmítnout nejvhodnějším způsobem.

Proč je důležitá zpětná vazba po neúspěšném pohovoru?

Hledání práce je náročným úkolem a mnozí kandidáti si musí projít hned několika pohovory, než se dostanou k vysněné práci. Podle statistik minimálně polovina pracovních pohovorů pro kandidáta končí neúspěšně. I v současnosti existuje mnoho společností, jež po obsazení pracovní pozice neúspěšné kandidáty již nekontaktují. Ti následně zůstávají několik dní či týdnů v nejistotě, což jim znemožňuje pohnout se dál a pokračovat v hledání práce.

Proto je důležité, abyste nezapomněli o finálním verdiktu informovat i neúspěšné kandidáty. Nejenže se zachováte seriózně a přispějete k budování dobrého jména vaší společnosti, budete zároveň féroví a lidští vůči nadějným uchazečům, kteří vynaložili své úsilí přípravou na pracovní pohovor právě u vás.

Jak dát zpětnou vazbu neúspěšným kandidátům?

Odmítnout kandidáta, který netrpělivě čeká na vaši odpověď a doufá, že se mu podařilo získat novou práci, je opravdu nesnadný úkol. Nabízíme vám proto několik tipů, jak to udělat co nejvíce profesionálně:

Ozvěte se co nejdřív

Ideální je, když všechny neúspěšné kandidáty kontaktujete hned poté, co úspěšně obsadíte danou pracovní pozici. Není vhodné nechat neúspěšné kandidáty čekat na odpověď příliš dlouho, protože většina z nich potřebuje co nejdříve vědět, zda na pohovoru uspěli, nebo se mají pohnout dál. Příliš pozdní odpověď zároveň působí nedůstojně a může přispět k budování negativní pověsti vaší společnosti.

Poděkujte kandidátovi za jeho čas

Pracovní pohovory bývají pro kandidáty stresující záležitostí. Většina kandidátů se snaží udělat co nejlepší dojem, pochopit firemní kulturu, poslání společnosti a přitom co nejlépe prodat své vlastní znalosti a zkušenosti. Proto byste jim v úvodu měli především poděkovat za jejich čas a zájem, aby bylo jasné, že si vážíte snahy, kterou vynaložili na pracovní pohovor ve vaší firmě.

Uveďte důvod

Většina uchazečů by ráda věděla důvod, proč jste upřednostnili jiného kandidáta, aby věděli, v čem je chyba na jejich straně a v čem by se případně mohli dále zlepšovat. Ať už se jedná o nedostatek zkušeností, chybějící soft skills, nebo jste zkrátka upřednostnili vhodnějšího uchazeče, uveďte odmítnutým kandidátům důvod jejich neúspěchu. 

Buďte při tom však profesionální a taktní, abyste je nijak neurazili. Pokud se jedná o mladší kandidáty, můžete jim dát i nějaká doporučení, jež pak mohou využít ve svůj prospěch na dalších pohovorech. V případě, že jste naopak narazili na zkušeného kandidáta a finální výběr byl těsný, nabídněte mu možnost setrvat v kontaktu pro případ možné budoucí spolupráce.

Dejte jim i pozitivní feedback

Kromě nedostatků zkuste ve zpětné vazbě poukázat i na kladné vlastnosti daného uchazeče. Oceňte například jeho zkušenosti, schopnost sebeprezentace nebo znalosti v oboru. Nejen, že tím poukážete na to, že jste si vědomi jeho kvalit i přesto, že se mu při pohovoru nepodařilo uspět, prokážete také, že máte osobní přístup vůči kandidátům.

Buďte empatičtí

Odmítnutí není nikomu příjemné, a proto se snažte být co nejvíc empatičtí a taktní s tím, že si zachováte svoji profesionalitu, případně poskytnete kandidátovi konstruktivní kritiku. Vyhýbejte se formulacím, které by mohly působit neohleduplně či nevhodně, a zpravidla nekritizujte osobnostní vlastnosti uchazeče.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz

Také by vás mohlo zajímat:

Přátelství na pracovišti: Je třeba mít hranice?
21. 3. 2024

Přátelství na pracovišti: Je třeba mít hranice?

Jak zvládnout práci i přes osobní problémy
11. 12. 2023

Jak zvládnout práci i přes osobní problémy

Špatné kariérní rady: Dejte si pozor!
28. 3. 2024

Špatné kariérní rady: Dejte si pozor!