Personálka.cz  →  Magazín  →  Poradna  → 

Jedna židle pro dva: Co je sdílené pracovní místo a jak funguje v praxi?

Hledáte flexibilní způsob práce, který lépe zapadne do vašeho života? Nebo přemýšlíte, jak vaši firmu zatraktivnit pro nové zaměstnance? Jedním z řešení může být sdílené pracovní místo. Tento koncept se v Česku objevuje čím dál častěji a přináší zajímavé možnosti i nové otázky. Jak přesně funguje, komu může přinést největší užitek a co je dobré zvážit, než se pro něj rozhodnete?

Co je to sdílené pracovní místo?

Sdílené pracovní místo označuje formu práce, v rámci které se minimálně dva zaměstnanci dělí o stejnou pracovní pozici, přičemž každý z nich pracuje na zkrácený úvazek. Společně tak pokrývají jednu full-time pozici.

Sdílené pracovní místo funguje na principu, že mají jednotliví zaměstnanci se zkráceným pracovním úvazkem naprosto stejnou náplň práce, která je rozvržena tak, aby se na pracovním místě rovnoměrně střídali a místo tak bylo vždy pokryto jedním z nich. Tito zaměstnanci často používají i stejná firemní zařízení.

Jaké podmínky jsou nutné pro sdílené pracovní místo?

I když zákoník práce sdílené pracovní místo rozsáhle nespecifikuje, existuje několik pravidel, která je zaměstnavatel povinen dodržovat:

1.  Minimálně 2 zaměstnanci na zkrácený pracovní úvazek – Ve firmě musí být zaměstnáni minimálně 2 zaměstnanci na zkrácený úvazek, kteří vykonávají stejnou náplň práce. Maximální počet zaměstnanců sdílejících jedno pracovní místo není oficiálně omezen.

2.  40 hodin týdně – Nejvyšší možný hodinový úvazek, který mohou zaměstnanci dohromady odpracovat v rámci sdíleného pracovního místa, je 40 hodin týdně. Může se však jednat i o kratší úvazky.

3.  Dohoda o sdíleném pracovním místě – Zaměstnanci sdílející pracovní místo musí se zaměstnavatelem uzavřít písemnou dohodu o této skutečnosti. Ta nemusí být přímo součástí pracovní smlouvy, může být i ve formě dodatku. Dohodu může ukončit kterákoliv ze stran bez udání důvodu, a to s výpovědní lhůtou 15 dnů. Ukončení této dohody však neznamená automatické ukončení pracovního poměru zaměstnance. Ten ve firmě i nadále zůstává, ne však v rámci sdíleného pracovního místa.

Co když některý ze zaměstnanců vypoví dohodu o sdíleném pracovním místě? Pokud zůstávají zaměstnanci, kteří tvořili součást sdíleného úvazku, ve firmě i nadále zaměstnáni, zaměstnavatel je povinen rozvrhovat jim směny pro výkon práce podle typu jejich úvazku a potřeb firmy.

Jestli se místo zaměstnance, který ukončil dohodu o sdíleném pracovním místě, najde náhrada, může sdílení pokračovat dosavadním způsobem.

Jak funguje rozvržení pracovní doby?

Sdílené pracovní místo funguje trochu jinak než klasický úvazek. Rozvrh pracovní doby si totiž připravují sami zaměstnanci, kteří místo sdílí. Hotový rozvrh pak předloží zaměstnavateli ke schválení. Rozvržení pracovní doby při sdíleném úvazku podléhá několika pravidlům:

  • Rozvrh musí být odevzdán v písemné podobě a zaměstnavatel ho musí obdržet nejméně týden předem.
  • Pokud se zaměstnanci nedomluví nebo rozvrh nepředloží, směny jim určí zaměstnavatel.
  • Jakoukoliv změnu v rozvrhu je nutné zaměstnavateli nahlásit písemně alespoň 2 dny předem (pokud se nedomluví jinak).
  • Celkový součet hodin všech zaměstnanců na jednom místě nesmí být vyšší, než je běžná týdenní pracovní doba (tj. 40 hodin).
  • Vyrovnávací období je vždy 4 týdny – během nich musí každý zaměstnanec odpracovat svou část úvazku.

V praxi to znamená, že si zaměstnanci sami sladí směny tak, aby pokryli stanovený úvazek, vyhovovalo jim to osobně a zároveň přitom splnili požadavky zaměstnavatele (např. přítomnost pouze jedné osoby na pracovišti).

Když se kolegové nedomluví, ze zákona zasahuje zaměstnavatel. Tím ovšem ztrácí zaměstnanci hlavní výhodu sdíleného místa, kterou je flexibilita. Mělo by tedy být v jejich zájmu hledat kompromisy a rozvrh vždy připravit samostatně.

Výhody sdíleného pracovního místa

Sdílené pracovní místo přináší hned několik výhod pro zaměstnance i zaměstnavatele. Mezi oblíbené zaměstnanecké výhody této formy úvazku patří:

  • Flexibilita pro kratší úvazky – Sdílené místo je ideální pro zaměstnance, kteří nechtějí nebo nemohou  pracovat na plný úvazek.
  • Lepší rovnováha mezi prací a osobním životem – Zaměstnanci mohou přizpůsobit pracovní dobu svým potřebám (rodina, studium, jiné závazky).
  • Zachování nároku na benefity – Zaměstnanci mají v rámci sdíleného pracovního místa nárok na poměrnou část dovolené a další zaměstnanecké benefity.
  • Právní ochranaPracovní smlouva v rámci sdíleného místa podléhá standardnímu pracovnímu právu, což dává zaměstnanci vyšší jistoty.

Výhody sdíleného zaměstnaneckého místa existují i pro zaměstnavatele. Mezi ty nejčastější patří:

  • Menší zátěž s plánováním směn – Jelikož si zaměstnanci běžně organizují rozvrh sami mezi sebou, zaměstnavatel nemusí v ideálním případě detailně hlídat směny.
  • Atraktivnější nabídka práce – Možnost sdíleného místa může přilákat nové kandidáty, kteří hledají flexibilní podmínky (například freelancery).

Nevýhody sdíleného pracovního místa

Než se ve firmě rozhodnete zavést sdílené pracovní místo, měli byste zvážit i nevýhody této formy práce:

  • Nutnost dobré komunikace mezi zaměstnanci – Pokud si zaměstnanci nerozumí, může pro ně být složité domluvit směny, předávat úkoly nebo se vzájemně zastupovat.
  • Omezená možnost nařídit zastupování – Když jeden zaměstnanec onemocní, druhý ho může zastoupit pouze tehdy, pokud s tím souhlasí. Zaměstnavatel mu to nemůže přikázat.
  • Komplikace s plánováním dovolených – Sladit volno pro více lidí na jednom pracovním místě je organizačně náročnější.
  • Nejasnosti v odpovědnosti –Předem musí být jasně určeno, jak se odpovědnost mezi zaměstnance sdílející pracovní místo rozdělí, aby nevznikaly konflikty v případě, že jeden z nich udělá chybu a způsobí škodu.
  • Napětí ve vztazích – Když kolegové nejsou přátelští a loajální, sdílené místo může vést k problémům v komunikaci a k narušení vztahů mezi zaměstnanci.

Podívejte se také na nejčastější druhy pracovních poměrů v Česku a zjistěte, který z nich je pro vás ten pravý.