Sdílené pracovní místo označuje formu práce, v rámci které se minimálně dva zaměstnanci dělí o stejnou pracovní pozici, přičemž každý z nich pracuje na zkrácený úvazek. Společně tak pokrývají jednu full-time pozici.
Sdílené pracovní místo funguje na principu, že mají jednotliví zaměstnanci se zkráceným pracovním úvazkem naprosto stejnou náplň práce, která je rozvržena tak, aby se na pracovním místě rovnoměrně střídali a místo tak bylo vždy pokryto jedním z nich. Tito zaměstnanci často používají i stejná firemní zařízení.
I když zákoník práce sdílené pracovní místo rozsáhle nespecifikuje, existuje několik pravidel, která je zaměstnavatel povinen dodržovat:
1. Minimálně 2 zaměstnanci na zkrácený pracovní úvazek – Ve firmě musí být zaměstnáni minimálně 2 zaměstnanci na zkrácený úvazek, kteří vykonávají stejnou náplň práce. Maximální počet zaměstnanců sdílejících jedno pracovní místo není oficiálně omezen.
2. 40 hodin týdně – Nejvyšší možný hodinový úvazek, který mohou zaměstnanci dohromady odpracovat v rámci sdíleného pracovního místa, je 40 hodin týdně. Může se však jednat i o kratší úvazky.
3. Dohoda o sdíleném pracovním místě – Zaměstnanci sdílející pracovní místo musí se zaměstnavatelem uzavřít písemnou dohodu o této skutečnosti. Ta nemusí být přímo součástí pracovní smlouvy, může být i ve formě dodatku. Dohodu může ukončit kterákoliv ze stran bez udání důvodu, a to s výpovědní lhůtou 15 dnů. Ukončení této dohody však neznamená automatické ukončení pracovního poměru zaměstnance. Ten ve firmě i nadále zůstává, ne však v rámci sdíleného pracovního místa.
Co když některý ze zaměstnanců vypoví dohodu o sdíleném pracovním místě? Pokud zůstávají zaměstnanci, kteří tvořili součást sdíleného úvazku, ve firmě i nadále zaměstnáni, zaměstnavatel je povinen rozvrhovat jim směny pro výkon práce podle typu jejich úvazku a potřeb firmy.
Jestli se místo zaměstnance, který ukončil dohodu o sdíleném pracovním místě, najde náhrada, může sdílení pokračovat dosavadním způsobem.
Sdílené pracovní místo funguje trochu jinak než klasický úvazek. Rozvrh pracovní doby si totiž připravují sami zaměstnanci, kteří místo sdílí. Hotový rozvrh pak předloží zaměstnavateli ke schválení. Rozvržení pracovní doby při sdíleném úvazku podléhá několika pravidlům:
V praxi to znamená, že si zaměstnanci sami sladí směny tak, aby pokryli stanovený úvazek, vyhovovalo jim to osobně a zároveň přitom splnili požadavky zaměstnavatele (např. přítomnost pouze jedné osoby na pracovišti).
Když se kolegové nedomluví, ze zákona zasahuje zaměstnavatel. Tím ovšem ztrácí zaměstnanci hlavní výhodu sdíleného místa, kterou je flexibilita. Mělo by tedy být v jejich zájmu hledat kompromisy a rozvrh vždy připravit samostatně.
Sdílené pracovní místo přináší hned několik výhod pro zaměstnance i zaměstnavatele. Mezi oblíbené zaměstnanecké výhody této formy úvazku patří:
Výhody sdíleného zaměstnaneckého místa existují i pro zaměstnavatele. Mezi ty nejčastější patří:
Než se ve firmě rozhodnete zavést sdílené pracovní místo, měli byste zvážit i nevýhody této formy práce:
Podívejte se také na nejčastější druhy pracovních poměrů v Česku a zjistěte, který z nich je pro vás ten pravý.