Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czNení žádnou novinkou, že pracovní prostředí skutečně ovlivňuje pracovní výkon zaměstnanců. Chcete-li motivovat zaměstnance, vytvořte jim příjemné a pohodlné pracovní prostředí, které jim usnadní každodenní pracovní rutinu. Dbejte na to, aby byly kancelářské prostory čisté a upravené a aby bylo barevné provedení nábytku neutrální a nerušivé. Pokud na to máte v kanceláři dostatek prostoru, můžete přidat i pohovku či nenáročné pokojové rostliny. Důležitá je také kuchyňka, která by měla být adekvátně vybavena všemi potřebnými spotřebiči. V neposlední řadě dbejte na to, aby měli zaměstnanci vždy k dispozici plně funkční techniku a nezbytné kancelářské potřeby.
I když jste v pozici manažera zodpovědní za věci, o kterých vaši zaměstnanci mnohdy ani netuší, snažte se být vůči svému týmu otevření a nabídněte jim co největší náhled do aktuální situace. Pokud totiž chcete motivovat zaměstnance, je důležité, aby věděli, jakým způsobem se svou prací podílejí na probíhajících projektech, proč je týmová práce zorganizována daným způsobem a jaký je skutečný pokrok v projektech, na kterých pracují. Otevřeně komunikujte o tom, proč jste stanovili dané deadliny a co je pro který projekt nezbytné. Pokud budou vaši zaměstnanci do těchto detailů přiměřeně zainteresovaní, vyhnete se zbytečným konfrontacím, případně odporu z důvodu, že nerozumí tomu, proč musí svou práci vykonávat určitým způsobem.
Každého potěší, dostane-li za svou snahu a dobře vykonanou práci patřičné uznání. Pozorně si proto všímejte pracovního výkonu svých zaměstnanců a rozhodně jim vyjádřete dostatečný vděk a uznání za pozitivní výsledky jejich práce. Kromě individuálního oceňování však nezapomeňte průběžně oceňovat i celý tým za vzájemnou spolupráci. Nic totiž není pro zaměstnance více motivující, než vidět, že se jejich snaha skutečně vyplácí a není přehlížena.
Další důležitou formou toho, jak motivovat zaměstnance, je nabídnout jim možnost kariérního růstu. Ta může mít hned několik podob. Pokud například zpozorujete, že váš zaměstnanec projevuje zájem o určitou oblast spojenou s jeho pracovní činností, nabídněte mu v rámci firemního vzdělávání například kurz, jehož prostřednictvím může své znalosti v dané sféře více prohloubit a kariérně se tak vyvíjet v tom, co ho skutečně baví. Pokud zase vidíte, že váš zaměstnanec podává skvělý pracovní výkon a myslíte si, že svoji pozici již ovládá s dokonalým přehledem, zkuste mu nabídnout výzvu v podobě vyšší pozice. Taková nabídka totiž vyvolá ve většině lidí chuť a motivaci více se v oblasti svého zájmu vzdělávat, aby novou pozici dokázali zvládnout se stejným přehledem. Nabídnutím povýšení zároveň dáte najevo, že si práce zaměstnance skutečně vážíte, a projevíte mu důvěru, což jsou také skvělé způsoby, kterými jej motivujete.
Každý člověk je zvyklý na svůj vlastní režim a má jiný životní styl. Právě proto je flexibilní pracovní doba pro většinu zaměstnanců lákavým benefitem. Mnoha velkým firmám se tento režim osvědčil již dávno, protože zjistily, že si díky němu mají zaměstnanci sami možnost vyhradit k práci úsek dne, ve kterém jsou nejproduktivnější. Pokud tedy chcete nejen motivovat své zaměstnance, ale i zefektivnit jednotlivé pracovní úkony, zkuste jim nabídnout možnost flexibilní pracovní doby. Zároveň jim díky zavedení tohoto režimu projevíte důvěru, jelikož jim dáte možnost individuální organizace času.
Jedním z nejlepších způsobů, jak motivovat zaměstnance, jsou samozřejmě firemní benefity. I když jsou dnes již standardní benefity jako stravenky, multisportky či týden dovolené navíc zaměstnanci vyhledávané, ani malé benefity nejsou na škodu. Můžete zaměstnancům nabídnout například zajímavé a dobře organizované teambuildingy či občerstvení na pracovišti. Kreativitě se meze nekladou, a proto je cokoliv, co vaše zaměstnance upřímně potěší, dobrým nápadem.
Správný manažer je vždy otevřený inovacím a ví, že ty nejlepší nápady občas přicházejí, odkud je nejméně čeká. Nebojte se proto na týmových akcích vytvořit otevřený prostor k diskuzi a vyslechnout si názory svých zaměstnanců. Nikdy totiž nevíte, který z nich může přijít v danou chvíli s klíčovým a průlomovým nápadem. Kromě názoru na projekty však nezanedbávejte ani jejich názory týkající se chodu kanceláře či organizace práce. Tím, že se s prací v týmu každodenně setkávají, totiž mohou narazit na nedostatky, které neúmyslně přehlížíte. Vytvořte proto na pracovišti důvěru a otevřenost vůči těmto důležitým rozhovorům.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.cz