Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.czBrainstorming je kreativní metoda, která slouží pro tvorbu nových nápadů či řešení problémů, a to nejčastěji v týmu kolegů. Při brainstormingu se obvykle setká skupina lidí, která si dá za úkol přijít na nová řešení a originální nápady. Brainstorming se vyznačuje především tím, že umožňuje lidem otevřeně diskutovat, kreativně přemýšlet a objevovat dosud nenavržená řešení. Při správně vedeném brainstormingu se každý nápad počítá a neexistují špatné odpovědi, díky čemuž vzniká vyšší šance přijít s inovacemi a průlomovými nápady.
Novým nápadům je třeba se otevřít, k čemuž je právě brainstorming skvělým nástrojem. Díky brainstormingu podporujete interakci a kreativitu svého pracovního týmu, jelikož mu umožňujete přímo se podílet na rozvoji pracovních procesů a inovací. Když se do brainstormingu navíc zapojí celý kolektiv, vzniká prostor pro různé nápady a možnosti, které mohou být následně kombinovány a upraveny tak, aby vyhovovaly specifickým potřebám daného projektu nebo úkolu. Zvláště v dnešní době, kdy je konkurence na trhu stále silnější, je schopnost efektivně brainstormovat zásadní pro udržení kroku s vývojem a změnami v odvětví.
Aby vám brainstorming skutečně přinesl užitečné výsledky, je vhodné pokusit se dodržovat několik základních principů. Zde proto přinášíme několik tipů, jak vést efektivní brainstorming:
Ještě než se do brainstormingu pustíte, stanovte si cíl, jehož chcete během daného sezení dosáhnout. Ať už se jedná o hledání řešení na konkrétní problém nebo budování nového projektu, informujte o tom svůj tým. To jim dá lepší představu o tom, kterým směrem se jejich myšlenky mají ubírat, a vy tak získáte větší šanci na perspektivní nápady.
Při brainstormingu je zásadní, aby měli všichni účastníci jistotu, že mohou své myšlenky vyjádřit svobodně a bez jakýchkoliv předsudků či kritiky. Řiďte se pravidlem, že při brainstormingu neexistuje špatný nápad a všechny nové myšlenky jsou vítány. Právě díky tomuto pravidlu vytvoříte bezpečnou atmosféru, ve které bude dostatek prostoru pro kreativitu.
Věděli jste, že existují různé brainstorming metody, které vám tento kreativní proces usnadní? Tradiční metoda je například takzvaný brainwriting, při které účastníci píší své nápady na papír v omezeném čase. Známá je také brainstorming metoda round-robin, v rámci které účastníci postupně přidávají nové myšlenky k již existujícím. Tyto metody vám pomohou přinést nové pohledy na řešení problému a zároveň podpořit zapojení všech členů týmu.
Nesnažte se při brainstormingu omezovat účastníky tak, aby trávili čas vymýšlením jednoho dokonalého nápadu. Naopak se je snažte povzbudit, aby vám poskytli co nejvíce nápadů, bez ohledu na to, zda jsou nedokonalé, neobvyklé či nereálné. Při správně provedeném brainstormingu vždy převažuje kvantita nad kvalitou. I na první pohled nesmyslný nápad může inspirovat ostatní účastníky k něčemu inovativnímu.
V průběhu brainstormingu zajistěte, abyste vy nebo některý z účastníků jasně zapisovali všechny nápady, které během sezení zazní. Díky tomu budou mít všichni účastníci přehled o tom, co již zaznělo a od čeho se mohou dále odrazit. Doporučujeme vám zapisovat nápady na viditelné místo - například tabuli v kanceláři. Efektivně však v tomto případě může sloužit i sdílený online dokument.
Po skončení etapy generování nápadů by měla následovat fáze hodnocení, kdy se tým zaměří na výběr nejlepších a nejrealističtějších nápadů. V této fázi už je opravdu důležité zaměřit se na realizovatelnost, finální úpravy a dopad vybraných řešení. Vyhodnocení brainstormingu dá vašim zaměstnancům také lepší představu o tom, k jakému konkrétnímu řešení jste se díky společné snaze dopracovali.
Věnuje se copywritingu a redaktorské činnosti se zaměřením na témata týkající se pracovního prostředí a seberozvoje. Jako vystudovaná hispanistka má zkušenosti s editorskou činností, překladem do angličtiny a španělštiny. Ve volném čase je jejím koníčkem čtení a cestování.
michaela.bobkova@personalka.cz