7 tipů: Úspěšné řešení konfliktů v práci

7 tipů: Úspěšné řešení konfliktů v práci

27. 5. 2024 , foto: istockphoto.com/AntonioGuillem
V každém pracovním prostředí se mohou vyskytnout situace, kdy se názory rozcházejí a vzniká napětí. Řešení konfliktů není vždy snadné, ale se správným přístupem a strategiemi můžete nalézt konstruktivní řešení. Přinášíme vám 7 tipů, jak úspěšně řešit konflikty v pracovním prostředí a posílit tak týmovou atmosféru.

1. Zjistěte, co je zdrojem konfliktu

Při řešení konfliktu v práci je v první řadě důležité si uvědomit, co je skutečným problémem. I když se vám možná na první pohled zdá, že vám je problém jasný, opak může být pravdou. V některých situacích jsme totiž ovládání emocemi a přehlížíme, v čem tkví nedorozumění. Snažte se proto upustit od emocí a přistupujte ke konfliktu analyticky. Jaké je vaše stanovisko v dané situaci? Jaké je stanovisko vašeho kolegy? Proč k celému nedorozumění došlo? Položte si sami sobě tyto otázky a zkuste se na celý konflikt podívat z více úhlů pohledu, abyste měli možnost ho lépe pochopit.

2. Promluvte si v soukromí

K úspěšnému řešení konfliktu v práci je nutná především chladná hlava a klidné jednání. K tomu je však zapotřebí i vhodná atmosféra. Pracovní konflikt byste proto neměli řešit v plné kanceláři uprostřed rušného dne, stejně tak ani na firemním meetingu, společném týmovém obědě či firemní akci. Domluvte se se svým kolegou a vyhraďte si čas na konverzaci v soukromí, kde vás při řešení situace nebudou rušit ostatní kolegové či neosobního prostředí.

3. Aktivně naslouchat je základ

Chcete-li konflikt v práci skutečně vyřešit, klíčové je aktivní naslouchání. I když je důležité, abyste jasně a důrazně vysvětlili a objasnili své stanovisko, měli byste dopřát dostatek prostoru i druhé straně. Nenechte však svého kolegu mluvit o svých názorech jen proto, že je to základní slušností. Místo toho svému kolegovi aktivně naslouchejte, neskákejte mu do řeči, pokládejte doplňující dotazy a ujistěte se, že jste ho skutečně dobře pochopili. Zároveň se snažte zaujmout vůči jeho argumentům v rámci možností nestranný postoj a připusťte si fakt, že podíl viny může být i na vaší straně.

4. Zdůrazněte důležitost vzájemné spolupráce

I v práci jsme jen lidé, a proto se konfliktům na pracovišti úplně vyhnout nedokážeme. V mnoha situacích se stává, že mají kolegové různé názory na stejný problém, protože se jejich názory odvíjejí nejen od rozdílných životních perspektiv, ale i od různých pracovních zkušeností. To ovšem neznamená, že byste kvůli tomu měli mít se svými kolegy nefungující vztahy. V konečném důsledku máte totiž stejný cíl, kterým je dosažení vysněných výsledků ve prospěch vaší firmy. Proto při řešení konfliktu v práci dejte kolegům vždy najevo, že si vážíte společné spolupráce a že máte zájem konflikt vyřešit pro dobro celého týmu.

5. Najděte společné stanovisko

Když budete mít ujasněna svá vzájemná stanoviska, pokuste se najít to společné. Zkuste se na chvíli nechat všechny neshody stranou a snažte se odrazit od toho, co je vaším společným cílem a jakým směrem chcete pokračovat. Než se totiž pustíte do hledání samotného řešení, je důležité mít danou jasnou vizi, ke které bude toto řešení směřovat.

6. Dohodněte se na konkrétním řešení

Pokud vás všechny předchozí kroky dostaly až sem, zbývá vám už jen najít společné řešení konfliktu. Nesnažte se toto rozhodnutí urychlit a raději ho pořádně prodiskutujte. Stanovte si jasný plán a rozdělte si úkoly, které budete v tomto plánu plnit. Pokud se jedná o složitější problém, klidně celé řešení sepište do jednoduchého dokumentu. Důležité je, aby měly v řešení obě strany stoprocentně jasno a nedocházelo tak k dalším zbytečným nedorozuměním.

7. Dejte si pauzu, pokud je to nutné

Nemějte pocit, že musíte k řešení konfliktu dojít okamžitě. Každý konflikt v práci má jiný charakter, přičemž jsou některé značně složitější než jiné. Každý kolega má také jinou povahu a přistupuje k řešení problémů rozdílně. Máte-li pocit, že vám hledání úspěšného řešení nejde naprosto hladce, nebojte se dát si od tohoto procesu pauzu. Ta vám může pomoci lépe si celou situaci promyslet, případně vychladnout, když vás příliš ovládají emoce. Pokud bude váš problém s řešením konfliktu dlouhodobě přetrvávat, zkuste si najít mediátora. Nezaujatý kolega, který se však v problematice alespoň částečně orientuje, vám totiž může ukázat chyby na obou stranách nebo poukázat na souvislosti, jichž jste si dosud nevšimli.

Michaela Bobková
Michaela Bobková
michaela.bobkova@personalka.cz
Reklama
Jaký je průměrný plat?

Jaký je průměrný plat?

Platí vás dobře? Porovnejte svůj plat s průměrem v oboru a zjistěte, jak na tom doopravdy jste.

Také by vás mohlo zajímat:

5 tipů: Jak zvládnout pracovní pohovor?
10. 8. 2023

5 tipů: Jak zvládnout pracovní pohovor?

Chci nahoru! Tipy jak požádat o povýšení
12. 8. 2024

Chci nahoru! Tipy jak požádat o povýšení

Zjistěte, kdy je nejlepší čas změnit práci
27. 11. 2023

Zjistěte, kdy je nejlepší čas změnit práci